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6-Year Experience of Concurrent Radiochemotherapy with Vinorelbine Plus a Platinum Compound in Multimorbid or Aged Patients with Inoperable Non-Small Cell Lung Cancer

Erfahrungen über 6 Jahre der simultanen Radiochemotherapie mit Vinorelbin und einem Platinsalz bei multimorbiden oder betagten Patienten mit inoperablem nichtkleinzelligem Bronchialkarzinom

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Background and Purpose:

Although poor-risk patients represent no minority in inoperable non-small cell lung cancer (NSCLC), there is little experience with concurrent radiochemotherapy (RCT) in this group. Here, the authors report on the feasibility and efficacy of RCT with vinorelbine plus carboplatin or cisplatin in NSCLC patients with comorbidities and poor general health or advanced age.

Patients and Methods:

A total of 66 patients (ten women, 56 men, median age 68 years) with inoperable NSCLC and an increased risk of treatment side effects (WHO performance score of 2–3; cardiac, pulmonary or renal failure or extensive weight loss before treatment, or an age of 71–78 years) were treated with vinorelbine 12.5 mg/m2 on days 1, 8, 15, 29, 36, and 43 in combination with either carboplatin 70 mg/m2 (n = 59) or cisplatin 20 mg/m2 (n = 7) on days 1–5 and 29–33 in addition to receiving conventional fractionated radiotherapy with doses of up to 63 Gy (90% isodose).

Results:

62 of 66 patients (94%) reached the 90% level of the prescribed radiation dose, and 41/66 patient (62%) received at least two cycles of the platinum compound and four cycles of vinorelbine. The following hematologic side effects (CTC classification [Common Toxicity Criteria]) were observed: grade 3 (12%) and grade 4 (15%) thrombocytopenia, grade 3 (38%) and grade 4 (4%) leukocytopenia, and anemia requiring transfusion (26%). Other side effects (CTC) included grade 3 (3%) and grade 4 (2%) esophagitis and grade 3 pneumonitis (3%). The response rates were as follows: complete remission 18%, partial remission 56%, stable disease 21%, and progressive disease 5%. The cumulative survival rates were 53%, 24%, and 8% at 12 months, 24 months, and 5 years, respectively.

Conclusion:

After including a larger group of patients than in 2003 and following the patients for several years, the authors determine that concurrent RCT consisting of vinorelbine plus a platinum compound and conventional fractionated radiotherapy can be carried out with manageable toxicity, even in this negatively selected population of patients. Their survival rates were comparable to those achieved in other studies with simultaneous RCT.

Hintergrund und Ziel:

Obwohl Patienten mit erhöhten Behandlungsrisiken keine Minderheit in der Gruppe der inoperablen nichtkleinzelligen Bronchialkarzinome (NSCLC) darstellen, sind die Erfahrungen mit einer simultanen Radiochemotherapie (RCT) gering. Die Autoren berichten über die Durchführbarkeit und Effektivität der RCT mit Vinorelbin und Carboplatin oder Cisplatin bei komorbiden Patienten in reduziertem Allgemeinzustand oder fortgeschrittenem Alter.

Patienten und Methodik:

Insgesamt wurden 66 Patienten (zehn Frauen, 56 Männer, medianes Alter 68 Jahre) mit inoperablem NSCLC und erhöhten Behandlungsrisiken (WHO-Performance-Score 2/3; kardialer, pulmonaler oder renaler Insuffizienz oder ausgeprägtem prätherapeutischem Gewichtsverlust oder in einem Alter von 71–78 Jahren) mit Vinorelbin 12,5 mg/m2 an den Tagen 1, 8, 15, 29, 36 und 43 und Carboplatin 70 mg/m2 (n = 59) oder Cisplatin 20 mg/m2 (n = 7) d1–5 und 29–33 sowie einer konventionell fraktionierten Radiotherapie bis 63 Gy (90%-Isodose) behandelt.

Ergebnisse:

62 von 66 Patienten (94%) erreichten ein Dosislevel von 90% der zu applizierenden Strahlendosis, 41/66 Patienten (62%) erhielten mindestens zwei Kurse des Platinderivats und vier Kurse Vinorelbin. Folgende hämatologische Nebenwirkungen (CTC-Klassifikation [Common Toxicity Criteria]) wurden beobachtet: Thrombozytopenie Grad 3 (12%) und Grad 4 (15%), Leukozytopenie Grad 3 (38%) und Grad 4 (4%) sowie transfusionsbedürftige Anämie (26%). Andere Nebenwirkungen bestanden aus Ösophagitiden Grad 3 (3%) und Grad 4 (2%) sowie Pneumonitis Grad 3 (3%). Die Ansprechraten waren wie folgt: komplette Remission 18%, partielle Remission 56%, stabile Erkrankung 21% und Krankheitsprogression 5%. Das kumulative Überleben betrug nach 12 Monaten 53%, nach 24 Monaten 24% und nach 5 Jahren 8%.

Schlussfolgerung:

Auch nach Einschluss einer größeren Patientengruppe als 2003 und nach einer langen Nachbeobachtungszeit wird eine simultane RCT mit Vinorelbin und einem Platinderivat sowie einer konventionell fraktionierten Radiotherapie mit einer beherrschbaren Toxizität bei diesem negativ selektionierten Patientengut für durchführbar erachtet. Die Überlebensdaten erreichen die in anderen Studien durch eine simultane RCT erzielten Ergebnisse.

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Correspondence to Rainer Fietkau.

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Semrau, S., Bier, A., Thierbach, U. et al. 6-Year Experience of Concurrent Radiochemotherapy with Vinorelbine Plus a Platinum Compound in Multimorbid or Aged Patients with Inoperable Non-Small Cell Lung Cancer. Strahlenther Onkol 183, 30–35 (2007). https://doi.org/10.1007/s00066-007-1593-5

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00066-007-1593-5

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