Zusammenfassung
Neuroendokrine Neoplasien (NEN) sind seltene Malignome mit unterschiedlichem Metastasierungsverhalten, die den endokrinen Zellen des Körpers entstammen und Somatostatinrezeptoren aufweisen. Die 68Ga-Somatostatinrezeptor-Positronenemissionstomographie-Computertomographie (PET/CT) ist die sensitivste Methode der Darstellung gut differenzierter NEN und zur Detektion der Primärtumoren bei NEN bei CUP („cancer of unknown primary“). Schlecht differenzierte neuroendokrine Karzinome sind der Bildgebung mit 18F-Fluorodeoxyglucose(FDG)-PET/CT zugänglich. Die rezeptorabhängige bildgebende Darstellung der NEN entscheidet wesentlich über weitere Therapieoptionen.
Abstract
Neuroendocrine neoplasms (NEN) are rare malignancies with a wide spectrum of metastatic potential which originate from the endocrine cells of the body and express somatostatin receptors. The 68gallium somatostatin receptor positron emission tomography-computed tomography (PET/CT) technique is the most sensitive method of assessment of well-differentiated NENs and for the detection of cancer of unknown primary (CUP syndrome) NENs. Imaging with 18F-fluorodeoxyglucose (18F-FDG PET/CT) is indicated in poorly differentiated neuroendocrine carcinomas. The receptor-dependent imaging of NENs has a decisive impact on further management.
Literatur
Adams S, Baum RP, Rink T et al (1998) Limited value of fluorine-18 fluorodeoxyglucose positron emission tomography for the imaging of neuroendocrine tumors. Eur J Nucl Med 25:79–83
Al Nahhas A, Win Z, Szyszko T et al (2007) Gallium-68 PET: a new frontier in receptor cancer imaging. Anticancer Res 27:4087–4094
Anlauf M, Gerlach P, Schott M et al (2011) Pathologie neuroendokriner Tumore. Chirurg 82:567–573
Baum RP, Prasad V, Hommann M et al (2007) Receptor PET/CT imaging of neuroendocrine Tumors. Recent Results Cancer Res 170:225–242
Baum RP, Kulkarni HR, Carreras C (2012) Peptides and receptors in image-guided therapy: theranostics for neuroendocrine neoplasms. Semin Nucl Med 42:190–207
Bausch D, Keck T (2013) Chirurgie endokriner Tumoren des Pankreas. Onkologe 19:224–229
Becherer A, Szabo M, Karanikas G et al (2004) Imaging of advanced neuroendocrine tumors with 18-F-FDOPA PET. J Nucl Med 45:1161–1167
Berglund AS, Hulthen UL, Manhem P et al (2001) MIBG scintigraphy and CT in clinical practice. Primary and secondary evaluation for localization of phaeochromocytomas. J Intern Med 249:247–251
De Jong M, Bakker WH, Krenning EP et al (1997) Yttrium-90 and Indium-11 labeling, receptor binding and biodistribution of DOTA octrotide, a promising somatostatin analogue for radionuclide therapy. Eur J Nucl Med 24:368–371
Dralle H, Satiroglu I (2013) Laparoscopic surgery of pancreatic neuroendocrine tumors. Chirurg 84:433
Falconi M, Bartsch DK, Eriksson B et al (2012) ENETS Consensus guidelines for the management of patients with neuroendocrine neoplasms of the digestive system. Well-differentiated pancreatic non-functioning tumors. Neuroendocrinology 95:120–134
Fani M, Maecke HR (2012) Radipharmaceutical development of radiolabelled peptides. Eur J Nucl Med Mol Imaging 39(Suppl 1):11–30
Gustafsson BI, Siddique L, Chan A et al (2008) Uncommon cancers of the small intestine, appendix and colon: an analysis of SEER 1973–2004, and current diagnosis and therapy. Int J Oncol 33:1121–1131
Hörsch D, Grabowski P, Schneider CP et al (2011) Current treatment options for neuroendocrine tumors. Drugs Today 47:773–786
Jann H, Roll S, Couvelard A et al (2011) Neuroendocrine tumours of midgut and hindgut origin: tumor-node-metastasis classification determines clinical outcome. Cancer 117:3332–3341
