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Therapeutic effects of intraarterial phentolamine in “Raynaud's syndrome”

Therapeutische Effekte intraarteriell verabreichten Phentolamins bei “Raynaud-Syndrom”

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Summary

Five patients suffering from “Raynaud's syndrome” were studied as regards the effects of increasing doses of intraarterially administered phentolamine on the blood flow to the digital arteries. Upon angiography they had shown multiple occlusions of their digital arteries. Venous occlusive plethysmography of the forearm, volume pulse amplitude of a finger tip of treated and untreated extremity, respectively, intraarterial pressure in the brachial artery and ECG lead II have been monitored continuously. The blockade of the alpha-adrenoceptors by phentolamine resulted in a favourable effect upon the accompanying functional component: The volume pulse amplitude of and the blood flow to the treated extremity increased considerably, without significant changes in the other hemodynamic parameters upon administration of doses up to 0.5 mg of phentolamine. A dose of 0.5 to 1.0 mg of phentolamine seems to be the optimum, higher doses yielding no better results. The effective blockade of the alpha-adrenoceptors could be demonstrated by the influence on the arterial blood pressure during a Valsalva maneuvre, on the venous reflex response, and the diminished effectiveness of noradrenaline in the treated extremity.

Zusammenfassung

Der Effekt steigender Dosen von intraarteriell appliziertem Phentolamin auf die digitale Durchblutung wird an 5 Patienten untersucht, welche an einem “Raynaud-Syndrom” litten. Sie zeigten im Angiogramm mehrere Verschlüsse der Fingerarterien. Venenverschlußplethsymogramme des Unterarmes, Volumenpulsamplitude eines Fingers der behandelten und der unbehandelten Extremität, Blutdruck der a. brachialis und die EKG-Ableitung II wurden registriert. Durch Blockade der alpha-Rezeptoren mittels Phentolamin kann die begleitende funktionelle Komponente günstig beeinflußt werden: Es kommt zu einer erheblichen Zunahme der Volumenpulsamplitude an der behandelten Extremität ohne nennenswerte Veränderungen der anderen haemodynamischen Größen bis zu einer Dosis von 0,5 mg. Eine Dosis von 0,5–1,0 mg Phentolamin wird als optimal angesehen, höhere Dosen ergeben kein wesentlich günstigeres Resultat. Der alpha-Rezeptoren-blockierende Effekt wird durch das Blutdruckverhalten bei Valsalva-Manöver, die venöse Reflexantwort und die verminderte Reaktion auf Noradrenalin dokumentiert.

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Brecht, T., Hengstmann, J.H. Therapeutic effects of intraarterial phentolamine in “Raynaud's syndrome”. Klin Wochenschr 59, 397–401 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01698518

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