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Release of gastric inhibitory polypeptide (GIP) and gastrin after a test meal with a low glucose load in patients after B II resection, proximal duodenopancreatectomy (PDP) and jejunoileal bypass

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Research in Experimental Medicine

Summary

The response of serum gastric inhibitory polypeptide (GIP), serum gastrin, and blood glucose to a mixed liquid test meal with a low glucose load was measured in seven controls, in each of five patients after B II resection and proximal duodenopancreatectomy (PDP), and in three patients after jejunoileal bypass. The gastrin and glucose levels behaved as expected. However, in contrast to previously published data with higher glucose loads the integrated GIP response was slightly decreased after B II resection and significantly decreased not only after jejunoileal bypass but also after PDP. Subsequently we studied postprandial GIP release after test meals containing a low and a high glucose load in each of three controls and three patients after PDP. The results confirm a discrepant behavior of GIP release in dependence on the glucose content of the test meal after PDP compared to the controls. The hypothesis is discussed that these results reflect a special dose-effect relationship between glucose and GIP release in man.

Zusammenfassung

Bei sieben Kontrollen, jeweils fünf Patienten nach B II-Resektion bzw. proximaler Duodenopankreatektomie (PDP) und drei Patienten nach jejunoilealem Bypass wurde die postprandiale Freisetzung von gastric inhibitory polypeptide (GIP), Gastrin und Glucose nach einer flüssigen Testmahlzeit mit einem niedrigen Glucosegehalt gemessen. Die Gastrin- und Glucosespiegel verhielten sich wie erwartet. Im Gegensatz zu früher publizierten Daten mit einer höheren Glucosegabe war die GIP-Freisetzung jedoch nach B II-Resektion gering und nach PDP signifikant erniedrigt. Nachfolgend wurde die postprandiale GIP-Freisetzung nach einer Testmahlzeit mit einem niedrigen und hohen Gehalt an Glucose vergleichend jeweils bei drei Kontrollpersonen und drei Patienten nach PDP untersucht. Die Ergebnisse bestätigen ein diskrepantes Verhalten der postprandialen GIP-Freisetzung in Abhängigkeit von dem Glucosegehalt der Testmahlzeit nach PDP im Vergleich zum Kontrollkollektiv. Die Hypothese wird diskutiert, daß diese Ergebnisse Ausdruck einer spezifischen Dosis-Wirkungs-Kurve zwischen Glucosegabe und GIP-Freisetzung beim Menschen sind.

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Klapdor, R. Release of gastric inhibitory polypeptide (GIP) and gastrin after a test meal with a low glucose load in patients after B II resection, proximal duodenopancreatectomy (PDP) and jejunoileal bypass. Res. Exp. Med. 181, 11–18 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01850985

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01850985

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