Abstract
Within an investigation on the geoarchaeological reconstruction of aeolian landscape development in Northern Germany, three different 3D visualization software products (Autodesk® 3ds Max®, Visual Nature Studiotm2.86, a3Dc) have been applied in order to visualize and, thus, communicate scientific results to the public and the scientific community alike. By using offline and online rendering systems, scientifically sound visualizations are presented on different geographical scales and with varying interactive functionalities. This bridging of geoarchaeological and geovisualization techniques will aid researchers and the broad public to gain a deeper insight into humaninduced changes of landscapes in the past.
Zusammenfassung
Im Rahmen geoarchäologischer Untersuchungen an Binnendünen in Norddeutschland wurde ein Visualisierungsmodell entwickelt, mit dem Ziel, einerseits wissenschaftlich belastbare 3D-Landschaftsvisualisierungen zu erstellen und andererseits geoarchäologische Ergebnisse der breiten Öffentlichkeit verständlich zu präsentieren. Mit unterschiedlicher Visualisierungssoftware (Autodesk® 3ds Max®, Visual Nature Studiotm2.86, a3Dc) wurden Szenarien der Landschafts- und Dünengenese datenangepasst auf unterschiedlichen geographischen Skalen visualisiert. Über die Integration einer 3D-Echtzeit- Umgebung sowie einer multimedialen Lernumgebung fördert unser Visualisierungsmodell die Interpretation historischer Umweltdaten und den Dialog zwischen Wissenschaft und Öffentlichkeit.
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Lungershausen, U., Heinrich, C., Duttmann, R. et al. Turning Human-nature Interaction into 3D Landscape Scenes: An Approach to Communicate Geoarchaeological Research. j. Cartogr. Geogr. inf. 63, 269–275 (2013). https://doi.org/10.1007/BF03546142
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