Skip to main content
Log in

Die glomeruläre Permeabilität im Verlauf der experimentellen Glomerulonephritis beurteilt nach der Hämoglobinclearance

Renal clearances of intravenous infused homologeous hemoglobin were studied in female dogs during mannitol diuresis

  • Published:
Research in Experimental Medicine

Summary

  1. 1.

    In normal state the following mean values of renal hemoglobin parameter could be found: Glomerular hemoglobin clearance 3.903 ± 1.243 ml/min 25 kg body weight, tubular hemoglobin reabsorption rate 2.246 ± 1.071 mg/min 25 kg body weight, glomerular clearance ratio 0.049 ± 0.012, glomerulotubular quotient 1.966 ± 0.650.

  2. 2.

    Experimental nephritis was induced on 4 dogs by injecting rabbit anti-dog kidney serum. The pathological process was observed individually by measuring the renal hemoglobin parameter.

In the early stage of experimental nephritis the glomerular clearance ratio of the individuals amounted to 0.108, 0.070, 0.118, and 0.062, respectively. The glomerular filtration rate was normal or elevated unimportantly. At this time the well known renal hyperemia could be recognized.

The acute stage of experimental nephritis was characterized by maximal glomerular permeability of hemoglobin (glomerular clearance ratio: 0.163, 0.145 (anuria), 0.101). Glomerular filtration rate and filtration fraction were reduced markedly.

The findings in the postacute and chronical stage were as follows: Recovery of the glomerular filtration rate and diminution of the increased values for glomerular hemoglobin permeability. Thereby in 2 cases suffering of severe renal disease hemoglobin permeability increased repeatedly.

One animal reached the final fibrose stage with proceeding renal insufficiency and moderate enhancement of glomerular permeability.

These functional observations were completed by clearance-synchronous renal biopsy. In the early stage of the pathological process in the glomeruli exsudative signs could be obtained predominantly, in the later stages (acute, postacute and chronical phase) membranous and proliferative reactions were the most frequent findings. In the kidney of the above mentioned animal distinct fibrose alterations could be detected.

Therefore, the results of the individual long time observation can be summarized as follows: The direction of changes in glomerular permeability depends from the present stage, whereas the order of magnitude of increased glomerular permeability is influenced by the individual severity of experimental nephritis. The changes in renal function are found in a sufficient proportion to the estimated histopathological alterations within the limitations of the used histological method.

Zusammenfassung

An einem Kollektiv gesunder Hunde ergaben sich unter Mannitoldiurese folgende Mittelwerte der renalen Hämoglobinparameter: Glomeruläre Hämoglobinclearance (GCHbf) 3,903 ± 1,243 ml/min pro 25 kg KG, tubuläre Hämoglobintransportrate (ΔTHb) 2,246 ± 1,071 mg/min pro 25 kg KG, glomeruläre Clearance-Ratio (GCR) 0,049 ± 0,012, glomerulo-tubulärer Quotient (GC HbfT Hb) 1,966 ± 0,650.

Die individuelle Verlaufsbeobachtung der experimentellen Glomerulonephritis von 4 Hunden führte zu folgenden Ergebnissen:

In der Frühphase der Erkrankung ist die glomeruläre Clearance-Ratio geringbis mittelgradig gesteigert (GCR: 0,108, 0,070, 0,118, 0,062). Die glomeruläre Filtration ist normal oder leicht vermehrt. Zu dieser Zeit besteht, wie auch durch Clearance-Untersuchungen anderer Autoren erwiesen, eine renale Hyperämie.

In der akuten Phase erreicht die glomeruläre Hämoglobinpermeabilität einen Höhepunkt (GCR: 0,163, 0,145 (Anurie), 0,101). Dabei sind Glomerulumfiltratsgröße und Filtrationsfraktion hochgradig eingeschränkt.

