Skip to main content
Log in

Optimal regime in slip form concreting

  • Published:
Matériaux et Construction Aims and scope Submit manuscript

Abstract

The rise rate of the form is the principal parameter of casting quality in slip form concreting. Experimental data are presented, which show that the optimal rate is the maximum one, subject to the capacity of the exposed fresh concrete to resist a pressure of about 0.025 N/mm2 from the overlying layer of concrete inside the form. It was found that optimal climb rate in slip form movement may be determined by ensuring compressive strength of about 0.2 N/mm2 to the hardening concrete on the stripping level.

Résumé

La vitesse d'élévation du coffrage est le principal paramètre de la qualité de la mise en place dans le bétonnage à coffrage glissant. En général, le procédé du coffrage glissant est caractérisé par la rapidité du travail de telle sorte que le béton coulé ne reste dans le coffrage que quelques heures et qu'il se trouve donc exposé dans l'un des premiers stades du développement de sa résistance. Comme les forces de frottement et d'adhérence dépendent du temps passé dans le coffrage, la vitesse d'élévation a un effet notable sur les interactions coffrage-béton qui, en contrepartie, déterminent le régime de travail et la qualité résultante du béton mis en place. Une élévation trop lente peut provoquer un arrêt ou des arrêts de la mise en place, une détérioration due à l'usure du revêtement du panneau et le flambement des barres de vérin. Une élévation trop rapide, par contre, peut causer l'épaississement et l'affaissement de la partie inférieure du béton coulé.

Afin de déterminer la vitesse d'élévation optimale, on a entrepris plusieurs séries d'essais sur des éprouvettes de petites dimensions et des expériences sur le coffrage glissant. Les résultats expérimentaux présentés ici montrent que la vitesse optimale est la vitesse maximale en rapport avec la capacité du béton frais exposé à résister à une pression d'environ 0,025 N/mm2 de la couche subjacente du béton à l'intérieur du coffrage. Il apparaît que la vitesse ascensionnelle optimale au cours du déplacement d'un coffrage glissant peut être déterminée en ménageant une résistance à la compression d'environ 0,2 N/mm2 au béton durcissant au niveau du démoulage.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

References

  1. Golovin M.Sliding forms. Stroiizdat, Moscow, 1947 (in Russian).

    Google Scholar 

  2. Kalmykov P.Building of reinforced concrete structures by means of sliding forms. Moscow, 1965 (in Russian).

  3. Vavilov M.Sliding-form concreting. Moscow-Leningrad, 1931 (in Russian).

  4. Dinescu T.Use of sliding forms in building. Kishinev, 1970 (from Roumanian).

  5. Fisher D.Lightweight concretes in Hungary and principles of sliding-form concreting. Moscow, 1966 (D. Sc. work, in Russian).

  6. Keimah Z., Volyntsev V.Building of vertical reinforced concrete structures. Moscow, 1962 (in Russian).

  7. Ad-hocinstructions for monolithic sliding-form concreting under winter conditions. VU-02-1967 (in Russian).

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Reichverger, Z., Jaegermann, C. Optimal regime in slip form concreting. Matériaux et Constructions 13, 109–113 (1980). https://doi.org/10.1007/BF02473807

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF02473807

Keywords

Navigation