Literatur
Kluge S, Janssens U, Welte T et al (2023) S3-Leitlinie Empfehlungen zur Therapie von Patienten mit COVID-19. (AWMF-Register-Nr. 113/001)
Deutsche Gesellschaft für Anästhesiologie und Intensivmedizin (2017) S3-Leitlinie Invasive Beatmung und Einsatz extrakorporaler Verfahren bei akuter respiratorischer Insuffizienz. (AWMF-Register-Nr. 001/021)
Lichtwarck-Aschoff M, Dietrich B, Breitschaft D (2009) Disorders of water and sodium balance in intensive care patients. Anaesthesist 58:543–560
Honore PM, De Bels D, Barreto Gutierrez L et al (2019) Sevoflurane and nephrogenic diabetes insipidus on the rise: copeptin to the rescue? Crit Care 23:304
Christ-Crain M, Bichet DG, Fenske WK et al (2019) Diabetes insipidus. Nat Rev Dis Primers 5:54
Christ-Crain M, Gaisl O (2021) Diabetes insipidus. Presse Med 50:104093
Bansbach J, Wenz J, Kaufmann K et al (2022) Sevoflurane in combination with esketamine is an effective sedation regimen in COVID-19 patients enabling assisted spontaneous breathing even during prone positioning. Anaesthesiol Intensive Ther 54:23–29
Blondonnet R, Quinson A, Lambert C et al (2021) Use of volatile agents for sedation in the intensive care unit: A national survey in France. PLoS ONE 16:e249889
Jabaudon M, Boucher P, Imhoff E et al (2017) Sevoflurane for sedation in acute respiratory distress syndrome. A randomized controlled pilot study. Am J Respir Crit Care Med 195:792–800
Meiser A, Volk T, Wallenborn J et al (2021) Inhaled isoflurane via the anaesthetic conserving device versus propofol for sedation of invasively ventilated patients in intensive care units in Germany and Slovenia: an open-label, phase 3, randomised controlled, non-inferiority trial. Lancet Respir Med 9:1231–1240
Muyldermans M, Jennes S, Morrison S et al (2016) Partial Nephrogenic diabetes Insipidus in a burned patient receiving Sevoflurane sedation with an anesthetic conserving device‑A case report. Crit Care Med 44:e1246–e1250
L’heude M, Poignant S, Elaroussi D et al (2019) Nephrogenic diabetes insipidus associated with prolonged sedation with sevoflurane in the intensive care unit. Br J Anaesth 122:e73–e75
Cabibel R, Gerard L, Maiter D et al (2019) Complete Nephrogenic diabetes Insipidus after prolonged Sevoflurane sedation: a case report of 3 cases. A A Pract 12:155–159
Coppola S, Cenci S, Cozzolino M et al (2021) Sevoflurane sedation and nephrogenic diabetes insipidus in patients affected with severe acute respiratory syndrome coronavirus 2. Eur J Anaesthesiol 38:438–441
Dupuis C, Robert A, Gerard L et al (2022) Nephrogenic diabetes Insipidus following an off-label administration of Sevoflurane for prolonged sedation in a COVID-19 patient and possible influence on Aquaporin‑2 renal expression. Case Rep Anesthesiol 2022:3312306
Morita K, Otsuka F, Ogura T et al (1999) Sevoflurane anaesthesia causes a transient decrease in aquaporin‑2 and impairment of urine concentration. Br J Anaesth 83:734–739
Rush GF, Willis LR (1982) Renal tubular effects of sodium fluoride. J Pharmacol Exp Ther 223:275–279
Werion A, Belkhir L, Perrot M et al (2020) SARS-CoV‑2 causes a specific dysfunction of the kidney proximal tubule. Kidney Int 98:1296–1307
Zimmer MA, Zink AK, Weißer CW et al (2020) Hypernatremia—A manifestation of COVID-19: a case series. A A Pract 14:e1295
Sneyd JR (2022) Avoiding kidney damage in ICU sedation with sevoflurane: use isoflurane instead. Br J Anaesth 129:7–10
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Ethics declarations
Interessenkonflikt
J. Reins, F. Balling, C. Baader, E. Böck, W. Schöniger, R. van Erp, S. Eff und S. Hafner geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien. Für Bildmaterial oder anderweitige Angaben innerhalb des Manuskripts, über die Patient/-innen zu identifizieren sind, liegt von ihnen und/oder ihren gesetzlichen Vertretern/Vertreterinnen eine schriftliche Einwilligung vor.
Additional information
Hinweis des Verlags
Der Verlag bleibt in Hinblick auf geografische Zuordnungen und Gebietsbezeichnungen in veröffentlichten Karten und Institutsadressen neutral.
Der Fallbericht wurde am 14.10.2022 auf den Bayerischen Anästhesietagen in Nürnberg präsentiert.
QR-Code scannen & Beitrag online lesen
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Reins, J., Balling, F., Baader, C. et al. Diabetes insipidus renalis nach inhalativer Sedierung mit Sevofluran bei einem Patienten mit COVID-19-assoziiertem akuten Lungenversagen. Anaesthesiologie 72, 799–802 (2023). https://doi.org/10.1007/s00101-023-01350-9
Received:
Revised:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00101-023-01350-9