Abstract
Background and purpose
Recently two retrospective cohort studies report efficacy of bevacizumab in patients with recurrent atypical and anaplastic meningioma. Another successful therapeutic option of bevacizumab seems to be treatment of cerebral radiation necrosis. However, the antiangiogenic effects in MRI diffusion and perfusion in meningiomas have not been previously described in detail. The objective of this research was to evaluate the clinical and MR imaging effects of bevacizumab in a malignant meningioma patient harboring additional cerebral radiation necrosis.
Case presentation
We report the case of an 80-year-old woman who underwent bevacizumab therapy (5 mg/kg every 2 weeks for 2 months) for treatment of a symptomatic radiation necrosis in malignant meningiomatosis of World Health Organization (WHO) grade III. The patient was closely monitored with MRI including diffusion and perfusion studies. Upon bevacizumab therapy, the clinical situation was well stabilized over a period of 4 months until the patient unfortunately died due to pneumonia/septicemia probably unrelated to bevacizumab therapy. Consecutive MRI demonstrated 4 important aspects: (1) considerable decrease of the contrast medium (CM)-enhanced radiation necrosis, (2) mixed response with respect to the meningiomatosis with stable and predominantly growing tumor lesions, (3) a new diffusion-weighted imaging (DWI) lesion in a CM-enhanced tumor as described in gliomas, which we did not interpret as a response to bevacizumab therapy, and (4) new thrombembolic infarcts, which are a known side-effect of bevacizumab treatment.
Conclusion
Bevacizumab is effective in the treatment of radiation necrosis. We could not confirm the potential antitumor effect of bevacizumab in this patient. However, we could describe several new radiographic effects of bevacizumab therapy in malignant meningioma.
Zusammenfassung
Hintergrund
In zwei aktuellen retrospektiven Kohortenstudien konnte eine Wirksamkeit von Bevacizumab bei Patienten mit rezidivierenden atypischen und anaplastischen Meningeomen gezeigt werden. Eine weitere erfolgreiche therapeutische Option von Bevacizumab scheint die Behandlung der Radionekrose zu sein. Die Effekte einer solchen antiangiogenen Therapie auf die MR-Diffusion und -Perfusion sind bisher bei Meningeomen noch nicht im Detail beschrieben worden. Unser Ziel war es, klinische und MR-Effekte unter Bevacizumab-Therapie bei einer Patientin mit malignem Meningeom und zusätzlicher Radionekrose nach wiederholter Bestrahlung zu beschreiben.
Falldarstellung
Wir berichten über eine 80-jährige Frau, die Bevacizumab (5 mg/kg alle 2 Wochen für 2 Monate) zur Behandlung einer symptomatischen Radionekrose nach wiederholter Bestrahlung bei Vorliegen einer malignen Meningeomatose vom WHO-Grad III erhielt. Die Patientin wurde engmaschig magnetresonanztomographisch einschließlich Diffusions- und Perfusionsstudien kontrolliert. Unter Bevacizumab wurde die klinische Situation über einen Zeitraum von 4 Monaten zunächst gut stabilisiert, bis die Patientin leider im Rahmen einer Sepsis nach Pneumonie – wahrscheinlich unabhängig von der Bevacizumab-Therapie – verstarb. Die MRT-Untersuchungen zeigten folgende 4 wichtige Aspekte: (1) erheblicher Rückgang der Kontrastmittel-(KM-)aufnehmenden Radionekrose, (2) gemischte Reaktion in Bezug auf die Meningeomatose mit stabilen, aber überwiegend progredienten Tumorläsionen, (3) Auftreten einer neuen diffusionsgestörten Läsion in einem KM-aufnehmenden Tumorknoten, wie es auch in Gliomen unter Bevacizumab beschrieben worden ist, die wir hier aber nicht als Reaktion auf die Bevacizumab-Therapie interpretieren, und (4) neue thrombembolische Infarkte, die als Nebenwirkung einer Bevacizumab-Therapie bekannt sind.
Schlussfolgerung
Bevacizumab ist bei der Behandlung der Strahlennekrose gut wirksam. Wir konnten in unserem Fall einer malignen Meningeomatose aber nicht die potentielle antitumoröse Wirkung von Bevacizumab bestätigen. Allerdings konnten wir mehrere neue MRT-Effekte unter Bevacizumab-Therapie bei einem malignen Meningeom beschreiben.
Abbreviations
- VEGF:
-
vascular endothelial growth factor
- MRI:
-
magnetic resonance imaging
- CM:
-
contrast medium
- DWI:
-
diffusion weighted imaging
- ADC:
-
apparent diffusion coefficient
- Gy:
-
Gray
- RANO:
-
response assessment in neuro-oncology
- WHO:
-
World Health Organization
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Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. J. Boström, M. Seifert, S. Greschus, N. Schäfer, M. Glas, G. Lammering, and U. Herrlinger state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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Jan Boström and Mirko Seifert contributed equally.
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Boström, J., Seifert, M., Greschus, S. et al. Bevacizumab treatment in malignant meningioma with additional radiation necrosis. Strahlenther Onkol 190, 416–421 (2014). https://doi.org/10.1007/s00066-013-0505-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-013-0505-0