Zusammenfassung
□ Der Stellenwert von Digitalis in der Therapie der Herzinsuffizienz ist bis zum heutigen Tag nicht zweifelsfrei geklärt. Die Mehrzahl der seit 1980 publizierten klinischen Studien läßt erkennen, daß Digitalis, vor allem bei fortgeschrittenen Stadien der chronischen Herzinsuffizienz, eine Verbesserung der klinischen Symptome bewirken kann. Der Wirkungsmechanismus von Digitalis am insuffizienten Myokard hat in den letzten Jahren durch zahlreiche grundlagen-wissenschaftliche Arbeiten weitere Komplexität erlangt. Umfangreiche randomisierte klinische Studien an großen Patientenkollektiven zur Wirksamkeit von Digitalis bei Patienten mit Herzinsuffizienz und Sinusrhythmus sind erst in den letzten Jahren publiziert worden. Diese Studien lassen erkennen, daß Digitalis eine symptomatische Verbesserung bei diesen Patienten bewirken kann. Im Gegensatz zur mortalitätsbeeinflussenden Wirkung von ACE-Hemmern hat aber Digitalis keinen Effekt auf die Langzeitmortalität bei der chronischen Herzinsuffizienz. Anhand der vorliegenden Daten ist Digitalis ein Zusatzmedikament in der symptomatischen Therapie der chronischen Herzinsuffizienz.
Summary
□ Although supported by more than 200 years of experience and anecdotal clinical evidence, the efficiacy of digitalis in the management of heart failure has been questioned until the past decade. The idea to improve contractility of the diseased myocardium with an inotropic agent is fundamental in the management of left ventricular dysfunction. The majority of clinical trials published since 1980, most of which examined patients with mild to moderate heart failure, indicate that digitalis alone or in combination with vasodilators may improve the clinical outcome particular in those patients with more advanced symptoms and poorer left ventricular function. Aside from its action as an inotropic drug the pharmacology and the mechanisms by which digitalis influence the diseased myocardium and peripheral circulation in heart failure has gained more complexity within the last years, raising the idea of other mechanisms that might be involved in its action. Particular for ACE inhibition multiple clinical trials have conclusively demonstrated its impact on survival and morbidity in congestive heart failure. Improvement of clinical outcome as measured in terms of fewer hospitalizations and improvement of symptoms in patients receiving digitalis seems to be comparable to patients receiving β-blockers additional to diuretics and ACE inhibitors, an entirely different approach to the treatment of heart failure. Despite initial improvement of hemodynamics it now appears that there is no survival benefit found for digitalis in the management of heart failure.
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Fischer, T.A., Treese, N. Stellenwert von Digitalis in der Therapie der akuten und chronischen Herzinsuffizienz. Med. Klin. 92, 546–551 (1997). https://doi.org/10.1007/BF03044930
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF03044930