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Metabolites of glucose in the blood of patients with renal failure

Blutkonzentration von Glucosemetaboliten bei Patienten mit Nierenversagen

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Summary

The blood concentrations of pyruvate and of some of its metabolites and the red cell 2,3-diphosphoglycerate concentration were compared with the severity of uraemia in 103 patients with renal failure. In chronic renal failure 2,3-butylene glycol was distinctly elevated, and a positive linear correlation (2p<0.001) with the urea was found. The values were even higher in corresponding patients with uraemic pericarditis, but, — taking into account their relation to the urea —, they were not elevated in acute renal failure. Acetaldehyde, acetoin and acetate behaved in part likewise. Severe uraemia, which clinically was demonstrated by uraemic paricarditis, was characterized biochemically, without regard to the urea, by very elevated values of 2,3-butylene glycol and acetaldehyde and of the pyruvate:lactate ratio. In addition, the chronic patients who were not undergoing regular haemodialysis, did not show the expected rise of 2,3-diphospho-glycerate along with progressive anaemia. The data suggest that the uraemic state is characterized by the impairment of the oxidative glucose metabolism between pyruvate and the tricarbonic acid cycle more precisely than by the blood urea.

Zusammenfassung

Bei 103 Patienten mit Nierenversagen wurden die Blutkonzentration von Pyruvat und einiger seiner Metaboliten sowie die Erythrozytenkonzentration von 2,3-Diphosphoglycerat mit dem Schweregrad der Uraemie verglichen. 2,3-Butylenglykol war beim chronischen Nierenversagen deutlich erhöht und zeigte eine positive lineare Korrelation (2p<0.001) mit dem Harnstoff; seine Werte lagen noch höher bei entsprechenden Patienten mit urämischer Perikarditis. Bei akuten Nierenversagen lagen sie jedoch unter Berücksichtigung der Abhängigkeit vom Harnstoff nicht über der Norm. Acetaldehyd, Acetoin und Acetat verhielten sich teilweise ähnlich. Die schwere Urämie, klinisch charakterisiert durch die urämische Perikarditis, zeichnete sich unabhängig vom Harnstoff durch besonders hohe Werte von 2,3-Butylenglykol und Acetaldehyd sowie des Pyruvat-Laktat-Quotienten aus. Die nicht hämodialysierten chronischen Uraemiker ließen außerdem den auf Grund der schweren Anämie erwarteten Anstieg des erythrozytären 2,3-Disphosphoglycerats vermissen. Die Störung des oxidativen Glucoseabbaus zwischen Pyruvat und dem Tricarbonsäurezyklus scheint die Urämie biochemisch besser zu charakterisieren als die Harnstoffkonzentration im Blut.

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References

  1. Bergmeyer HU, Möllering H (1966) Enzymatische Bestimmung von Acetat. Biochem Z 344:167–189

    PubMed  Google Scholar 

  2. Bigler F, Thölen H, Staub H (1962) Zur Pathogenese des Uraemiesyndroms. VI. Mitteilung: Über den Einfluß von pH, Sauerstoff and Coenzym A auf die Acetoinsynthese aus Brenztraubensäure in Leber und Gehirn der Ratte. Schweiz Med Wochenschr 92:746–747

    PubMed  Google Scholar 

  3. Bigler F, Thölen H, Staub H (1962) Zur Pathogenese des Uraemiesyndroms. VII. Mitteilung: Über den Einfluß von Thyramin auf dic Acetoinbildung aus Brenztraubensäure in Gehirn, Leber, Herz und Dünndarm der Ratte. Helv Physiol Acta 20:368–372

    Google Scholar 

  4. Biserte G, Dassonville B (1956) Les acides cétoniques du sang et de l'urine; étude analytique; identification d'hydrazones nouvelles; applications cliniques. Clin Chim Acta 1:49–62

    PubMed  Google Scholar 

  5. Burbridge Th, Hine C, Schick A (1950) A simple spectrophotometric method for the determination of acetaldehyde in blood. J Lab Clin Med 35:983–987

    PubMed  Google Scholar 

  6. Campanacci L, Guarneri GF, Faccini L, Bellini G (1973) Pyruvate tolerance test in chronic uraemic patients. Nephron 10:232–237

    PubMed  Google Scholar 

  7. Card RT, Brain MC (1973) The “anaemia” of childhood. Engl J Med 388:392

    Google Scholar 

  8. Dawson AM, de Groote J, Rosenthal WS, Sherlock Sh (1957) Blood pyruvic acid and α-ketoglutaric acid levels in liver disease and hepatic coma. Lacet 1:392–396

    Google Scholar 

  9. Documenta Geigy, Wissenschaftliche Tabellen, 7th edn, Basel 1968, pp 175–180

  10. Fornaini G, Leoncini G, Luzzatto L, Segni G (1962) Glucose metabolism in human erythrocytes from normal and fava bean — sensitive subjects. J Clin Invest 41:1446–1453

    PubMed  Google Scholar 

  11. Guarneri GF, Carretta R, Toigo G, Campanacci L (1979) Acetate intolerance in chronic uremic patients. Nephron 24:212–216

    PubMed  Google Scholar 

  12. Gutman I, Wahlefeld AW (1974) In: Bergmeyer HU (ed) Methoden der enzymatischen Analyse, vol 2, 3rd edn. Verlag Chemie, Weinheim, p 1510

    Google Scholar 

  13. Hansen JL, Freier EF (1978) Direct assays of lactate, pyruvate, 3-hydroxybutyrate and aceto-acetate with a centrifugal analyzer. Clin Chem 24:475–479

    PubMed  Google Scholar 

  14. Heierli Ch, Thölen H (1981) Red cell coenzyme A concentration in patients with renal failure. Experientia (Basel) (submitted)

  15. Kampmann J, Siersbaeck-Nielson K, Kristensen M, Mølholm H (1974) Rapid evaluation of creatinine clearance. Acta Med Scand 196:517–520

    PubMed  Google Scholar 

  16. Keitt AS (1971) Reduced nicotin amide adenine dinucleotide — linked analysis of 2,3-diphosphoglyceric acid: Spectrophotometric and fluorometric procedures. J Lab Clin Med 77:470–475

    PubMed  Google Scholar 

  17. Morin RJ, Guo LSS, Rorke SJ, Davidson WD (1977) Kinetics of infused acetate and effect on plasma pyruvate and lipid concentrations in uraemic and non uraemic dogs. J Dialysis 1:763–780

    Google Scholar 

  18. Raich PC, Rodriguez JM, Desai JN, Shahidi NT (1973) Effect of haemodialysis on erythrocyte 2,3-diphosphoglycerate in patients with uremia. Am J Med Sci 265:147–150

    PubMed  Google Scholar 

  19. Renner D, Heintz R (1973) Der Einfluß urämischen Serums auf die Glucosebildung und auf die aktivierte Essigsäure in Gewebeschnitten. Untersuchungen zur uraemischen Intoxikation. Klin Wochenschr 51:82–87

    PubMed  Google Scholar 

  20. Seldin DW, Carter NW, Floyd CR (1971) Consequences of renal failure and their management. In: Strauss MB, Welt LG (eds) Diseases of the kidney, Vol 1, 2nd edn. Little Brown, Boston, pp 238–239

    Google Scholar 

  21. Stöcklin MR (1975) Das Verhalten von Brenztraubensäure, Milchsäure, Acetaldehyd, Acetoin, 2,3-Butylenglykol und pH-Wert im Blut bei Diabetes mellitus. Diss Basel

  22. Thölen H, Bigler F, Staub H (1961) Zur Pathogenese des Urämiesyndroms. I. Mitteilung: der Gehalt von Acetoin und 2,3-Butylenglykol im Blut urämischer Patienten. Pathol Microbiol 24:262–269

    Google Scholar 

  23. Thölen H, Bigler F, Heusler A, Stuffacher W, Staub H (1962) Zur Pathogenese des Urämiesyndroms. V. Mitteilung: Brenztraubensäure, Acetoin und 2,3-Butylenglykol im Blut von Patienten mit Nieren- und Leberkrankheiten. Experientia (Basel) 18:454–455

    PubMed  Google Scholar 

  24. Thomas HM, Lefrak SS, Irwin RS, Fritts HW, Caldwell PRB (1974) The oxyhemoglobin dissociation curve in health and disease. Role of 2,3-diphosphoglycerate. Am J Med 57:331–344

    PubMed  Google Scholar 

  25. Torrance J, Jacobs P, Restrepo A, Eschbach J, Lenfant C, Finch CA (1970) Intraerythrocytic adaption to anaemia. N Engl J Med 283:165–169

    PubMed  Google Scholar 

  26. Tsirimbas A, Stich W (1960) Über die Brenztraubensäure im Blut und Serum bei malignen Tumoren des Menschen. Klin Wocheschr 38:1196–1198

    Google Scholar 

  27. Westerfeld WW, Berg RL (1943) Observations on the metabolism of acetoin. J Biol Chem 148:523–528

    Google Scholar 

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Heierli, C., Thölen, H. Metabolites of glucose in the blood of patients with renal failure. Klin Wochenschr 59, 431–436 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01695897

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