Abstract
Purpose
To assess radiotherapy (RT) outcomes in patients with gingival carcinoma and growth up to or involvement of the lower jaw bone.
Methods
This was a retrospective analysis of 51 patients with squamous cell carcinomas of the gingiva. Patients received definitive (group 1, 31.4%) or postoperative (group 2, 66.7%) RT between 2005 and 2017 at the Department of Radiation Oncology, University Hospital Heidelberg. The primary endpoint was overall survival (OS) in both treatment groups. Other endpoints were local-disease-free survival (LDFS), progression-free survival (PFS) and treatment-related toxicity (Common Terminology Criteria for Adverse Events, CTCAE, Version 4.03).
Results
Median age at first diagnosis was 63 years. All patients had a local advanced disease (American Joint Commission on Cancer [AJCC] stage III–IV). After a median follow-up of 22 months (range 3–145 months), 20 patients (39.2%) were still alive. At 5 years, OS rate was 36.6%. No significant differences in OS (p = 0.773), PFS (p = 0.350) and LDFS (p = 0.399) were observed between the two groups. Most common higher-grade acute RT-related complications (≥ grade 3) were dermatitis (78.2%), oral mucositis (61.7%), xerostomia (51.5%), and loss of taste (74.6%). Three cases (5.8%) of osteoradionecrosis (ORN) of the lower jaw were detected after 15–31 months.
Conclusions
Definitive and postoperative RT have similar treatment outcomes for patients with lower gingiva carcinomas of the lower jaw. The most common acute complications (grade ≥3) were dermatitis, oral mucositis, xerostomia and loss of taste.
Zusammenfassung
Zielsetzung
Ziel war die Analyse von Effektivität, Nebenwirkungen sowie Rezidivwahrscheinlichkeit nach Radiotherapie (RT) von Patienten mit Gingivakarzinomen mit Wachstum in Richtung des Unterkieferknochens oder Infiltration desselben.
Methoden
Es erfolgte eine retrospektive Auswertung von 51 Patienten mit Plattenepithelkarzinomen des Zahnfleisches. Patienten erhielten entweder eine definitive (Gruppe 1; 31,4%) oder postoperative (Gruppe 2; 66,7%) RT im Zeitraum von 2005 bis 2017 in der Abteilung für Strahlentherapie des Universitätsklinikums Heidelberg. Der primäre Endpunkt war die Analyse des Gesamtüberlebens (OS) in beiden Behandlungsgruppen. Weitere Endpunkte waren das lokalrezidivfreie Überleben (LDFS), das progressionsfreie Überleben (PFS) sowie die Erfassung von behandlungsassoziierten Nebenwirkungen (gemäß Common Terminology Criteria for Adverse Events, CTCAE, Version 4.03).
Ergebnisse
Das mediane Patientenalter bei Erstdiagnose war 63 Jahre. Alle Patienten wiesen ein lokal fortgeschrittenes Karzinom auf (Stadium III–IV nach AJCC, American Joint Commission on Cancer). Nach einem medianen Follow-up von 22 Monaten (min. 3 Monate, max. 145 Monate) lebten noch 20 Patienten (39,2%). Das 5‑Jahres-Überleben betrug 36,6%. Es zeigte sich im gesamten Kollektiv kein signifikanter Überlebensvorteil bezüglich OS (p = 0,773), PFS (p = 0,350) und LDFS (p = 0,399). Die meisten akuten Toxizitäten (Grad 3–4) zeigten sich als Radiodermatitis (78,2%), Mukositis (61,7%), Mundtrockenheit (51,5%) und Geschmacksverlust (74,6%). Bei 3 Patienten (5,8%) entwickelte sich eine Osteoradionekrose des Unterkiefers in einem Zeitraum von 15–31 Monaten nach RT.
Schlussfolgerung
Sowohl die definitive als auch adjuvante RT von Gingivakarzinomen des Unterkiefers zeigen vergleichbare Ergebnisse bezüglich Gesamtüberleben, lokaler Kontrolle und Toxizität. Die häufigsten akuten Nebenwirkungen (≥ Grad 3) umfassten Radiodermatitis, Mukositis, Mundtrockenheit und Geschmacksverlust.
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Acknowledgements
We thank our Head and Neck Cancer Research Group members for their great effort. Additionally, we thank the NCT Cancer Registry for providing basic patient and treatment data and the HIRO Research Database team for data management support. The data were presented in part at the 24th Annual Meeting of the German Society of Radiation Oncology; June 21-24, 2018, Leipzig, Germany. The poster’s abstract has been published [58].
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KL and SA developed and planned the retrospective analysis. All authors read and approved the final manuscript.
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K. Lang, S. Akbaba, T. Held, S. Kargus, D. Horn, N. Bougatf, D. Bernhardt, K. Freier, S. Rieken, J. Debus and S. Adeberg declare that they have no competing interests.
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The Heidelberg Ethics Committee approved this study. Because of the retrospective design, informed consent was not required.
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The data used in this analysis are from publications available in the public domain.
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Lang, K., Akbaba, S., Held, T. et al. Definitive radiotherapy vs. postoperative radiotherapy for lower gingival carcinomas of the mandible. Strahlenther Onkol 195, 819–829 (2019). https://doi.org/10.1007/s00066-019-01484-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-019-01484-z