Zusammenfassung
Im vorliegenden Beitrag werden die wichtigsten Empfehlungen der im Jahr 2009 überarbeiteten AWMF-S3-Leitlinie „Allergieprävention“ dargestellt sowie die aktuelle Diskussion um die neuen Aspekte dieser Leitlinie. So wird aktuell keine Reduktion des Hausstaubmilbengehaltes als primärpräventive Maßnahme mehr empfohlen. Neu sind auch die Empfehlungen zur Vermeidung von Übergewicht und zur Minimierung der Exposition gegenüber Luftschadstoffen im Innen- und Außenraum. Nach der aktuellen Leitlinie gibt es keine Hinweise dafür, dass eine Verzögerung der Beikosteinführung über den vollendeten vierten Lebensmonat hinaus einen allergiepräventiven Effekt hat. Daher kann auch bei Kindern mit erhöhtem familiärem Allergierisiko nach dem vollendeten vierten Monat Beikost eingeführt werden. Die Kernaussagen zur Vermeidung der Tabakrauchexposition, der Empfehlung, nach Möglichkeit über vier Monate voll zu Stillen, der Vermeidung eines schimmelpilzfördernden Innenraumklimas, der Impfung nach Empfehlungen der STIKO und der Vermeidung felltragender Tiere (insbesondere Katzen) bei Risikokindern sind unverändert geblieben.
Abstract
The recommendations of the revised guideline Primary Allergy Prevention published in 2009 are summarized and discussed. The updated guidelines do not further recommend reducing house dust mite allergen exposure as a measure of primary prevention. New suggestions include the avoidance of overweight, and reduction of the exposure to indoor and/or outdoor air pollutants. In line with the current guidelines, there is no scientific evidence that prolonged introduction of solid food is an allergy-preventive measure. Consequently, even children with a family history of atopy can introduce solid foods at the beginning of the 5th month. The recommendations on avoiding environmental tobacco smoke, breast feeding over 4 months, avoiding a mold-promoting indoor climate, vaccination according to current recommendations, and avoidance of furry pets (especially cats) in risk babies have remained unchanged.
Literatur
Schlaud M, Atzpodien K, Thierfelder W (2007) Allergic diseases. Results from the German Health Interview and Examination Survey for Children and Adolescents (KiGGS). Bundesgesundheitsbl Gesundheitsforsch Gesundheitsschutz 50:701–710
Muche-Borowski C, Kopp M, Reese I et al (2009) Allergy prevention. Dtsch Arztebl Int 106:625–631
Snijders BE, Thijs C, Ree R van, Brandt PA van den (2008) Age at first introduction of cow milk products and other food products in relation to infant atopic manifestations in the first 2 years of life: the KOALA Birth Cohort Study. Pediatrics 122:e115–e122
Zutavern A, Brockow I, Schaaf B et al (2008) Timing of solid food introduction in relation to eczema, asthma, allergic rhinitis, and food and inhalant sensitization at the age of 6 years: results from the prospective birth cohort study LISA. Pediatrics 121:e44–e52
Nwaru BI, Erkkola M, Ahonen S et al (2010) Age at the introduction of solid foods during the first year and allergic sensitization at age 5 years. Pediatrics 125:50–59
Joseph CL, Ownby DR, Havstad SL et al (2011) Early complementary feeding and risk of food sensitization in a birth cohort. J Allergy Clin Immunol 127:1203–1210
Hogen Esch CE, Rosén A, Auricchio R et al (2010) The PreventCD Study design: towards new strategies for the prevention of coeliac disease. Eur J Gastroenterol Hepatol 22:1424–1430
Berg A von, Koletzko S, Grübl A et al (2003) The effect of hydrolyzed cow’s milk formula for allergy prevention in the first year of life: the German Infant Nutritional Intervention Study, a randomized double-blind trial. J Allergy Clin Immunol 111:533–540
Berg A von, Koletzko S, Filipiak-Pittroff B et al (2007)Certain hydrolyzed formulas reduce the incidence of atopic dermatitis but not that of asthma: three-year results of the German Infant Nutritional Intervention Study. J Allergy Clin Immunol 119:718–725
Berg A von, Filipiak-Pittroff B, Krämer U et al (2008) Preventive effect of hydrolyzed infant formulas persists until age 6 years: long-term results from the German Infant Nutritional Intervention Study (GINI). J Allergy Clin Immunol 121:1442–1447
Koletzko B, Brönstrup A, Cremer M et al (2010) Säuglingsernährung und Ernährung der stillenden Mutter. Handlungsempfehlungen – Ein Konsensuspapier im Auftrag des bundesweiten Netzwerk Junge Familie. Monatsschr Kinderheilkd 7:679–689
