Skip to main content
Log in

Abstract

This essay takes issue with an “Allegory of Vision” from the beginning of the 17th century. It is part of a cycle of five paintings on the five senses jointly produced by Jan Brueghel the Elder and Peter Paul Rubens around 1617, and it belongs now to the permanent collection of the Museo del Prado. The description deliberately concentrates on the botanical elements of the painting. In the first and the last part of the paper, I offer an interpretation of some of the construction principles of this allegory of the visual sense. Emphasis is thereby laid on the multiple facets ofrepresentation with which Brueghel played in rendering the diverse objects of this cabinet. In the middle part, a condensed view of the historical context of Jan I Brueghel’s flower painting is given. Baroque flower painting in Flanders and the Dutch provinces was nourished by the development of the science of Botany in the sixteenth century, by the establishment of an exquisite garden culture, and by a growing commerce with exotic plants.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Bibliographie

  • Alpers, Svetlana:The Art of Describing. Dutch Art in the Seventeenth Century. Penguin Books: London 1989.

    Google Scholar 

  • Brenninkmeyer-De Rooij, B.: “Zeldzame bloemen, Fatta tutti del natturel’ door Jan Brueghel I”.Oud Holland, 104 (1990), S. 218–248.

    Google Scholar 

  • Cockx-Indestege, Elly und de Nave, Francine (Hrsg.):Christoffel Plantijn en de exacte wetenschappen in zijn tijd. Gemeentekrediet: Brüssel 1989.

    Google Scholar 

  • Crivelli, Giovanni:Giovanni Brueghel, pittor fiammingo o suelettere e quadretti esistenti presso l’Ambrosiana. Milano 1868.

  • Denucé, J.:Briefe und Dokumente in Bezug auf Jan Brueghel I und II. Quellen zur Geschichte der flämischen Kunst. De Sikkel: Antwerpen 1934.

    Google Scholar 

  • Díaz Padrón, Matías und Royo-Villanova, Mercedes:David Teniers, Jan Brueghel y los gabinetes de pinturas. Museo del Prado: Madrid 1992.

    Google Scholar 

  • Díaz Padrón, Matías:Pedro Pablo Rubens. Madrid 1977–1978.

  • Ertz, Klaus:Jan Brueghel der Ältere (1568–1625). Die Gemälde mit kritischem Oeuvrekatalog. DuMont: Köln 1979.

    Google Scholar 

  • Foucault, Michel:Les mots et les choses. Gallimard: Paris 1966.

    Google Scholar 

  • Freedberg, David: “The origins and rise of the Flemish Madonnas in Flower Garlands”.Münchener Jahrbuch der Bildenden Kunst, 32 (1981), S. 115–150.

    Google Scholar 

  • Gesner, Conrad:De hortis Germaniae. Strassburg 1561.

  • Henkel, Arthur und Schöne, Albrecht (Hrsg.):Emblemata. Handbuch zur Sinnbildkunst des XVI. und XVII. Jahrhunderts. J. B. Metzler: Stuttgart, Weimar 1967/1996.

    Google Scholar 

  • Ilhan, Nevzat: “The culture of gardens and flowers in the Ottoman empire”.The Authentic Garden, hrsg. v. Leslie Tjon Sie Fat und Erik de Jong. Clusius Foundation: Leiden 1991, S. 131–138.

    Google Scholar 

  • Kleinmann, Ute: “Allegorie des Gesichts- und des Geruchsinns, um 1617–18”.Pieter Brueghel der Jüngere—Jan Brueghel der Ältere. Flämische Malerei um 1600. Tradition und Fortschritt, hrsg. Kulturstiftung Ruhr Essen. Luca Verlag: Lingen 1997a, S. 310–314.

    Google Scholar 

  • Kleinmann, Ute: “Blumen, Kränze und Girlanden: Zur Entstehung und Gestaltung eines Antwerpener Bildtypus”.Pieter Brueghel der Jüngere—Jan Brueghel der Ältere. Flämische Malerei um 1600. Tradition und Fortschritt, hrsg. Kulturstiftung Ruhr Essen. Luca Verlag: Lingen 1997b, S. 54–66.

    Google Scholar 

  • Klemm, Christian: “Weltdeutung-Allegorien und Symbole in Stilleben”.Stilleben in Europa, hrsg. v. Gerhard Langemeyer und Hans-Albert Peters. Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte: Münster 1979, S. 140–218.

    Google Scholar 

  • Krelage, E. H.:Bloemenspeculatie in Nederland—De Tulpomanie van 1636-’37 en de Hyacintenhandel 1720-’36. P. N. van Kampen & Zoon N. V.: Amsterdam 1942a.

    Google Scholar 

  • Krelage, E. H.:De pamfletten van den tulpenwindhandel 1636–1637 M. Nijhoff: ’s-Gravenhage 1942b.

    Google Scholar 

  • Kuijlen, J., Oldenburger-Ebbers, C.S. und Wijnands, D.O.:Paradisus Batavus. Bibliografie van plantencatalog van onderwijstuinen, particuliere tuinen en kwekerscollecties in the Noordelijke en Zuidelijke Nederlanden (1550–1839) Pudoc: Wageningen 1983.

    Google Scholar 

  • Lawalrée, André: “Peinture et botanique”.Tableaux de fleurs du XVIIe siècle. Peinture et botanique, hrsg. Musées Royaux des Beaux-Arts de Belgique 1989, S. 25–30.

  • Lobelius, Mathias:Plantarum seu stirpium historia. Christopher Plantin: Antwerpen 1576.

    Google Scholar 

  • Müller Hofstede, Justus: “‘Non Saturatur Oculus Visu’—Zur “Allegorie des Gesichts” von Peter Paul Rubens und Jan Brueghel d. Ä.”.Wort und Bild in der niederländischen Kunst und Literatur des 16. und 17. Jahrhunderts, hrsg. v. H. Vekeman und J. Müller Hofstede. Erfstadt 1984, S. 243–288.

  • Pavord, Anna:The Tulip. The Story of a Flower that has Made Men Mad. Bloomsbury: New York and London 1999.

    Google Scholar 

  • Perec, Georges:Un cabinet d’amateur. Histoire d’un tableau. Editions Balland: Paris 1979/1989.

    Google Scholar 

  • Posthumus, N.W.: “The tulip mania in Holland in the years 1636 and 1637”.Journal of Economic and Business History, 1 (1929), S. 434–446.

    Google Scholar 

  • Saccardo, P.A.:Cronologia della flora Italiana, ossia repertorio sistematico delle piú antiche date ed autori del rinvenimento delle piante (Fanerogame e Pteridofite) indigene, naturalizzate e avventizie d’Italia e della introduzione di quelle esotiche piú comunemente coltivate fra noi. Tipografia del seminario: Padua 1909.

    Google Scholar 

  • Schneider, Norbert: “Vom Klostergarten zur Tulpenmanie. Hinweise zur materiellen Vorgeschichte des Blumenstillebens”.Stilleben in Europa, hrsg. v. Gerhard Langemeyer und Hans-Albert Peters. Westfälisches Landesmuseum für Kunst und Kulturgeschichte: Münster 1979, S. 294–313.

    Google Scholar 

  • Segal, Sam:Flowers and Nature. Netherlandish Flower Painting of Four Centuries. Amstelveen 1990.

  • Segal, Sam: “The Tulp in de Gouden Eeuw”.De Tulp en de kunst. Verhaal van een symbool, hrsg. v. Michiel Roding und Sam Segal. Waanders: Zwolle 1994, S. 74–113.

    Google Scholar 

  • Stearn, W.T.: “Les fleurs et l’art, une affinité élective”.L’empire de flore. Histoire et représentation des fleurs en Europe du XVIe au XIXe siècle, hrsg. v. Sabine van Sprang. La Renaissance du Livre: Brüssel 1996, S. 15–25.

    Google Scholar 

  • Swan, C.: “Les fleurs comme curiosa”.L’ empire de flore. Histoire et représentation des fleurs en Europe du XVIe au XIXe siècle, hrsg. v. Sabine van Sprang. La Renaissance du Livre: Brüssel 1996, S. 86–100.

    Google Scholar 

  • Sweerts, Emanuel:Florilegium, Bd. I. Frankfurt am Main 1612.

  • Tjon Sie Fat, Leslie. “Clusius’ garden: A reconstruction”.The Authentic Garden, hrsg. v. Leslie Tjon Sie Fat und Erik de Jong. Clusius Foundation: Leiden 1991, S. 3–12.

    Google Scholar 

  • van den Muijzenberg, Erwin B. W.:A History of Greenhouses. Institute for Agricultural Engineering: Wageningen 1980.

    Google Scholar 

  • Vandewiele, L. J.: “The garden of Pieter van Coudenberghe”.Botany in the Low Countries (End of the 15th Century—ca. 1650), hrsg. v. F. de Nave und D. Imhof. The Plantin-Moretus Museum and the Stedelijk Prentenkabinet Publication No. 27. Snoeck-Ducaju & Zoon: Antwerpen 1993, S. 23–31.

    Google Scholar 

  • Visscher, Roemer:Sinnepoppen. Amsterdam 1614.

  • Voet, L.: “Christopher Plantin as a promoter of the science of botany”.Botany in the Low Countries (End of the 15th Century—ca. 1650), hrsg. v. F. de Nave und D. Imhof. The Plantin-Moretus Museum and the Stedelijk Prentenkabinet Publication No. 27. Snoeck-Ducaju & Zoon: Antwerpen 1993, S. 39–45.

    Google Scholar 

  • Vredeman de Vries, Johannes:Hortorum viridariorumque elegantes & multiplicis formae, ad architectonicae artis normam affabre delineatae. Antwerpen 1583.

  • Wijnands, D. Onno: “Commercium botanicum: The diffusion of plants in the 16th century”.The Authentic Garden, hrsg. v. Leslie Tjon Sie Fat und Erik de Jong. Clusius Foundation: Leiden 1991, S. 75–84.

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Rheinberger, HJ. Tausend Blüten. NTM N.S. 9, 65–79 (2001). https://doi.org/10.1007/BF02908596

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02908596

Navigation