Summary
Antibody quantification by EIA is possible without a standard curve. Following the so-called alpha method only one test dilution is used, the resulting absorbance is corrected and the IU/ml will be calculated by means of a mathematical formula. This new kind of a single point measurement was evaluated in seven independent laboratories by comparison with commercial EIAs using a standard curve or a titer calibration line. For the quantification of IgG against rubella virus this study comprised 1,480 individual samples and three comparison EIAs. For IgG againstToxoplasma gondii a total of 743 samples was evaluated in two comparison tests. The results obtained by the alpha method show a precision and accuracy more than sufficient for routine testings. Also the technical expenses and reagent costs were reduced. Prerequisites and limitations are discussed against the background of the problem of immune status definition.
Zusammenfassung
Die Antikörperquantifizierung ist im EIA auch ohne Standardkurve möglich. Bei der sogenannten Alpha-Methode wird nur eine Testverdünnung benötigt, das Meßsignal korrigiert und dann über eine Rechenformel die IU/ml ermittelt. Diese neue Einpunktquantifizierung wurde in sieben unabhängigen Arbeitsgruppen durch Vergleich mit kommerziellen EIA's bewertet, die eine Standardkurve oder Titerbezugsgerade verwenden. Zur IgG-Quantifizierung bei Rubella wurden insgesamt 1480 einzelne Untersuchungsproben und drei Vergleichs-EIA's eingesetzt. Beim IgG gegenToxoplasma gondii waren es über alles 743 Proben und zwei Vergleichstests. Die mittels Alpha-Methode erzielten Ergebnisse besaßen eine voll praxistaugliche Präzision und Richtigkeit. Zusätzlich wurden der technische Aufwand und die Reagenzienkosten reduziert. Voraussetzungen und Einschränkungen werden vor dem problematischen Hintergrund einer Immunstatusdefinition diskutiert.
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Martens-Düring, B., Dopatka, H.D. Multicenter evaluation of a novel quantification method for rubella and toxoplasmosis antibodies. Infection 22, 293–298 (1994). https://doi.org/10.1007/BF01739924
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01739924