Abstract
Background and purpose
This study was performed to evaluate the prognostic role for survival of the number and the type of involved extracranial organs in patients with brain metastasis.
Material and methods
The data of 1146 patients who received whole-brain radiotherapy (WBRT) alone for brain metastasis have been retrospectively analyzed. In addition to the number of involved extra cranial organs, seven potential prognostic factors were investigated including WBRT regimen, age, gender, Karnofsky Performance Score (KPS), primary tumor type, number of brain metastases, and the interval from cancer diagnosis to WBRT. Additionally, subgroup analyses were performed for patients with involvement of one (lung vs. bone vs. liver vs. other metastasis) and two (lung + lymph nodes vs. lung + bone vs. lung + liver vs. liver + bone vs. other combinations) extracranial organs.
Results
The 6-month survival rates for the involvement of 0, 1, 2, 3, and ≥ 4 extracranial organs were 51, 30, 16, 13, and 10 %, respectively (p < 0.001). On multivariate analysis, the number of involved extracranial organs maintained significance (risk ratio 1.26; 95 % confidence interval 1.18–1.34; p < 0.001). According to the multivariate analysis, age (p < 0.001), gender (p = 0.002), and KPS (p < 0.001) were also independent prognostic factors for survival. In the subgroup analyses of patients with involvement of one and two extracranial organs, survival was not significantly different based on the extracranial organ involved.
Conclusion
The number of involved extracranial organs proved to be an independent prognostic factor in patients with brain metastasis, regardless of the organs involved. The number of involved extracranial organs should be considered in future trials designed for patients with brain metastasis.
Zusammenfassung
Hintergrund und Ziel
Diese Studie wurde durchgeführt, um die prognostische Bedeutung der Anzahl und der Art der befallenen extrakraniellen Organe für das Überleben von Patienten mit Hirnmetastasen zu evaluieren.
Material und Methoden
Die Daten von 1146 Patienten, die eine alleinige Ganzhirnbestrahlung (WBRT) bei Hirnmetastasen erhielten, wurden retrospektiv analysiert. Zusätzlich zu der Anzahl befallener extrakranieller Organe wurden 7 weitere Faktoren untersucht: WBRT-Regime, Alter, Geschlecht, Karnofsky-Performance-Score (KPS), Art des Primärtumors, Anzahl der Hirnmetastasen und Intervall von der Erstdiagnose der Tumorerkrankung bis zur WBRT. Subgruppenanalysen erfolgten für Patienten mit Befall von einem (Lunge vs. Knochen vs. Leber vs. andere) oder zwei (Lunge + Lymphknoten vs. Lunge + Knochen vs. Lunge + Leber vs. Leber + Knochen vs. andere Kombinationen) extrakraniellen Organen.
Ergebnisse
Die Überlebensraten nach 6 Monaten bei Befall von 0, 1, 2, 3 und ≥ 4 extrakraniellen Organen betrugen jeweils 51, 30, 16, 13 und 10 % (p < 0,001). In der multivariaten Analyse blieb die Anzahl der befallenen extrakraniellen Organe signifikant (Risk Ratio 1,26; 95 %-Konfidenzintervall 1,18–1,34; p < 0,001). Gemäß der Multivarianzanalyse waren auch Alter (p < 0,001), Geschlecht (p = 0,002) und KPS (P < 0,001) unabhängige Prognosefaktoren für das Überleben. In den Subgruppenanalysen der Patienten mit Befall von einem oder zwei extrakraniellen Organen war das Überleben nicht signifikant mit der Art der befallenen Organe assoziiert.
Schlussfolgerungen
Die Anzahl befallener extrakranieller Organe erwies sich als unabhängiger Prognosefaktor bei Patienten mit Hirnmetastasen, unabhängig von der Art der befallenen Organe. Die Anzahl befallener extrakranieller Organe sollte bei zukünftigen Studien von Patienten mit Hirnmetastasen berücksichtigt werden.
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Compliance with ethical guidelines
Conflict of interest. D. Rades, L. Gerdan, B. Segedin, V. Nagy, M.T. Khoa, N.T. Trang, and S.E. Schild state that there are no conflicts of interest.
The accompanying manuscript does not include studies on humans or animals.
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Rades, D., Gerdan, L., Segedin, B. et al. Brain metastasis. Strahlenther Onkol 189, 996–1000 (2013). https://doi.org/10.1007/s00066-013-0442-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-013-0442-y