Kaemmerer D, Peter L, Lupp A et al (2011) Molecular imaging with 68Ga-SSTR PET/CT and correlation to immunohistochemistry of somatostatin receptors in neuroendocrine tumours. Eur J Nucl Med Mol Imaging 38:1659–1668
Kaemmerer D, Prasad V, Daffner W et al (2012) Radioguided surgery in neuroendocrine tumors using Ga-68 labeled somatostatin analogs. Clin Nucl Med 37:142–147
Krenning EP, Bakker WH, Breeman WA et al (1989) Localisation of endocrine-related tumours with radioiodinated analogue of somatostatin. Lancet 1:242–244
Kaudel CP, Watzka FM, Musholt TJ et al (2011) Chirurgische Therapie gastroenteropankreatischer neuroendokriner Neoplasien. Onkologe 17:609–620
Kwekkeboom DJ, Herder WW de, Eijck CH van et al (2010) Peptide receptor radionuclide therapy in patients with gastroenteropancreatic neuroendocrine tumors. Semin Nucl Med 40:78–88
Li S, Beheshti M (2005) The radionuclide molecular imaging and therapy of neuroendocrine tumors. Curr Cancer Drug Targets 5:139–148
Mayerhofer ME, Schuetz M, Magnaldi S et al (2012) Are contrast media required for 68 Ga-DOTATOC PET/CT in patients with neuroendocrine tumors of the abdomen? Eur Radiol 22:938–946
Modlin IM, Öberg K, Chung DC et al (2008) Gastroenteropancreatic neuroendocrine tumours. Lancet Oncol 9:61–72
Öberg K (2012) Molecular imaging radiotherapy: theranostics for personalized patient management of neuroendocrine tumors. Theranostics 2:448–458
Prasad V, Ambrosini V, Hommann M et al (2010) Detection of unknown primary neuroendocrine tumors (CUP-NET) using 68 Ga-DOTA-NOC receptor PET/CT. Eur J Nucl Med Mol Imaging 37:67–77
Ruszniewski P, O’Toole D (2004) Ablative therapies for liver metastases of gastroenteropancreatic endocrine tumors. Neuroendocrinology 80(Suppl 1):74–78
Rufini V, Calcagni ML, Baum RP (2006) Imaging of neuroendocrine tumors. Semin Nucl Med 29:855–862
Sowa-Staszczak A, Hubalewska-Dydejczyk A, Tomaszuk M (2013) PRRT as neoadjuvant treatment in NET. Recent Results Cancer Res 194:479–485
Weber W, Mäcke H (2013) Neuroendokrine Tumoren aus nuklearmedizinischer Sicht. Onkologe 19:180–187
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. M. Hommann: Drittmittel: Ibsen, Novartis, Reisekosten: Ibsen; D. Kaemmerer: Drittmittel: Ibsen, Novartis, Reisekosten: Ibsen; D. Hörsch: Honorare und Advisory Board: Pfizer, Ibsen, Novartis; H.R. Kulkarni, F. Robiller und R.P. Baum geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Alle Patienten, die über Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts zu identifizieren sind, haben hierzu ihre schriftliche Einwilligung gegeben. Im Falle von nicht mündigen Patienten liegt die Einwilligung eines Erziehungsberechtigen oder des gesetzlich bestellten Betreuers vor. Alle im vorliegenden Manuskript beschriebenen Untersuchungen am Menschen wurden mit Zustimmung der zuständigen Ethikkommission, im Einklang mit nationalem Recht sowie gemäß der Deklaration von Helsinki von 1975 (in der aktuellen, überarbeiteten Fassung) durchgeführt. Von allen beteiligten Patienten liegt eine Einverständniserklärung vor.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Hommann, M., Kaemmerer, D., Hörsch, D. et al. Bedeutung der PET/CT für die Chirurgie neuroendokriner Neoplasien. Chirurg 85, 500–504 (2014). https://doi.org/10.1007/s00104-013-2671-0
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-013-2671-0
Schlüsselwörter
- Neuroendokrine Neoplasie
- Somatostatinrezeptor
- 68Gallium
- Positronenemissionstomographie-Computertomographie
- Chirurgie