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Low-level laser therapy and laser acupuncture therapy for pain relief after initial archwire placement

A randomized clinical trial

Die Auswirkungen von Low-Level-Lasertherapie und Laser-Akupunkturtherapie auf Schmerzlinderung nach Ersteinsatz von Bogendrähten

Eine randomisierte klinische Studie

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Journal of Orofacial Orthopedics / Fortschritte der Kieferorthopädie Aims and scope Submit manuscript

Abstract

Objective

Pain is among the most unpleasant experience during fixed orthodontic therapy. This study compared the effectiveness of low-level laser therapy (LLLT) and laser acupuncture therapy (LAT) in pain reduction after initial archwire placement.

Methods

This randomized, parallel-group, single-blind clinical trial included 60 female patients who required four premolar extractions to relieve crowding. The subjects were randomly designated into four groups of 15. After placement of the initial orthodontic archwire, patients in group 1 took ibuprofen (400 mg), whereas those in group 2 received LLLT (808 nm, 200 mW, 2 J/cm2) on both buccal and lingual sides of the teeth. In group 3 (LAT), the laser (808 nm, 200 mW, 24 J/cm2) was applied bilaterally to acupuncture points (SI 18, ST 6, LI 4, SJ 2, and SJ 5). Subjects in group 4 received placebo laser treatment. Patients were requested to record the intensity of spontaneous pain, pain while biting with anterior teeth, and pain while biting with posterior teeth at different times using a visual analogue scale (VAS).

Results

The intensity of spontaneous and biting pain increased up to the first or second days following initial archwire placement and diminished to a negligible value by the seventh day. No significant difference was found between the study groups concerning spontaneous and biting pain at any timepoint of investigation (P > 0.05).

Conclusions

With the protocols used in the study, low-level laser therapy and laser acupuncture therapy were as effective as ibuprofen and placebo laser treatment for pain reduction in orthodontic patients.

Trial registration

IRCT, IRCT20200622047886N1. Registered 2020-06-29; https://www.irct.ir/trial/49121

Zusammenfassung

Ziele

Diese Studie verglich die Wirksamkeit von Low-Level-Lasertherapie (LLLT) und Laser-Akupunkturtherapie (LAT) bei der Schmerzreduktion nach dem Ersteinsatz von Bogendrähten.

Methoden

Die unizentrische, randomisierte, parallele, einfach verblindete klinische Studie. umfasste 60 Patientinnen, die zur Behebung von Zahnengständen 4 Prämolarenextraktionen benötigten. Die Probandinnen wurden randomisiert einer von 4 Gruppen zu je 15 zugeteilt. Nach Einsetzen des ersten kieferorthopädischen Bogendrahtes nahmen die Patientinnen in Gruppe 1 Ibuprofen (400 mg), während diejenigen in Gruppe 2 LLLT (808 nm, 200 mW, 2 J/cm2) an den bukkalen und lingualen Seiten der Zähne erhielten. In Gruppe 3 (LAT) wurde der Laser (808 nm, 200 mW, 24 J/cm2) bilateral auf Akupunkturpunkten inklusive S I18, ST 6, Li 4, SJ 2 und SJ 5 eingesetzt. Die Probandinnen in Gruppe 4 erhielten eine Placebo-Lasertherapie. Die Patientinnen wurden gebeten, die Intensität von spontanen Schmerzen, Schmerzen beim Beißen mit den vorderen Zähnen und Schmerzen beim Beißen mit den hinteren Zähnen zu verschiedenen Zeiten mittels einer visuellen Analogskala (VAS) aufzuzeichnen.

Ergebnisse

Die Intensität von spontanen Schmerzen und Schmerzen beim Beißen stieg bis zum ersten oder zweiten Tag nach Einsetzen des Bogendrahtes an und verringerte sich bis zum 7. Tag auf einen vernachlässigbaren Wert. Zwischen den Studiengruppen wurde zu keinem der Bewertungszeitpunkte ein signifikanter Unterschied bei spontanen Schmerzen und Schmerzen beim Beißen festgestellt (p > 0,05).

Schlussfolgerungen

LLLT und LAT waren mit den in der Studie verwendeten Protokollen ebenso wirksam wie Ibuprofen und Placebo-Laser zur Schmerzreduktion bei kieferorthopädischen Patientinnen.

Studienregistrierung

IRCT, IRCT20200622047886N1. Registriert am 29.06.2020; https://www.irct.ir/trial/49121

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Data Availability

The individual patient’s data would be available upon request from the corresponding author.

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Acknowledgements

The results presented in this work have been taken from a student thesis (thesis number 3093). The authors wish to thank the vice-chancellor of research of Mashhad University of Medical Sciences, for supporting this study.

Funding

The authors would like to thank the vice-chancellor for research of Mashhad University of Medical Sciences for the financial support of this project (grant number 971833).

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Correspondence to Hooman Shafaee DDS MS.

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Conflict of interest

F. Ahrari, H. Shafaee, M. Haghpanahi and E. Bardideh declare that they have no competing interests.

Ethical standards

All procedures performed in studies involving human participants or on human tissue were in accordance with the ethical standards of the institutional and/or national research committee and with the 1975 Helsinki declaration and its later amendments or comparable ethical standards. The protocol of the study was reviewed and approved by the ethics committee of Mashhad University of Medical Sciences (approval number: IR.Mums.Dentistry.REC.1398.103.), and it was also registered in the Iranian Registry of Clinical Trials (IRCT) with the identification number IRCT20200622047886N1. Informed consent was obtained from all individual participants included in the study.

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Ahrari, F., Shafaee, H., Haghpanahi, M. et al. Low-level laser therapy and laser acupuncture therapy for pain relief after initial archwire placement. J Orofac Orthop (2024). https://doi.org/10.1007/s00056-024-00526-1

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