In der postakuten bis chronischen Phase beobachtet man mit der Erholung der glomerulären Filtration einen Rückgang der Permeabilitätssteigerung für Hämoglobin. Schwere Erkrankungen sind durch einen erneuten Schub vermehrter Hämoglobinpermeabilität gekennzeichnet. Ein Versuchstier zeigte bei zunehmender renaler Insuffizienz im narbigen Endstadium eine nur mäßig gesteigerte Permeabilität.

Durch wiederholte Clearance-synchrone Punktionsbiopsie der Nieren konnten in der Frühphase an den Glomerulumschlingen überwiegend exsudative Entzündungszeichen nachgewiesen werden.

In der Folgezeit (akute und postakut bis chronische Phase) standen dort zunehmend membranöse und proliferative Reaktionen im Vordergrund. Beim oben erwähnten Tier wurden final ausgeprägte fibrosierende Veränderungen des Nierenparenchyms nachgewiesen.

Diese Befunde der individuellen Verlaufsbeobachtung sprechen dafür, daß die Richtung der glomerulären Permeabilitätsänderung wesentlich von der jeweiligen Phase, die Größenordnung der Permeabilitätssteigerung vom individuellen Schweregrad der experimentellen Glomerulonephritis abhängig ist. Der Vergleich der renalen Funktionswerte mit der überschlagsmäßig geschätzten Ausprägung morphologischer Veränderungen bestätigt diese Aussage innerhalb der Grenzen der angewandten histologischen Technik.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Abbreviations

ANS:

Antinierenserum

C:

Clearance

Cr:

Kreatinin

E:

Eiweiß

F:

Nierenfibrose

FF:

Filtrationsfraktion

GC:

glomeruläre Clearance

GCR:

glomeruläre Clearance-Ratio

Ges.:

Gesamt-

GFR:

glomeruläre Filtrationsrate

Harnst.:

Harnstoff

Hbb :

proteingebundenes Hämoglobin

Hbf :

freies Hämoglobin

Hbtotal :

Gesamthämoglobin

In:

Inulin

KG:

Körpergewicht

m:

arithmetischer Mittelwert

P:

Plasmakonzentration

2 P:

Vertrauensbereich

PAH:

p-Aminohippursäure

r.p.m.:

Rotationen pro Minute

ΔTHb :

