Skip to main content
Log in

Diagnostische Laparoskopie beim akuten Abdomen

Diagnostic laparoscopy in acute abdomen

  • Leitthema
  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Das akute Abdomen repräsentiert kein eigenständiges Krankheitsbild, sondern eine Zustandsbeschreibung, die mit der Entwicklung starker abdomineller Schmerzen innerhalb weniger Stunden verbunden ist. Das Behandlungskonzept des akuten Abdomens fordert in der Regel eine interdisziplinäre Strategie mit dem Ziel der raschen Diagnosestellung und Therapieeinleitung. Dies setzt den zielführenden Einsatz effizienter Diagnostik voraus. Einen besonderen Stellenwert nimmt hierbei die diagnostische Laparoskopie ein. Durch diese Technik ergeben sich nicht nur diagnostische, sondern auch gleichzeitig therapeutische Optionen. Insbesondere die Rate der „negativen“ Laparotomien kann gesenkt werden.

Abstract

Acute abdomen is not a disease in itself but a description of a complex of symptoms combined with severe abdominal pain developed within a time frame of less than 24 h. All strategies for the management of acute abdomen underline the need for an interdisciplinary approach to diagnosis and therapy. This requires focused and intelligent use of efficient diagnostic procedures. Diagnostic laparoscopy may be a key to solving the diagnostic dilemma of unspecific acute abdomen. Furthermore, it allows not only direct inspection of the abdominal cavity but also surgical intervention, if needed. In particular the rate of negative laparotomies can be reduced.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2

Literatur

  1. Bartels H (2002) Akutes Abdomen aus intensivmedizinischer Sicht. Chir Gastroentrol 18: 260

    Article  Google Scholar 

  2. Berci G, Shore JM, Parrish J, Morgenstern L (1973) The evaluation of a new peritoneoscope as diagnostic aid to the surgeon. Ann Surg 178: 37

    PubMed  Google Scholar 

  3. Cuschieri A (1974) Value of laparoscopy in hepatobiliary disease. Br J Surg 61: 318

    Google Scholar 

  4. Fahel E, Amaral PC, Filho EM et al. (1999) Non-traumatic acute abdomen: Videolaparoscopic approach. JSLS 3: 187

    PubMed  Google Scholar 

  5. Gai H (1988) Actual surgical aspects of sonography. Surg Endosc 2: 28

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Golash V, Willson PD (2005) Early laparoscopy as a routine procedure in the management of acute abdominal pain: a review of 1,320 patients. Surg Endosc 19: 882

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Grassi R, Pinto A, Rossi G, Rotondo A (1998) Conventional plain-film radiology, ultrasonography and CT in jejuno-ileal perforation. Acta Radiol 39: 52

    PubMed  Google Scholar 

  8. Grassi R, Romano S, Pinto A, Romano L (2004) Gastro-duodenal perforations: conventional plain film, US and CT findings in 166 consecutive patients. Eur J Radiol 50: 30

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Jacobaeus HC (1911) Übersicht über meine Erfahrungen mit der Laparoskopie. Münch Med Wschr 58: 2017

  10. Kalk H (1929) Erfahrungen mit der Laparoskopie. Z klin Med 111: 303

    Google Scholar 

  11. Kelling G (1923) Zur Coelioskopie. Arch Klin Chir 126: 226

    Google Scholar 

  12. Kirshtein B, Roy-Shapira A, Lantsberg L et al. (2003) The use of laparoscopy in abdominal emergencies. Surg Endosc 17: 1118

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Leister I, Markus PM, Becker H (2003) Mesenteriale Ischämie. Chirurg 74: 407–412

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Liang RJ, Wang HP, Huang SP et al. (2001) Color Doppler sonography for ventral hernias in patients with acute abdomen: preliminary findings. J Clin Ultrasound 29: 435

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. MacKersie AB, Lane MJ, Gerhardt RT et al. (2005) Nontraumatic acute abdominal pain: unenhanced helical CT compared with three-view acute abdominal series. Radiol 237: 114–122

    Google Scholar 

  16. Majewski W (2000) Diagnostic laparoscopy for the acute abdomen and trauma. Surg Endosc 14: 930

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Meuwly JY, Felley C, Vuilleumier H et al. (2002) Nichttraumatisches akutes Abdomen: Ultraschalldiagnostik der Erkrankungen des Gastro-Intestinaltraktes. Ultraschall Med 23: 13

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Navez B, d’Udekem Y, Cambier E et al. (1995) Laparoscopy for management of nontraumatic acute abdomen. World J Surg 19: 382

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Ott G (1909) Die direkte Beleuchtung der Bauchhöhle, der Harnblase, des Dickdarms und des Uterus zu diagnostischen Zwecken. Rev Med Tcheque (Prague) 2: 27

    Google Scholar 

  20. Ou CS, Rowbotham R (2000) Laparoscopic diagnosis and treatment of nontraumatic acute abdominal pain in women. J Laparoendosc Adv Surg Tech A 19: 41

    Google Scholar 

  21. Richards JR, McGahan PJ, Jewell MG et al. (2004) Sonographic patterns of intraperitoneal hemorrhage associated with blunt splenic injury. J Ultrasound Med 23: 387

    PubMed  Google Scholar 

  22. Semm K (1984) Operationslehre für endoskopische Abdominalchirurgie. 1. Aufl. Schattauer, Stuttgart

  23. Serafini G, Gandolfo N, Gandolfo N et al. (2001) Transvaginal ultrasonography of nongynecologic pelvic lesions. Abdom Imaging 26: 540

    Article  PubMed  Google Scholar 

  24. Veress J (1938) Neues Instrument zur Ausführung von Brust- oder Bauchpunktionen. Dtsch Med Wochenschr 41: 1480

    Google Scholar 

  25. Waclawiczek HW, Schneeberger V, Bekk A et al. (1997) Value of diagnostic laparoscopy and minimal invasive procedures in acute abdomen. Zentralbl Chir 122: 1109

    Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Es besteht kein Interessenkonflikt. Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen. Die Präsentation des Themas ist unabhängig und die Darstellung der Inhalte produktneutral.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to R. Keller.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Keller, R., Kleemann, M., Hildebrand, P. et al. Diagnostische Laparoskopie beim akuten Abdomen. Chirurg 77, 981–985 (2006). https://doi.org/10.1007/s00104-006-1253-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00104-006-1253-9

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation