Zusammenfassung
Bei alten Patienten müssen in der intensivmedizinischen Therapie der Akuterkrankung auch spezifische medizinische Probleme wie die Folgen der Organalterung, Komorbidität oder geriatrische Syndrome berücksichtigt werden. Hierbei sind insbesondere Instrumente zum geriatrischen Assessment hilfreich. Geriatrie und Intensivmedizin leisten bisher jeweils komplementäre Beiträge zur Behandlung schwerstkranker Hochbetagter. Eine engere fachliche Verzahnung der beiden Disziplinen könnte zur Bewältigung der vielen offenen Fragen und drängenden Probleme einen erheblichen Mehrwert zugunsten der Versorgung hochbetagter Kranker leisten.
Abstract
For elderly patients specific medical problems, such as the consequences of aging organs, comorbidities or geriatric syndromes must be considered in the intensive care treatment of acute diseases. Under these circumstances special instruments for geriatric assessment are particularly useful. Up to now geriatrics and intensive care medicine have made complementary contributions in the treatment of severely ill elderly patients. A closer interdisciplinary cooperation of the two disciplines could be of substantial beneficial value in the care of the sick and elderly to overcome the many open questions and pressing problems.
Literatur
Adams HA et al (2010) Interdisziplinäre Behandlungspfade – Hypovolämischer Schock – Eine Empfehlung der IAG Schock der DIVI unter Berücksichtigung von spezifischen Arzneimittelwirkungen und -interaktionen in der Akuttherapie. Deutscher Ärzteverlag, Köln. ISBN-13: 978-3769112832
Angus DC, Linde-Zwirble WT, Lidicker J et al (2001) Epidemiology of severe sepsis in the United States: Analysis of incidence, outcome, and associated costs. Crit Care Med 29:1303–1310
Arbeitsgruppe Geriatrisches Assessment (Hrsg) (1997) Geriatrisches Basisassessment: Handlungsanleitungen für die Praxis, 2. Aufl. MMV Medizin, München. ISBN 3-8208-1309-8
Arbeitsgemeinschaft der wissenschaftlichen medizinischen Fachgesellschaften (AWMF) (2010) S3-Leitlinie Analgesie, Sedierung und Delirmanagement in der Intensivmedizin. http://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/001-012l.pdf. Zugegriffen am 25. August 2011
Bein TH (2009) Scores – Hilfsmittel zur Risikoeinschätzung. In: Madler C, Jauch K-W, Werdan K et al (Hrsg) Akutmedizin – Die ersten 24 Stunden. Das NAW-Buch, 4. Aufl. Urban Fischer, München
Boumendil A, Somme D, Garrouste-Oregas M, Guidet B (2007) Should elderly be admitted to the intensive care unit? Intensive Care Med 33:1252–1262
Brunner-Ziegler S, Heinze G, Ryffel M et al (2007) Oldest old patients in intensive care: prognosis and therapeutic activity. Wien Klin Wochenschr 119:14–19
Castillo-Lorente E, Rivera-Fernandez R, Vazquez-Mata G (1997) Limitation of therapeutic activity in elderly critically ill patients. Project for the Epidemiological Analysis of Critical Care Patients. Crit Care Med 25:1643–1648
Franceschi C, Bonafe M, Valensin S et al (2000) Inflamm-aging. An evolutionary perspective on immunosenescence. Ann N Y Acad Sci 908:244–254
Garrouste-Orgeas M, Boumendil A, Pateron D et al (2009) Selection of intensive care unit admission criteria for patients aged 80 years and over and compliance of emergency and intensive care unit physicians with the selected criteria: An observational, multicenter, prospective study. Crit Care Med 37:2919–2928
Garrouste-Orgeas M, Timsit JF, Montuclard L et al (2006) Decision-making process, outcome, and 1-year quality of life of octogenarians referred for intensive care unit admission. Intensive Care Med 32:1045–1051
Hanon O, Baixas C, Friocourt P et al (2009) Consensus of the French Society of Gerontology and Geriatrics and the French Society for Cardiology for the management of coronary artery disease in older adults. Arch Cardiovasc Dis 102:829–845
Hennessy D, Juzwishin K, Yergens D et al (2005) Outcomes of elderly survivors of intensive care: a review of the literature. Chest 127:1764–1774
Inouye SK, VanDyck C, Alessi CA et al (1990) Clarifying confusion: the confusion assessment method. A new method for detection of delirium. Ann Intern Med 113:941–948
Kreymann KG (2000) Internistische Intensivmedizin im hohen Lebensalter. Internist 41:553–562
Larbi A, Franceschi C, Mazzatti D et al (2008) Aging of the immune system as a prognostic factor for human longevity. Physiology (Bethesda) 23:64–74
Marik PE (2006) Management of the critically ill geriatric patient. Crit Care Med 34(Suppl):S176–S182
Marik PE (2007) Should age limit admission to the intensive care unit? Am J Hosp Palliat Care 24:63–67
Markgraf R, Deutschinoff G, Pientka L, Scholten T (1999) Intensivmedizin bei älteren Patienten: Wie nützlich sind die Scoresysteme APACHE II und III? Z Gerontol Geriatr 32:193–199
Meisel M (2005) Prinzipien der geriatrischen Akutmedizin. In: Madler C, Jauch K-W, Werdan K et al (Hrsg) Das NAW-Buch – Akutmedizin der ersten 24 Stunden, 3. Aufl. Elsevier Urban Fischer, München, S 1059–1069
Meisel M (2006) Grundlagen der Altersmedizin als Basis für die spezialisierte Behandlung geriatrischer Patienten. Arztebl Sachsen-Anhalt 17:38–41
Meisel M, Müller-Werdan U (2010) Klinischer Fortschritt 2010 – Geriatrie. Dtsch Med Wochenschr 135:1326–1329
Montuclard L, Garrouste-Orgeas M, Timsit JF et al (2000) Outcome, functional autonomy, and quality of life of elderly patients with a long-term intensive care unit stay. Crit Care Med 28:3389–3395
Müller-Werdan U, Meisel M, Schirdewahn P, Werdan K (2007) Der ältere Patient mit kardiovaskulären Erkrankungen. Internist 48:1211–1219
Müller-Werdan U, Winkler M, Meisel M (2007) Aspekte der geriatrischen Akutmedizin – Internistische Intensivmedizin. Arztebl Sachsen-Anhalt 18:45–47
Müller-Werdan U, Werdan K (2005) Der ältere Sepsispatient. In: Werdan K, Schuster H-P, Müller-Werdan U (Hrsg) Sepsis und MODS. 4. Aufl. Springer, Berlin, S 579–582
Nagappan R, Parkin G (2003) Geriatric critical care. Crit Care Clin 19:249–266
Oeyen SG, Vandijck DM, Benoit DD et al (2010) Quality of life after intensive care: a systematic review of the literature. Crit Care Med 38:2386–2400
Pal SK, Katheria V, Hurria A (2010) Evaluating the older patients with cancer: understanding frailty and the geriatric assessment. CA Cancer J Clin 60:120–132
Pilotto A, Addante F, D’Onofrio G et al (2009) The Comprehensive Geriatric Assessment and the multidimensional approach: A new look at the older patient with gastroenterological disorders. Best Pract Res Clin Gastroenterol 23:829–837
Rellos K, Falagas ME, Vardakas KZ et al (2006) Outcome of critically ill oldest-old patients (aged 90 and older) admitted to the intensive care unit. J Am Geriatr Soc 54:110–114
Resnick NM, Marcantonio ER (1997) How should clinical care of the aged differ? Lancet 350:1157–1158
Rooij SE de, Govers A, Korevaar JC et al (2006) Short-term and long-term mortality in very elderly patients admitted to an intensive care unit. Intensive Care Med 32:1039–1044
Rooij SE de, Govers AC, Korevaar JC et al (2008) Cognitive, functional, and quality-of-life outcomes of patients aged 80 and older who survived at least 1 year after planned or unplanned surgery or medical intensive care treatment. J Am Geriatr Soc 56:816–822
Sacanella E, Pérez-Castejón JM, Nicolás JM et al (2009) Mortality in healthy elderly patients after ICU admission. Intensive Care Med 35:550–555
Somme D, Maillet J-M, Gisselbrecht M et al (2003) Critically ill old and the oldest-old patients in intensive care: short- and long-term outcomes. Intensive Care Med 29:2137–2143
Valentin A (2007) Intensivmedizin im höchsten Lebensalter: Errungenschaft oder Fehlentwicklung? Intensiv-News 1. http://www.medicom.cc/medicom/inhalte/intensiv-news/entries/2184/entries_sec/2191.php. Zugegriffen am 25. August 2011
Weinrebe W (2001) Das Delir – der akute Verwirrtheitszustand. Eur J Geriatr 3:174–180
Wehling M, Burkhardt H (2010) Arzneitherapie für Ältere. Springer, Berlin. ISBN-13: 978-3642102141
Wesley Ely E (2003) Optimizing outcomes for older patients treated in the intensive care unit. Intensive Care Med 29:2112–2115
Wutzler S, Lefering R, Laurer HL et al (2008) Veränderungen in der Alterstraumatologie. Eine Analyse an 14.869 Patienten aus dem deutschen Traumaregister. Unfallchirurg 11:592–598
Zylka-Menhorn V (2007) Geriatrisierung ist notwendig. Dtsch Arztebl 104:A77
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Müller-Werdan, U., Klöss, T. & Meisel, M. Medizinisch-geriatrische Aspekte in der Intensivtherapie alter Patienten. Med Klin 106, 10–15 (2011). https://doi.org/10.1007/s00063-011-00242-5
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00063-011-00242-5