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Pilzinfektionen

  • Leitthema: Chirurgie bei Infektionskrankheiten
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Summary.

Untreated dermatological mycoses are easy to diagnose. Once treatment with corticosteroids has been initiated the diagnosis of a mycosis can be difficult. In the immunosuppressed patient (AIDS patients) typical dermatological manifestations can be lacking. Systemic antimycotic therapy requires precise detection of the pathogen concerned. Mistakes still made in surgical practice are incision of a tumour in the case of tinea profunda and the extraction of nails affected by fungi. In the healthy person yeasts are transient organisms present in the mouth and intestinal tract in contrast, the mouth and intestinal tract of patients in risk make up a reservoir of candida infection that can affect the internal organs. Cryptococcosis and aspergillosis are inhaled mycoses. Factors predisposing to mycoses influence the duration and the outcome of the course of illness. The most important of these factors in surgerical practice is the immunosuppression. Systemic mycoses are difficult to recognize. In many cases organ mycoses can be diagnosed by CT. Continuous investigations of diagnostic cultures and serological tests can contribute to the diagnosis. Only cryptococcosis can be ascertained early by specific antigen demonstration in the serum. For this reason continuous serological testing for crytococci is essential in AIDS patients.

Zusammenfassung.

Unbehandelte Hautmykosen sind leicht zu diagnostizieren. Schwierig kann die Diagnosefindung einer mit Corticosteroiden anbehandelten Mykose sein. Beim Immunsuppremierten können typische Hauterscheinungen fehlen (AIDS-Patienten). Für eine systemische antimykotische Therapie ist der exakte Erregernachweis erforderlich. Behandlungsfehler in der chirurgischen Praxis sind immer noch die Incision eines Tumors bei einer Tinea capillitii profunda sowie die Extraktion mycetisch veränderter Nägel. Hefen sind beim Gesunden transiente Keime des Orointestinaltrakts. Beim Schwerkranken dagegen ist der Orointestinaltrakt ein Reservoir für eine Candida-Infektion innerer Organe. Kryptokokkose und Aspergillose sind Inhalationsmykosen. Mykosedisponierende Faktoren haben Einfluß auf die Dauer und den Ausgang des Krankheitsgeschehens. Wichtigster Faktor ist auch in der Chirurgie die Immunsuppression. Organmykosen sind schwer zu erkennen. In vielen Fällen können Organmykosen mittels CT diagnostiziert werden. Verlaufsuntersuchungen der kulturellen und serologischen Diagnostik liefern einen Beitrag zur Diagnosefindung. Lediglich die Kryptokokkose ist durch den spezifischen Antigennachweis serologisch frühzeitig erfaßbar. Daher ist bei AIDS-Patienten eine kontinuierliche Cryptoccus-Serologie erforderlich.

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Kaben, U. Pilzinfektionen. Chirurg 69, 530–535 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050450

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050450

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