Reabsorptionsrate des Hämoglobins

Literatur

  1. Afonso, E.: Clin. chim. Acta17, 239 (1967)

    PubMed  Google Scholar 

  2. Allen, A. C.: The kidney, medical and surgical diseases. New York: Grune and Stratton 1951

    Google Scholar 

  3. Arisz, L., Hazenberg, P., Zanten, A. van, Mandema, E.: Acta med. scand.186, 394 (1969)

    Google Scholar 

  4. Bell, E. T.: Amer. J. Path.5, 587 (1929)

    Google Scholar 

  5. Blau, E., Michael, A. F.: J. Lab. clin. Med.77, 97 (1971)

    PubMed  Google Scholar 

  6. Blöhmer, A., Karsunky, K.-P., Metz, J., Taugner, R.: Z. ges. exp. Med.155, 112 (1971)

    Google Scholar 

  7. Boroviczeny, G. G.: Erythrocytometric methods and their standardization. Basel-New York: Karger 1964

    Google Scholar 

  8. Bott, P. A.: J. biol. Chem.141, 291 (1941)

    Google Scholar 

  9. Brod, J.: Dtsch. med. J.20, 728 (1969)

    PubMed  Google Scholar 

  10. Cameron, J. S.: Proc. roy. Soc. Med.59, 512 (1966)

    PubMed  Google Scholar 

  11. Czok, G., Kreienberg, W., Mertz, D. P.: Klin. Wschr.30, 227 (1952)

    Google Scholar 

  12. Franz, H. E., Franz, M., Kluthe, R.: Klin. Wschr.40, 646 (1962)

    PubMed  Google Scholar 

  13. Gerard, P., Cordier, R.: Arch. int. Méd. exp.8, 225 (1953)

    Google Scholar 

  14. Goodman, H. C., Baxter, J. H.: Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)93, 136 (1956)

    Google Scholar 

  15. Gukelberger, M., Abplanalp, A.: Dtsch. Arch. klin. Med.187, 392 (1940/41)

    Google Scholar 

  16. Hardwicke, J.: J. clin. Path.18, 559 (1965)

    PubMed  Google Scholar 

  17. Hardwicke, J., Hulme, B., Jones, J. H., Ricketts, C. R.: Clin. Sci.34, 505 (1968)

    Google Scholar 

  18. Hein, A.: Virchows Arch. path. Anat.301, 339 (1938)

    Google Scholar 

  19. Hitzig, W. H., Auricchio, S., Benninger, J.-L.: Klin. Wschr.43, 1154 (1965)

    PubMed  Google Scholar 

  20. Hulme, B., Hardwicke, J.: Clin. Sci.34, 515 (1968)

    Google Scholar 

  21. Kampen, E. J. van, Zijlstra, W. G.: Clin. chim. Acta6, 538 (1961)

    PubMed  Google Scholar 

  22. Kefalides, A. N., Forsell-Knot, L.: Biochim. biophys. Acta (Amst.)203, 62 (1970)

    Google Scholar 

  23. Kleinschmidt, A.: Ärztl. Wschr.8, 1142 (1953)

    Google Scholar 

  24. Kleinschmidt, A.: Funktionsprüfungen bei Nierenkrankheiten und ihre Kritik. 3. Freiburger Symposion über Pathologische Physiologie und Klinik der Nierensekretion. Berlin-Göttingen-Heidelberg: Springer 1955

    Google Scholar 

  25. Kleinschmidt, A.: Med. Klin.52, 1016 (1957)

    PubMed  Google Scholar 

  26. Kleinschmidt, A.: Funktionsanalyse und Funktionsdiagnostik bei Nierenkrankheiten. In: Wollheim, Glomeruläre und tubuläre Nierenerkrankungen (Hrsg. E. Wollheim). Stuttgart: Georg Thieme 1962

    Google Scholar 

  27. Kleinschmidt, A., Hänze, S.: Ergebn. inn. Med., N.F.14, 239 (1960)

    Google Scholar 

  28. Kleinschmidt, A.: Klinische Methoden der morphologischen und funktionellen Nierendiagnostik. Handbuch der inneren Medizin, 8. Band. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1968

    Google Scholar 

  29. Lambert, P. P., Gassés, L. P., Verniory, A., Ficherouille, P.: Pflügers Arch.329, 34 (1971)

    Google Scholar 

  30. Lathem, W., Benjamin, A. D.: J. clin. Invest.36, 89 (1957)

    PubMed  Google Scholar 

  31. Lathem, W.: Amer. J. Physiol.189, 177 (1957)

    PubMed  Google Scholar 

  32. Lathem, W.: J. clin. Invest.38, 652 (1959)

    PubMed  Google Scholar 

  33. Lathem, W., Jensen, W. N.: J. Lab. clin. Med.59, 137 (1962)

    PubMed  Google Scholar 

  34. Laurell, C. B., Nyman, M.: BloodXII, 493 (1957)

    Google Scholar 

  35. Lowenstein, J., Faulstick, D. A., Yiengst, M. J., Shock, N. W.: J. clin. Invest.40, 1172 (1961)

    PubMed  Google Scholar 

  36. Maiorca, R., Scarpioni, L., Cambi, V., Carrara, G. C., Àglio, P. Dall: Clin. chim. Acta16, 253 (1967)

    PubMed  Google Scholar 

  37. Malmendier, C. L., DeKoster, J. P., Vander Veiken, F., Brauman, H., Myttenaere, M. de, Lambert, P. P.: Amer. J. Physiol.199, 292 (1960)

