Skip to main content
Log in

An investigation into screen printing using UV process colour inks

Une investigation de l’emploi en sérigraphie d’encres d’impression U V de couleur

Eine Untersuchung von Screen Printing mittels UV-Druckfarben

  • Papers
  • Published:
Surface Coatings International Part B: Coatings Transactions

Summaries

This paper presents the results from a comprehensive exploration of printing sequence based on dot gain, colour gamut and grey balance characteristics for screen printing. The tests involved designing a test image and this included the successful incorporation of a novel feature to explore grey balance. This allowed the three process colours, cyan, magenta and yellow, to be varied independently. The results confirmed the excellent repeatability of the process when printing a conventional UV ink. The results also showed the small impact of increasing the ink base up to 30% on tone gain and the colour range was not affected by the printing sequence.

The results showed that print sequence had a major effect on the grey balance, and this was traced to the effect of a gasket on the stencil, and that half-tone dots from the first print effectively generated a rough surface that affects the gasket formed by the stencil. The results show that tonal reproduction and colour range measurements are not appropriate quality indicators. For precision screen printing, quality measurement should be made on the image, and that separation and screen preparation needs to account for process settings and the printing sequence used.

Résumé

Cet exposé présente les résultats à partir d’une exploration compréhensive de la séquence d’impressions basée sur le gain de points, la gamme de couleurs et la mise au point du gris, pour sérigraphie. Les essais comprennent également la conception d’une image d’essai qui a renfermé avec succès une nouvelle caractéristique à l’exploration du rapport gris. Ceci a permis aux trois couleurs du procédé, cyan, magenta et jaune, de se varier indépendamment. Le résultats ont confirmé que la répétition du procédé donne d’excellents résultats lors de l’impression avec une encre d’imprimerie UV de convention. Les résultats démontraient aussi que le faible effet de l’augmentation de l’encre jusqu’a 30% sur le gain de points et sur la gamme de couleur n’était pas altéré par la séquence d’impression

Les résultats ont démontré que la séquence avait un effet important sur la mise au point du rapport gris, imputable à l’effet de cloisonnage du pochoir, et que les points demi-teinte à partir de la première impression ont créé une surface rugueuse qui a un effet sur le cloisonnage du pochoir. Les résultats démontrent que la réproduction tonale et les mesures de la gamme de couleurs ne sont pas convenables en tant qu’indicateurs de qualité. Les mesures de qualité de sérigraphie de précision doivent être effectués sur l’image. La séparation et la préparation du tamis dovient déterminer les ajustements du procédé et la séquence d’impression utilisée.

Zusammenfassung

Diese Arbeit zeigt die Ergebnisse einer umfassenden Analyse von Drucksequenzen basierend auf den Punkt Gain, Farbgamut und Graubalance-Werten von Screen Printing. Die Analyse basiert auf dem Entwurf eines Testbildes und beinhalted eine neuartige Methode um die Graubalance-Werte zu ermitteln. Dadurch konnten die drei Prozessfarben, Cyan, Magenta und Gelb, individuell variiert werden. Die Ergebnisse bestätigten die hervorragende Wiederholbarkeit des Prozesses unter Verwendung einer konventionellen UV-Druckfarbe. Die Ergebnisse zeigten auch den kleinen Einfluss erzielt mit der Anhebung der Tintenbasis um bis zu 30% auf die Tonstärke. Die Farpalette wurde durch die Drucksequenz nicht beeinflusst.

Die Ergebnisse zeigten weiter daß die Drucksequenz einen starken Einfluss auf die Graubalance hatte. Dies wurde auf den Effekt der Dichtung auf die Matritze zurückgeführt, und darauf daß Halb-Ton Punkte vom ersten Druckvorgang eine rauhe Oberfläche generierten, das die von der Matritze produzierten Dichtung beeinflusst. Die Ergebnisse zeigten auch daß Ton-Reproduktion und Farbpalette nicht angemessene Qualitätsindikatoren sind. Für Präzisions-Screen Printing sollte die Qualität am Bild gemessen werden, und die Trennung und Vorbereitung des Screens sollte beachtet werden für die Prozess-Einstellungen und die verwendete Drucksequenz.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Hunt R G W,Measuring Colour, 3rd edition, Fountain Press, 1998

  2. Appleton W, T C Claypole, E H Jewell and A Kirwan, An investigation into the effect of flatbed screen printing parameters on tonal reproduction, University of Wales Swansea, 1996

  3. Appleton W, T C Claypole, E H Jewell, The application of orthogonal array analysis to the screen printing process, University of Wales Swansea, 1997

  4. Appleton W, T C Claypole, E H Jewell, The effect of thinners on screen printing ink transfer, University of Wales Swansea, 1997

  5. Appleton W, T C Claypole, E H Jewell, An Investigation into the Effect of Paper Type and Ink Colour on Screen Printed Images, University of Wales Swansea, 1997

  6. Jewell E H, An experimental investigation into the hydrodynamic and drag forces induced in the screen printing process, University of Wales Swansea, 1997

  7. Dowson D, ‘A generalised Reynolds equation for fluid film lubrication’,International Journal for Mechanical Sciences,4, 159–70, 1962

    Article  Google Scholar 

  8. ISO/DIS 12647-5 Graphic Technology — Process Control for the Manufacture of Half Tone Colour Separations, Proof and Production Prints — Part 5: Screen Printing, 2001

  9. ISO 12642; Graphic Technology — Prepress Digital Data Exchange — Input Data for Characterisation of 4-Colour Process Printing, 1996

  10. ISO 12647-1; Graphic Technology — Process Control for the Manufacture of Half Tone Colour Separations, Proof and Production Prints — Part 1: Parameters and Measurement Methods, 1996

  11. Ferranti Shirley Operator Manual

  12. Murray A, Monochrome reproduction in photoengraving, 221, 721–44, Franklin Institute, 1936

  13. ISO 12647–3; Graphic Technology — Process Control for the Manufacture of Half Tone Colour Separations, Proof and Production Prints — Part 3: Coldset Offset Lithography and Letterpress on Newsprint, 1996

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. T. Gethin.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Hamblyn, S.M., Jewell, E.H., Claypole, T.C. et al. An investigation into screen printing using UV process colour inks. Surface Coatings International Part B: Coatings Transactions 85, 95–104 (2002). https://doi.org/10.1007/BF02699748

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02699748

Keywords

Navigation