Summary
Background: The continuing evolution and the mechanisms of actions of biliopancreatic diversion (BPD) as malabsorptive approach to the surgical treatment of obesity are evaluated.
Methods: In a series of 2273 patients operated on during the last 21 years, BPD was progressively modified in order to adapt the operation to the individual patients’ characteristics.
Results: There was a mean permanent reduction of about 75% of the initial excess weight. The other beneficial effects, besides those consequent to weight loss and/or reduced nutrient absorption, included permanent normalization of serum glucose and cholesterol without any medication and on totally free diet in 100% of cases, both phenomena being due to a specific action of the operation. Operative mortality was less than 0.5%. Specific late complications included: anemia, less than 5% with adequate iron and/or folate supplementations; stomal ulcer, reduced to 3.0% by oral H2-blockers prophylaxis; bone demineralization, increasing up to the fourth year and tending to decrease thereafter, with need of calcium and vitamin D supplementation; neurological complications, totally avoidable by prompt vitamin B administration to patients at risk; protein malnutrition, which was reduced to a minimum of 2.8% with 1.2% recurrence, in exchange with a smaller weight loss, by adapting the volume of the gastric remnant and the length of the alimentary limb to the patient’s individual characteristics.
Conclusions: The correct use of BPD, based on the knowledge of its mechanisms of action, can make the procedure a very effective and safe one in all hands.
Zusammenfassung
Grundlagen: Die kontinuierliche Entwicklung und der Aktionsmechanismus der biliopankreatischen Umleitung als Malabsorptionsmethode in der chirurgischen Behandlung der Adipositas werden erforscht.
Methodik: In einer Serie von 2273 Patienten, die in einem Zeitraum von 21 Jahren operiert wurden, ist die Methode zunehmend modifiziert und den individuellen Gegebenheiten der Patienten angepaßt worden.
Ergebnisse: Eine durchschnittliche permanente Reduktion des initialen Überschußgewichtes von 45% wurde erzielt, einhergehend mit einer Normalisierung von Cholesterin und Blutzucker. Die operative Mortalität lag unter 0,5%. Spezifische Spätkomplikationen sind: Anämie (5%), Anastomosenulkus (3%), Knochendemineralisation und Eiweißmangel.
Schlußfolgerungen: Die korrekte Anwendung der biliopankreatischen Umleitungsoperation, basierend auf dem Wissen und dem Aktionsmechanismus, kann den Eingriff zu einer sicheren und wirkungsvollen Methode in der Behandlung der morbiden Adipositas machen.
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Scopinaro, N., Adami, G.F., Marinari, G.M. et al. Long-term results of biliopancreatic diversion in the treatment of morbid obesity. Acta Chir Austriaca 30, 166–171 (1998). https://doi.org/10.1007/BF02620442
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF02620442