Abstract
Purpose
Radiation therapy (RT) provides an important treatment approach in the palliative care of vertebral metastases, but radiation-induced toxicities in patients with advanced disease and low performance status can have substantial implications for quality of life. Herein, we prospectively compared toxicity profiles of intensity-modulated radiotherapy (IMRT) vs. conventional three-dimensional conformal radiotherapy (3DCRT).
Methods
This was a prospective randomized monocentric explorative pilot trial to compare radiation-induced toxicity between IMRT and 3DCRT for patients with spinal metastases. A total of 60 patients were randomized between November 2016 and May 2017. In both cohorts, RT was delivered in 10 fractions of 3 Gy each. The primary endpoint was radiation-induced toxicity at 3 months.
Results
Median follow-up was 4.3 months. Two patients suffered from grade 3 acute toxicities in the IMRT arm, along with 1 patient in the 3DCRT group. At 12 weeks after treatment (t2), 1 patient reported grade 3 toxicity in the IMRT arm vs. 4 patients in the 3DCRT group. No grade 4 or 5 adverse events occurred in either group. In the IMRT arm, the most common side effects by the end of irradiation (t1) were grade 1–2 xerostomia and nausea in 8 patients each (29.6%), and dyspnea in 7 patients (25.9%). In the 3DCRT group, the most frequent adverse events (t1) were similar: grade 1–2 xerostomia (n = 10, 35.7%), esophagitis (n = 10, 35.8%), nausea (n = 10, 35.8%), and dyspnea (n = 5, 17.9%).
Conclusion
This is the first randomized trial to evaluate radiation-induced toxicities after IMRT versus 3DCRT in patients with vertebral metastases. This trial demonstrated an additional improvement for IMRT in terms of acute side effects, although longer follow-up is required to further ascertain other endpoints.
Zusammenfassung
Zielsetzung
Die Radiotherapie (RT) stellt einen wichtigen Behandlungsansatz in der palliativen Versorgung von Wirbelkörpermetastasen dar. Das Ausmaß der strahleninduzierten Toxizität bei Patienten mit fortgeschrittener Tumorerkrankung und reduziertem Allgemeinzustand hat erhebliche Auswirkungen auf ihre Lebensqualität. Wir haben die Toxizitätsprofile der intensitätsmodulierten Radiotherapie (IMRT) und der konventionellen dreidimensionalen, konformalen Radiotherapie (3DCRT) hinsichtlich normaler Gewebetoxizitäten und klinisch messbarer Nebenwirkungen miteinander verglichen.
Methoden
Es handelte sich um eine prospektive, randomisierte, monozentrische explorative Pilotstudie zur Evaluation der strahleninduzierten Toxizität zwischen IMRT und 3DCRT bei Patienten mit Wirbelkörpermetastasen. Insgesamt wurden vom November 2016 bis Mai 2017 60 Patienten randomisiert. Die RT wurde in 10 Fraktionen von 3 Gy appliziert. Der primäre Endpunkt war die strahleninduzierte Toxizität nach 3 Monaten.
Ergebnisse
Die mediane Nachbeobachtungszeit betrug 4,3 Monate. Im IMRT-Arm litten 2 Patienten an akuter Toxizität Grad 3 und in der 3DCRT-Gruppe 1 Patient. Zwölf Wochen (t2) nach der Behandlung berichtete 1 Patient über eine Grad-3-Toxizität im IMRT-Arm im Vergleich zu 4 Patienten in der 3DCRT-Gruppe. In keiner der beiden Gruppen traten unerwünschte Nebenwirkungen vom Grad 4 oder 5 auf. Im IMRT-Arm waren die häufigsten Nebenwirkungen am Ende der Bestrahlung (t1) Xerostomie Grad 1–2 und Nausea bei jeweils 8 Patienten (29,6%) sowie Dyspnoe bei 7 Patienten (25,9%). In der 3DCRT-Gruppe waren die häufigsten unerwünschten Ereignisse (t1) ähnlich: Xerostomie Grad 1–2 (n = 10; 35,7%), Ösophagitis (n = 10; 35,8%), Nausea (n = 10; 35,8%) und Dyspnoe (n = 5; 17,9%).
Schlussfolgerung
Dies ist die erste randomisierte Studie zur Bewertung strahleninduzierter Toxizität nach IMRT im Vergleich zur 3DCRT bei Patienten mit Wirbelkörpermetastasen. Diese Studie zeigte eine zusätzliche Verbesserung bei Anwendung der IMRT in der Palliativmedizin in Bezug auf reduzierte akute Toxizität, obwohl eine längere Nachbeobachtung erforderlich ist, um weitere Endpunkte zu ermitteln.
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Abbreviations
- BS:
-
Bone survival
- CT:
-
Computed tomography
- CTV:
-
Clinical target volume
- 3DCRT:
-
3D conformal radiotherapy
- GTV:
-
Gross tumor volume
- IMRT:
-
Intensity-modulated radiotherapy
- KPS:
-
Karnofsky performance status
- OAR:
-
Organ at risk
- OS:
-
Overall survival
- PTV:
-
Planning target volume
- VCF:
-
Vertebral compression fracture
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T. Sprave, V. Verma, R. Förster, I. Schlampp, T. Bruckner, T. Bostel, S.E. Welte, E. Tonndorf-Martini, R. El Shafie, N.H. Nicolay, J. Debus and H. Rief declare that they have no competing interests. The sponsors of the study had no role in study design, data analysis, data interpretation, and wording of the report.
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The study was approved by the Heidelberg Independent Ethics Committee (Nr. S‑238/2016).
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The data used in this analysis are from publications available in the public domain.
Authors’ contributions
HR and JD developed and planned this trial. KH and TB are responsible for statistical considerations/basis of the analysis. TS, VV, HR, TB, NN, SW, RF, RE, and IS performed the examinations and RT supervisions. HR and TS conducted the data collection. ET defined the radiation plans. The corresponding author (HR) had full access to the entire data of the study and had the final responsibility regarding the decision to submit for publication. All authors read and approved the final manuscript.
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Sprave, T., Verma, V., Förster, R. et al. Radiation-induced acute toxicities after image-guided intensity-modulated radiotherapy versus three-dimensional conformal radiotherapy for patients with spinal metastases (IRON-1 trial). Strahlenther Onkol 194, 911–920 (2018). https://doi.org/10.1007/s00066-018-1333-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-018-1333-z