    PubMed  Google Scholar 

  38. McDonald, R. K., Miller, J. H., Roach, E. E.: J. clin. Invest.30, 1041 (1951)

    PubMed  Google Scholar 

  39. McGregor, L.: Amer. J. Path.5, 559 (1929)

    Google Scholar 

  40. Masugi, M.: Beitr. path. Anat.91, 82 (1933)

    Google Scholar 

  41. Masugi, M.: Beitr. path. Anat.92, 430 (1934)

    Google Scholar 

  42. Mertz, D. P.: Die extracelluläre Flüssigkeit. Stuttgart: Georg Thieme 1962

    Google Scholar 

  43. Misra, R. P., Kalant, N.: Nephron3, 84 (1966)

    Google Scholar 

  44. Monke, J. V., Julie, C. L.: J. exp. Med.72, 149 (1940)

    Google Scholar 

  45. Noltenius, H., Miyasaki, K., Deimling, O. v.: Beitr. path. Anat.127, 254 (1962)

    Google Scholar 

  46. Ozawa, Y., Yamauchi, M.: Keio J. Med.12, 37 (1963)

    Google Scholar 

  47. Pesce, A. J., Gaizutis, M., Pollak, V. E.: J. Lab. clin. Med.75, 586 (1970)

    PubMed  Google Scholar 

  48. Petri, J. J. B., McLean, P. R., Robson, J. S.: Clin. Sci.34, 83 (1968)

    PubMed  Google Scholar 

  49. Randerath, E.: Klin. Wschr.20, 281 (1941)

    Google Scholar 

  50. Richterich, R.: Klinische Chemie. Frankfurt/M.: Akad. Verlagsges. 1968

    Google Scholar 

  51. Roe, J., Epstein, J. H., Goldstein, N. P.: J. biol. Chem.178, 839 (1949)

    Google Scholar 

  52. Schmidt, H. W.: Klin. Wschr.31, 985 (1953)

    PubMed  Google Scholar 

  53. Schreiner, G. E.: Trans. Amer. clin. climat. Ass.80, 96 (1969)

    Google Scholar 

  54. Schwartzkopff, W.: Verh. dtsch. Ges. inn. Med.70, 706 (1964)

    Google Scholar 

  55. Sellers, L.: Arch. intern. Med.98, 801 (1956)

    Google Scholar 

  56. Smith, H. W., Chasis, H., Ranges, H. A.: Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)37, 726 (1937/38)

    Google Scholar 

  57. Smith, H. W.: J. clin. Invest.24, 388 (1945)

    Google Scholar 

  58. Smith, H. W.: The kidney. Structure and function in health and disease. New York: Oxford University Press 1951

    Google Scholar 

  59. Soothill, J. F.: Guy's Hosp. Rep.111, 355 (1962)

    Google Scholar 

  60. Spector, G. W.: J. Path. Bact.68, 187 (1954)

    PubMed  Google Scholar 

  61. Stadie, W. C.: J. biol. Chem.41, 237 (1921)

    Google Scholar 

  62. Steblay, R. W., Lepper, M. H.: J. Immunol.87, 627 (1961)

    PubMed  Google Scholar 

  63. Volhard, F., Fahr, T.: Die Brightsche Nierenkrankheit. Klinik, Pathologie und Atlas. Berlin: J. Springer 1914

    Google Scholar 

  64. Wesson, L. G.: Physiologie of the human kidney. New York-London: Grune and Stratton 1969

    Google Scholar 

  65. Wolvius, D., Verschure, J. C. M.: J. clin. Path.10, 80 (1957)

    PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Weichert, G., Schulz, E. Die glomeruläre Permeabilität im Verlauf der experimentellen Glomerulonephritis beurteilt nach der Hämoglobinclearance. Res. Exp. Med. 164, 259–281 (1974). https://doi.org/10.1007/BF01851944

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01851944

Key words

Schlüsselwörter

Navigation