Skip to main content
Log in

Die Rolle der Chirurgie in der Intensivmedizin

The role of surgery in intensive care medicine

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Bei der Entstehung und Etablierung der Intensivmedizin kann der Chirurgie die dominierende Rolle zugeschrieben werden. Die ersten Überwachungsstationen entwickelten sich in chirurgischen Universitätskliniken. Zahlreiche wissenschaftliche Erkenntnisse und interventionelle Maßnahmen haben Chirurgen zur Intensivmedizin beigetragen und chirurgische Krankheitsbilder prägten den Charakter der Intensivstationen. Heute werden in Deutschland 40% der aufgestellten Intensivbetten chirurgischen Fachdisziplinen zugeordnet. Die Chirurgie ist die Voraussetzung für die operative Intensivmedizin. Dennoch hat der personelle und ideelle Einfluss der Chirurgie auf die Intensivmedizin in den letzten Jahrzehnten abgenommen. Mit der Bildung großer interdisziplinärer Intensiveinheiten droht die Chirurgie weiter an Einfluss zu verlieren. Gegenwärtig und in der Zukunft muss die Rolle der Chirurgie in der Aufrechterhaltung und Weiterentwicklung der chirurgisch fachspezifischen Intensivmedizin bestehen. Die Chirurgie muss die chirurgische Intensivmedizin für ihre Ärzte wieder interessant und attraktiv machen.

Abstract

The dominant role for the emergence and establishment of intensive care medicine can be attributed to surgery. The first critical care units were developed in surgical university hospitals. Numerous scientific findings and interventional procedures have been contributed to intensive care medicine by surgeons and surgical disease symptoms shaped the character of the intensive care units. Currently 40% of the intensive care beds in Germany are assigned to surgical disciplines and surgery is the prerequisite for this operative intensive care. Nevertheless, both the human and ideational impact of surgery on intensive care medicine has decreased in recent decades. Through the formation of large interdisciplinary intensive care units, surgery continues to be threatened with losing its influence even further. Now and in the future, the role of surgery has to be the maintenance and enhancement of surgical specialized intensive care medicine. Surgery has to make surgical intensive care medicine interesting and attractive for physicians again.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Literatur

  1. Long DM (1989) A century of change in neurosurgery at Johns Hopkins: 1889–1989. J Neurosurg 71:635–638

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Kirschner M (1930) Zum Neubau der Chirurgischen Universitätsklinik Tübingen II. Der Krankenhausbau. Chirurg 2:30–36

    Google Scholar 

  3. Reisner-Sénélar L (2011) The birth of intensive care medicine: Björn Ibsen’s records. Intensive Care Med 37:1084–1086

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Ibsen B (1975) From anaesthesia to anaesthesiology. Personal experiences in Copenhagen during the past 25 years. Acta Anaesthesiol Scand (Suppl 61):1–69

    Google Scholar 

  5. Trendelenburg F (1871) Beiträge zu den Operationen an den Luftwegen. 2. Tamponade der Trachea. Arch Klin Chir 12:121–133

    Google Scholar 

  6. Kuhn F (1901) Die perorale Intubation. Zentralbl Chir 28:1281–1285

    Google Scholar 

  7. Läwen A, Sievers R (1910) Zur praktischen Anwendung der instrumentellen künstlichen Respiration am Menschen. Munch Med Wochenschr 41:2221–2225

    Google Scholar 

  8. Sauerbruch F (1920) Das Druckdifferenzverfahren. Springer, Berlin

  9. Leriche R (1953) Postoperative anatomical disease. Presse Med 61:845–846

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Schüller J (2003) 50 Jahre Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin – Tradition und Innovation. Springer, Berlin

  11. Böhrer H, Martin E, Van Aken H (1997) Intensivmedizinische Publikationen aus Deutschland – kein Grund zur Besorgnis! Anaesthesist 46:655–658

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Statistisches Bundesamt (2011) Gesundheit – Grunddaten der Krankenhäuser 2009. Statistisches Bundesamt, Fachserie 12, Reihe 6.1.1, Wiesbaden

  13. Karimi A, Burchardi, DIVI (2005) Stellungnahmen, Empfehlungen zu Problemen der Intensiv- und Notfallmedizin. asmuth druck + crossmedia, Köln

  14. De Lange S, Van Aken H, Burchardi H et al (2002) European Society of Intensive Care Medicine statement: intensive care medicine in Europe – structure, organisation and training guidelines of the Multidisciplinary Joint Committee of Intensive Care Medicine (MJCICM) of the European Union of Medical Specialists (UEMS). Intensive Care Med 28:1505–1511

    Article  Google Scholar 

  15. Muhl E (2011) Chirurgische Intensivmedizin – Stellenwert für chirurgische Weiterbildung und Versorgungsstruktur heute und in der Zukunft. Zentralbl Chir 136:102–105

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Schreiter D, Saeger HD (2011) Unter welchen Voraussetzungen ist das Konzept einer interdisziplinären operativen Intensivmedizin praktikabel? Zentralbl Chir 136:106–112

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Neuhaus P (1999) Chirurgische Intensivmedizin aus der Sicht des Chirurgen. Chirurg 70:3–5

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. http://www.divi-org.de/Mitglieder.18.0.html

  19. Muhl E (2005) Ergebnisse einer Umfrage: Zur Intensivmedizin an chirurgischen Universitätskliniken im ersten Quartal 2005. Anasth Intensivmed 46:347–352

    Google Scholar 

  20. European Society of Intensive Care Medicine (2011) Recommendations on basic requirements for intensive care units: structural and organizational aspects. Intensive Care Med 37:1575–1587

    Article  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt für sich und seine Koautoren an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Schreiter.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schreiter, D., Grützmann, R. & Saeger, H. Die Rolle der Chirurgie in der Intensivmedizin. Chirurg 83, 339–342 (2012). https://doi.org/10.1007/s00104-011-2224-3

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-011-2224-3

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation