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Traumatologie der Wirbelsäule

Traumatology of the spine

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Zusammenfassung

Wirbelsäulenverletzungen stellen eine besonders lebens- und lebensqualitätsbedrohende Unfallfolge dar. Insbesondere bei Verletzungen der Halswirbelsäule sind Schäden des Myelons bis hin zum kompletten Querschnitt nicht selten. Eine gründliche Diagnostik, die häufig eine Computertomographie erfordert, erschließt Ausmaß und Behandlungsbedarf der Verletzung. Ziel jeder Therapie ist die Wiederherstellung der Stabilität der Wirbelsäule und die Verhütung einer sekundären neurologischen Verschlechterung. Im Bereich der Brust- und Lendenwirbelsäule können die meisten einfachen Kompressionsfrakturen konservativ behandelt werden, während isolierte Berstungsfrakturen meistens und Flektions-Distraktions-Verletzungen oder Rotationsberstungsbrüche regelmäßig einer operativen Stabilisierung mittels dorsaler Instrumentierung und ventraler Spondylodese bedürfen. Verletzungen der oberen Halswirbelsäule (HWS) werden in Abhängigkeit der Stabilität durch äußere Retention oder operative Reposition behandelt, im Bereich der unteren HWS ist meistens die operative Stabilisierung erforderlich.

Abstract

Spinal trauma poses considerable threats to survival and quality of life. Especially cervical spine injuries are often associated with neurologic deficits. A thorough diagnostic pathway, often including computed tomography with sagittal reconstruction, is mandatory to evaluate the extent and consequences of spinal trauma. Every treatment must aim to restore stability and prevent secondary neurologic deterioration. Compression fractures usually can be treated successfully with conservative treatment, while burst fractures usually, and flexion/distraction injuries, and fracture-dislocation generally require internal stabilization. Injuries of the upper cervical spine can be treated conservatively or operatively, depending on the degree of instability. In the lower cervical spine, most injuries require internal fixation.

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Literatur

  1. Aebi M, Nazarian S (1987) Classification of injuries of the cervical spine. Orthopade 16: 27–36

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Anonymous (2002) Incidence of vertebral fracture in europe: results from the European Prospective Osteoporosis Study (EPOS). J Bone Miner Res 17: 716–724

    Article  Google Scholar 

  3. Blauth M, Tscherne H (1998) Obere Halswirbelsäule. In: Tscherne H, Blauth M (eds) Wirbelsäule. Springer, Berlin p 62–152

  4. Blauth M, Tscherne H (1998) Untere Halswirbelsäule. In: Tscherne H, Blauth M (eds) Wirbelsäule. Springer, Berlin p 153–239

  5. Böhler L (1951) Die Technik der Knochenbruchbehandlung. Maudrich, Wien

  6. Bono CM (2007) The halo fixator. J Am Acad Orthop Surg 15: 728–737

    PubMed  Google Scholar 

  7. Buchowski JM, Kuhns CA, Bridwell KH et al. (2008) Surgical management of posttraumatic thoracolumbar kyphosis. Spine J 8: 666–677

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Buhren V (2001) Injuries of the thoracic and lumbar spine. Der Chirurg; Zeitschrift fur alle Gebiete der operativen Medizen 72: 865–878 quiz 878–869

  9. Burval DJ, Mclain RF, Milks R et al. (2007) Primary pedicle screw augmentation in osteoporotic lumbar vertebrae: biomechanical analysis of pedicle fixation strength. Spine 32: 1077–1083

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Capuano C, Costagliola C, Shamsaldin M et al. (2004) Occipital condyle fractures: a hidden nosologic entity. An experience with 10 cases. Acta Neurochir 146: 779–784

    Article  CAS  Google Scholar 

  11. Dai LY, Jiang SD, Wang XY et al. (2007) A review of the management of thoracolumbar burst fractures. Surgical Neurol 67: 221–231 discussion 231

    Article  Google Scholar 

  12. Denis F (1983) The three column spine and its significance in the classification of acute thoracolumbar spinal injuries. Spine 8: 817–831

