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Point-of-care-Sonographie des Abdomens in der Notfall- und Intensivmedizin

Point-of-care ultrasonography of the abdomen in emergency and intensive care medicine

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Zusammenfassung

Die Point-of-care-Sonographie ist zu einer nicht mehr wegzudenkenden Säule in der Diagnostik, Therapieeinleitung und -steuerung in der Notfall- und Intensivmedizin geworden. Die Verbesserung der Leistungsfähigkeit und Mobilität der modernen Ultraschallgeräte ermöglicht eine qualitativ hochwertige Bildgebung unmittelbar am Patientenbett. Der Fokus der Point-of-care-Sonographie liegt nicht auf einer erschöpfenden differenzialdiagnostischen Abdomensonographie. Vielmehr geht es um die Einordnung auch für den weniger geübten Untersucher erkennbarer sonographischer Befunde in den klinischen Kontext. Hieraus erfolgt die Ableitung der weiteren erforderlichen diagnostischen oder therapeutischen Maßnahmen. Der vorliegende Artikel zeigt die Möglichkeiten und Grenzen der Methode auf. Die Gliederung orientiert sich an den jeweils vorliegenden klinischen Leitsymptomen. Der Schwerpunkt liegt auf der Ultraschallschnittführung und dem Ablauf der Untersuchung sowie den zu erwartenden Befunden mit illustrierendem Bildmaterial. Es folgt eine kurze Abhandlung der differenzialdiagnostischen Einordnung. Die abzuleitende weiterführende Diagnostik oder Therapie wird ebenfalls kurz angesprochen.

Abstract

Point-of-care ultrasound is a fundamental part of diagnostic and therapeutic management in emergency and intensive care medicine. The availability of high-resolution mobile ultrasound systems allows high-quality imaging at the bedside of the patient. Point-of-care ultrasound is not a comprehensive differential diagnostic abdominal ultrasound examination. Rather, the aim of the method is to integrate easily detectable sonographic findings into the clinical context. From this, the necessary diagnostic or therapeutic procedures are derived. This article shows opportunities and limitations of this method. The structure of the article is given by the leading clinical symptoms. The focus is on the ultrasound examination and the characteristic sonographic findings with illustrative ultrasound images. This is followed by a short differential diagnostic interpretation. Further diagnostic or therapeutic management is also briefly addressed.

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Literatur

  1. Airapetian N, Maizel J, Alyamani O, Mahjoub Y, Lorne E, Levrard M et al (2015) Does inferior vena cava respiratory variability predict fluid responsiveness in spontaneously breathing patients? Crit Care 19:400

    Article  Google Scholar 

  2. Barbier C, Loubières Y, Schmit C, Hayon J, Ricôme JL, Jardin F, Vieillard-Baron A (2004) Respiratory changes in inferior vena cava diameter are helpful in predicting fluid responsiveness in ventilated septic patients. Intensive Care Med 30(9):1740–1746

    PubMed  Google Scholar 

  3. Borzellino G, Massimiliano Motton AP, Minniti F, Montemezzi S, Tomezzoli A, Genna M (2016) Sonographic diagnosis of acute cholecystitis in patients with symptomatic gallstones. J Clin Ultrasound 44(3):152–158

    Article  Google Scholar 

  4. Dent B, Kendall RJ, Boyle AA, Atkinson PRT (2007) Emergency ultrasound of the abdominal aorta by UK emergency physicians. A prospective cohort study. Emerg Med J 24(8):547–549

    Article  CAS  Google Scholar 

  5. Fields JM, Lee PA, Jenq KY, Mark DG, Panebianco NL, Dean AJ (2011) The interrater reliability of inferior vena cava ultrasound by bedside clinician sonographers in emergency department patients. Acad Emerg Med 18(1):98–101

    Article  Google Scholar 

  6. Gaspari RJ, Horst K (2005) Emergency ultrasound and urinalysis in the evaluation of flank pain. Acad Emerg Med 12(12):1180–1184

    Article  Google Scholar 

  7. Gerbes AL, Gülberg V, Sauerbruch T, Wiest R, Appenrodt B, Bahr MJ et al (2011) S3-Leitlinie „Aszites, spontan bakterielle Peritonitis, hepatorenales Syndrom“. Z Gastroenterol 49(6):749–779

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Gu MG, Kim TN, Song J, Nam YJ, Lee JY, Park JS (2014) Risk factors and therapeutic outcomes of acute acalculous cholecystitis. Digestion 90:75–80

    Article  Google Scholar 

  9. Jones AE, Tayal VS, Sullivan DM, Kline JA (2004) Randomized, controlled trial of immediate versus delayed goal-directed ultrasound to identify the cause of nontraumatic hypotension in emergency department patients. Crit Care Med 32(8):1703–1708

    Article  Google Scholar 

  10. Lin S, Wang M, Zhu Y, Dong J, Weng Z, Shao L et al (2015) Hemorrhagic complications following abdominal paracentesis in acute on chronic liver failure. A propensity score analysis. Medicine (Baltimore) 94(49):e2225

    Article  Google Scholar 

  11. Michels G, Pfister R, Hempel D (2018) Fokussierte Echokardiographie in der Akutmedizin. Med Klin Intensivmed Notfmed. https://doi.org/10.1007/s00063-018-0493-z

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Michels G, Zinke H, Möckel M, Hempel D, Busche C, Janssens U, Kluge S, Riessen R, Buerke M, Kelm M, von Bardeleben RS, Knebel F, Busch HJ (2017) Empfehlungen zur Ultraschallausbildung in der internistischen Intensiv- und Notfallmedizin: Positionspapier der DGIIN, DEGUM und DGK. Med Klin Intensivmed Notfmed 112:314–319

    Article  CAS  Google Scholar 

  13. Ogata M, Mateer JR, Condon RE (1996) Prospective evaluation of abdominal sonography for the diagnosis of bowel obstruction. Ann Surg 223(3):237–241

    Article  CAS  Google Scholar 

  14. Pinto A, Pinto F, Faggian A, Rubini G, Caranci F, Macarini L, Genovese EA, Brunese L (2013) Sources of error in emergency ultrasonography. Crit Ultrasound J 5(Suppl 1):S1

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Pinto F, Pinto A, Russo A, Coppolino F, Bracale R, Fonio P et al (2013) Accuracy of ultrasonography in the diagnosis of acute appendicitis in adult patients. Review of the literature. Crit Ultrasound J 5(Suppl 1):S2

    Article  Google Scholar 

  16. Scruggs W, Fox JC, Potts B, Zlidenny A, McDonough JA, Anderson CL et al (2008) Accuracy of ED bedside ultrasound for identification of gallstones. Retrospective analysis of 575 studies. West J Emerg Med 9(1):1–5

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  17. Shokoohi H, Boniface KS, Pourmand A, Liu YT, Davison DL, Hawkins KD, Buhumaid RE, Salimian M, Yadav K (2015) Bedside ultrasound reduces diagnostic uncertainty and guides resuscitation in patients with undifferentiated hypotension. Crit Care Med 43(12):2562–2569

    Article  Google Scholar 

  18. Summers SM, Scruggs W, Menchine MD, Lahham S, Anderson C, Amr O et al (2010) A prospective evaluation of emergency department bedside ultrasonography for the detection of acute cholecystitis. Ann Emerg Med 56(2):114–122

    Article  Google Scholar 

  19. Tenner S, Baillie J, DeWitt J, Vege SS (2013) American College of Gastroenterology guideline. Management of acute pancreatitis. Am J Gastroenterol 108(9):1400–1415

    Article  CAS  Google Scholar 

  20. Villar J, Summers SM, Menchine MD, Fox JC, Wang R (2015) The absence of gallstones on point-of-care ultrasound rules out acute cholecystitis. J Emerg Med 49(4):475–480

    Article  Google Scholar 

  21. Vogl TJ, Eichler K, Marzi I, Wutzler S, Zacharowski K, Frellessen C (2017) Bildgebende Verfahren der modernen Schockraumdiagnostik. Med Klin Intensivmed Notfmed 112:643–657

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Rosen et al (2001) Ultrasonography by emergency physicians in patients with suspected cholecystitis. Am J Emerg Med 19(1):32–36 https://doi.org/10.1053/ajem.2001.20028

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to F. Sayk.

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M. Milkau, T. Noll und F. Sayk geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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M. Buerke, Siegen

C. Dodt, München

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Milkau, M., Noll, T. & Sayk, F. Point-of-care-Sonographie des Abdomens in der Notfall- und Intensivmedizin. Med Klin Intensivmed Notfmed 113, 638–648 (2018). https://doi.org/10.1007/s00063-018-0491-1

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