Kopp M (2011) Stellungnahme der wissenschaftlichen Arbeitsgruppe Prävention der GPA zum Konsensuspapier „Säuglingsernährung und Ernährung der stillenden Mutter. Pädiatrische Allergol 14:29–30
Kalliomaki M, Salminen S, Arvilommi H et al (2001) Probiotics in primary prevention of atopic disease: a randomised placebo-controlled trial. Lancet 357:1076–1079
Kalliomaki M, Salminen S, Poussa T et al (2003) Probiotics and prevention of atopic disease: 4-year follow-up of a randomised placebo-controlled trial. Lancet 361:1869–1871
Kopp MV, Hennemuth I, Dietschek A et al (2008) A randomized, double-blind, placebo-controlled trial of probiotics for primary prevention: no clinical or immunological effects of Lactobacillus GG supplementation. Pediatrics 121:e850–e856
Kopp MV, Goldstein M, Dietschek A et al (2008) Lactobacillus GG has in vitro effects on enhanced interleukin-10 and interferon-gamma release of mononuclear cells but no in vivo effects in supplemented mothers and their neonates. Clin Exp Allergy 38:602–610
Kukkonen K, Savilahti E, Haahtela T et al (2008) Long-term safety and impact on infection rates of postnatal probiotic and prebiotic (synbiotic) treatment: randomized, double-blind, placebo-controlled trial. Pediatrics 122:8–12
Taylor AL, Dunstan JA, Prescott SL (2007) Probiotic supplementation for the first 6 months of life fails to reduce the risk of atopic dermatitis and increases the risk of allergen sensitization in high-risk children: a randomized controlled trial. J Allergy Clin Immunol 119:184–191
Abrahamsson TR, Jakobsson T, Bottcher MF et al (2007) Probiotics in prevention of IgE-associated eczema: a double-blind, randomized, placebo-controlled trial. J Allergy Clin Immunol 119:1174–1180
Grüber C, Stuijvenberg M van, Mosca F et al (2010) Reduced occurrence of early atopic dermatitis because of immunoactive prebiotics among low-atopy-risk infants. J Allergy Clin Immunol 126:791–797
Kopp MV, Salfeld P (2009) Probiotics and prevention of allergic disease. Curr Opin Clin Nutr Metab Care 12:298–303
Kuitunen M, Kukkonen K, Juntunen-Backman K et al (2009) Probiotics prevent IgE-associated allergy until age 5 years in cesarean-delivered children but not in the total cohort. J Allergy Clin Immunol 123:335–341
Tollånes MC, Moster D, Daltveit AK, Irgens LM (2008) Cesarean section and risk of severe childhood asthma: a population-based cohort study. J Pediatr 153:112–116
Xu B, Pekkanen J, Järvelin MR (2000) Obstetric complications and asthma in childhood. J Asthma 37:589–594
Håkansson S, Källén K (2003) Caesarean section increases the risk of hospital care in childhood for asthma and gastroenteritis. Clin Exp Allergy33:757–764
Renz-Polster H, David MR, Buist AS et al (2005) Caesarean section delivery and the risk of allergic disorders in childhood. Clin Exp Allergy 35:1466–1472
McKeever TM, Lewis SA, Smith C, Hubbard R (2002) Mode of delivery and risk of developing allergic disease. J Allergy Clin Immunol 109:800–802
Maitra A, Sherriff A, Strachan D, Henderson J (2004) Mode of delivery is not associated with asthma or atopy in childhood. Clin Exp Allergy 34:1349–1355
Negele K, Heinrich J, Borte M et al (2004) Mode of delivery and development of atopic disease during the first 2 years of life. Pediatr Allergy Immunol 15:48–54
Thavagnanam S, Fleming J, Bromley A et al (2008) A meta-analysis of the association between Caesarean section and childhood asthma. Clin Exp Allergy 38:629–633
Scott JA, Binns CW, Graham KI, Oddy WH (2009) Predictors of the early introduction of solid foods in infants: results of a cohort study. BMC Pediatr 9:60
Danksagung
Der Autor dankt Frau Dr. Claudia Voss für die kritische Durchsicht des Manuskriptes.
Interessenkonflikt
Der korrespondierende Autor weist auf folgende Beziehung hin: Der Autor hat eine klinische Studie zum Effekt von Präbiotika in der primären Allergieprävention durchgeführt, die von der Firma Infektopharm (Heppenheim, Deutschland) unterstützt wurde.
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Kopp, M. Die Leitlinie Allergieprävention auf dem Prüfstand. Bundesgesundheitsbl. 55, 338–342 (2012). https://doi.org/10.1007/s00103-011-1431-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00103-011-1431-x