Zusammenfassung
Es werden in einer retrospektiven Studies die Ergebnisse von 101 Patienten, welche wegen einer komplizierten Kolondivertikulitis in den Jahren 1965 bis 1978 operiert wurden, den Ergebnissen von 109 Patienten, welche von 1979 bis 1988 operiert wurden, gegenübergestellt. Bei Akuteingriffen wurde in Gruppe I die primäre Resektion nur in 34,3% als das Verfahren der Wahl angesehen. In Gruppe II änderte sich das Therapiekonzept, wobei in allen Fällen eine primäre Resektion durchgeführt wurde und dadurch die Gesamtletalität von 37,5% auf 11,5% der Akutoperationen gesenkt werden konnte.
Summary
In a retrospective study the results of 101 patients, operated on for complicated colon diverticulitis in the period between 1965 and 1978 (group 1) are compared to the results of 109 patients operated in the period between 1979 and 1988 (group 2). In emergency cases primary resection was performed in group 1 only in 34.3%. In group 2 we changed the procedure and primary resection was done in every case. Due to this changed procedure—primary resection in all cases with acute complicated colon diverticulitis—lethality subsided from 37.5% to 11.5%.
Literatur
Painter NS: Diverticular disease of the colon. A deficiency disease of Western civilization. London, Heineman, 1975.
Baer U, Engelmann B, Bauknecht KJ, Karavias T: Gibt es Fortschritte bei der operativen Behandlung der Sigmadivertikulitis? Langenbecks Arch Chir 1985;366:495–500.
Rodkey GV, Welch CE: Changing patterns in the surgical treatment of diverticular disease. Ann Surg 1984;200:466–478.
Kricke E: Die chirurgische Behandlung der Sigmadivertikulitis. Zbl Chir 1983;108:599–605.
Reifferscheid M: Pathogenese der Sigmadivertikulitis und die Indikation zur Resektionsbehandlung. Langenbecks Arch Chir 1964;312:134–160.
Gräf KD, Lennert KA: Zur Frühoperation der Sigmadivertikulitis. Zbl Chir 1985;110:311–315.
Raguse T, Kupczyk D: Divertikulitis—pathophysiologische Aspekte und chirurgische Therapie. Helv chir Acta 1985;52:55–59.
Hackford AW, Schoetz DJ, Coller JA, Veidenheimer MC: Surgical management of complicated diverticulitis. Dis Col Rect 1985;28:317–321.
Nagorney DM, Adson MA, Pemberton JH: Sigmoid diverticulitis with Perforation and Generalized Peritonitis. Dis Col Rect 1985;28:71–75.
Wolff BG, Ready RL, MacCarty RL, Dozois RR, Beart RW: Influence of sigmoid resection of progression of diverticular disease of the colon. Dis Col Rect 1984;27:645–647.
Hell K, Rossetti M: Chirurgische Behandlung der Divertikulitis. Helv chir Acta 1985; 52:47–53.
Correnti FS, Papalardo G, Mobarhan S, Trentino P, Parenzi GF, Gastrini G: Follow-up results of a new colomyotomy in the treatment of diverticulosis. Surg Gynecol Obstet 1983;156:181–186.
Alexander J, Karl RC, Skinner DB: Results of changing trends in the surgical management, of complications of diverticular disease. Surgery 1983;94:683–690.
Eisenstat TE, Rubin RJ, Salvati EP: Surgical management of diverticulitis. The role of the Hartmann procedure. Dis Col Rect 1983;26:429–432.
Finlay IG, Carter DC: A comparison of emergency resection and staged management in perforated diverticular disease. Dis Col Rect 1987;30:929–933.
Gregg RO: An ideal operation for diverticulitis of the colon. Am J Surg 1987;153:285–290.
McCollin PT, Lavelle JS: Reilly’s sigmoimyotomy in the treatment of diverticulosis: a review of 21 cases. J J Med Sci 1984;153:426–430.
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Rauhs, R., Kovats, E. & Rogy, M. Fortschritte bei der operativen Therapie der Divertikelerkrankung des Dickdarms. Acta Chir Austriaca 21, 311–313 (1989). https://doi.org/10.1007/BF02721394
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02721394