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Effendi B, Roy D, Cornish B et al. (1981) Fractures of the ring of the axis. A classification based on the analysis of 131 cases. J Bone Joint Surg Br 63-B: 319–327

  14. Gonschorek O, Bühren V (2006) Verletzungen der thorakolumbalen Wirbelsäule. Orthopädie und Unfallchirurgie up2date 1: 195–222

    Article  Google Scholar 

  15. Holdsworth F (1970) Fractures, dislocations and fracture-dislocations of the spine. J Bone Joint Surg 52: 1534–1551

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Johansson C, Mellstrom D, Rosengren K et al. (1993) Prevalence of vertebral fractures in 85-year-olds. Radiographic examination of 462 subjects. Acta Orthop Scand 64: 25–27

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  17. Josten C, Katscher S, Gonschorek O (2005) Treatment concepts for fractures of the thoracolumbar junction and lumbar spine. Orthopade 34: 1021–1032

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Kayser R, Weber U, Heyde CE (2006) Injuries to the craniocervical junction. Orthopade 35: 244–269

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  19. Knop C, Blauth M, Buhren V et al. (2001) Surgical treatment of injuries of the thoracolumbar transition-3: Follow-up examination. Results of a prospective multi-center study by the „Spinal“ Study Group of the German Society of Trauma Surgery. Unfallchirurg 104: 583–600

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  20. Knop C, Blauth M, Buhren V et al. (1999) Surgical treatment of injuries of the thoracolumbar transition. 1: Epidemiology. Unfallchirurg 102: 924–935

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  21. Labler L, Eid K, Platz A et al. (2004) Atlanto-occipital dislocation: four case reports of survival in adults and review of the literature. Eur Spine J 13: 172–180

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Lange U, Bastian L, Muller CW et al. (2007) How to prevent overlooking cervical spine injuries: pitfalls in spinal diagnostics. Arch Orthop Trauma Surg 127: 953–958

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Madert J (2008) Fallstricke in der Wirbelsäulendiagnostik Trauma Berufskrankh

  24. Magerl F, Aebi M, Gertzbein SD et al. (1994) A comprehensive classification of thoracic and lumbar injuries. Eur Spine J 3: 184–201

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  25. Magerl F, Seemann PS (1986) Stable posterior fusion of the atlas and axis by transarticular fixation. In: Kehr P, Weidner A (eds) Cervical Spine I. Springer, Wien New York p 322–327

  26. Moller A, Hasserius R, Redlund-Johnell I et al. (2007) Nonoperatively treated burst fractures of the thoracic and lumbar spine in adults: a 23- to 41-year follow-up. Spine J 7: 701–707

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Reinhold M, Blauth M, Rosiek R et al. (2006) Lower cervical spine trauma: classification and operative treatment. Unfallchirurg 109: 471–480

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  28. Rieger M, Mallouhi A, El-Attal R et al. (2006) Acute diagnosis of spinal trauma. Radiologe 46: 527–541 quiz 542–523

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  29. Roenick D (1955) Über Diagnosen bei Wirbelsäulenverletzungen und -erkrankungen. Archiv für orthopädische und Unfall-Chirurgie (Arch Orthop Trauma Surg) 47: 589–596

  30. Sherk HH, Nicholson JT (1970) Fractures of the atlas. J Bone Joint Surg 52: 1017–1024

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  31. Ulrich C, Bühren V (2006) Verletzungen der Halswirbelsäule. Orthopädie und Unfallchirurgie up2date 1: 415–446

    Article  Google Scholar 

  32. Wood K, Buttermann G, Mehbod A et al. (2003) Operative compared with nonoperative treatment of a thoracolumbar burst fracture without neurological deficit. A prospective, randomized study. J Bone Joint Surg 85-A: 773–781

    Google Scholar 

  33. Yi L, Jingping B, Gele J et al. (2006) Operative versus non-operative treatment for thoracolumbar burst fractures without neurological deficit. Cochrane Database Syst Rev (Online): CD005079

    Google Scholar 

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Müller, C., Hüfner, T., Gösling, T. et al. Traumatologie der Wirbelsäule. Chirurg 79, 918–926 (2008). https://doi.org/10.1007/s00104-008-1517-7

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