Skip to main content
Log in

Review of clinical significance of synergy in gram-negative infections at the university of California Los Angeles hospital

Übersicht über die klinische Bedeutung des Synergismus bei gram-negativen Infektionen im UCLA-Hospital

  • Synergy Between Antimicrobial Agents
  • Published:
Infection Aims and scope Submit manuscript

Summary

The clinical significance of in vitro antimicrobial synergy has been mainly inferred because of the difficulty in designing randomized, prospective studies in man comparing the efficacy of synergistic versus nonsynergistic combinations. We have approached the issue with three studies of gram-negative rod bacteremia, (recognizing the inherent limitations of these methods): 1) From 1972 to 1974 we reviewed 444 gram negative rod bacteremias at the UCLA Hospital and concentrated on the 173 subjects who had infections treated with two antibacterial agents that inhibited infecting organisms. Tests of in vitro antimicrobial interactions used the criteria that synergy is present if the combination of both agents inhibits the infecting strain at concentrations 3/4 or less of the individual minimal inhibitory concentrations. The results indicated a significant association between clinical response and demonstration of in vitro synergy. The difference was particularly significant in patients with rapidly and ultimately fatal disease (p<.005), neutropenia (P<.001), shock (p<.01) and for infections caused byPseudomonas aeruginosa (p<.05). 2) Between 1974 and 1976 we compared the clinical efficacy of amikacin-carbenicillin versus gentamicin-carbenicillin in a randomized prospective trial of 353 courses of initially empiric therapy in neutropenic patients. Analysis of the 49 gram-negative rod bacteremias occurring during this study again showed a strong association between in vitro antimicrobial synergy and survival. Mortality was only 13% in the 29 patients whose infecting organisms were inhibited synergistically. 3) Within the past year we have initiated a randomized comparative assessment of amikacin-carbenicillin versus netilmicin-carbenicillin in a similarly neutropenic patient population. While only 15 bacteremic infections have been observed thus far, a trend similar to the preceding study has been observed. These results suggest a significant association between the presence of in vitro antimicrobial synergy and improved clinical outcome, but there are major problems in formulating valid criteria for synergy and designing human therapeutic programs that will maximize these effects in vivo.

Zusammenfassung

Aus in vitro festgestellten antibakteriellen Synergismen wurde vor allem deshalb auf eine klinische Bedeutung dieser Befunde geschlossen, weil Versuche mit Zufallsstichproben am Menschen unter Vergleich der Wirksamkeit synergistischer und nichtsynergistischer Kombinationen schwierig sind. Wir sind die Fragestellung mit drei Versuchsreihen an Bakteriämien mit gram-negativen Stäbchen angegangen, wobei wir uns der Grenzen dieses Versuchsansatzes bewußt waren. 1.) Von 1972 bis 1974 hatten wir 444 derartige Bakteriämien im UCLA-Hospital und zogen die 173 Patienten heran, die mit zwei antibakteriellen Substanzen behandelt wurden. An Hand von In-vitro-Versuchen über antibakterielle Wechselwirkungen wurde als Kriterium abgeleiter, daß ein Synergismus vorhanden ist, wenn die Kombination beider Agentien den Erregerstamm in Konzentrationen von 1 : 4 oder darunter hemmt. Aus den Ergebnissen war auf eine signifikante Überstimmung zwischen klinischer Reaktion und dem Nachweis eines Synergismus in vitro zu schließen. Der Unterschied war besonders signifikant bei Patienten mit rasch verlaufenden und tödlich endenden Erkrankungen (p<0,005), Neutropenien (p<0,001), Schock (p<0,01) und Infektionen durchPseudomonas aeruginosa (p<0,05). 2.) Zwischen 1974 und 1976 haben wir die klinische Wirksamkeit der Kombination Amikacin-Carbenicillin mit der Kombination Gentamicin-Carbenicillin in einem randomisierten Versuch von 353 zunächst empirischen Behandlungen neutropenischer Patienten verglichen. Die Analyse von 49 in dieser Studie festgestellten bazillären Bakteriämien zeigte wiederum eine hohe Übereinstimmung zwischen dem antibakteriellen Synergismus in vitro und der Überlebensquote. Die Mortalität betrug bei den 29 Patienten, bei denen die Infektionserreger synergistisch gehemmt wurden, nur 13%. 3.) Im letzten Jahr haben wir an einer Zufallsstichprobe eine Vergleichsuntersuchung mit Amikacin-Carbenicillin gegen Netilmicin-Carbenicillin an einem ähnlichen Patientengut mit Neutropenien gemacht. Bisher fanden sich nur 15% bakteriämische Infektionen sowie ein Verlauf im Sinne der vorhergehenden Untersuchung. Es ist demnach auf einen wesentlichen Zusammenhang zwischen einem in vitro vorhandenen antimikrobiellen Synergismus und verbesserten klinischen Ergebnissen zu schließen, doch bestehen noch Schwierigkeiten bei der Aufstellung gütliger Kriterien eines Synergismus und therapeutischer Empfehlungen, durch die diese Wirkungen auch in vivo möglichst maximal nutzbar gemacht werden können.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literature

  1. Dowling, H. F. Present status of therapy with combinations of antibiotics. Am. J. Med. 39 (1965) 796–803.

    Google Scholar 

  2. Lepper, M. H., Dowling, H. F. Treatment of pneumococcal meningitis with penicillin compared with penicillin plus aureomycin. Arch. Inter. Med. 88 (1951) 489.

    Google Scholar 

  3. Young, L. S., Martin, W. J., Meyer, R. D., Weinstein, R. J., Anderson, E. T. Gram-negative rod bacteremia: Microbiologic, immunologic, and therapeutic considerations. Ann. Intern. Med. 86 (1977) 456–471.

    Google Scholar 

  4. Weinstein, R. J., Young, L. S., Hewitt, W. L. Comparison of methods for assessing in vitro antibiotic synergism againstPseudomonas andSerratia. J. Lab. Clin. Med. 86 (1975) 853–862.

    Google Scholar 

  5. European Organization for Research and Treatment of Cancer: Infection in febrile granulocytopenic patients with cancer. J. Infect. Dis. (January 1978). In press.

  6. Anderson, E. T., Young, L. S., Hewitt, W. L. Antimicrobial synergism in the therapy of gram-negative bacteremia. Chemotherapy 24 (1977) 45–54.

    Google Scholar 

  7. Lau, W. K., Young, L. S., Black, R. E., Winston, D. J., Linne, S. R., Weinstein, R. J., Hewitt, W. L. Comparative efficacy and toxicity of amikacin/carbenicillin versus gentamicin/carbenicillin in leukopenic patients. Am. J. Med. 62 (1977) 212–219.

    Google Scholar 

  8. Ericsson, H. M., Sherris, J. C.: Antibiotic sensitivity testing: Report of an international collaborative study. Acta Pathol. Microbiol. Scand., Section B: No. 217 (1971) 9–90.

  9. McCabe, W. R., Jackson, G. G. Gram-negative bacteremia II. Clinical, laboratory, and therapeutic observations. Arch. Intern. Med. 110 (1962) 856–864.

    Google Scholar 

  10. Stevens, P., Young, L. S., Hewitt, W. L. Radioimmunoassay, radioenzymatic assay and microbioassay of gentamicin: A comparative study. J. Lab. Clin. Med. 86 (1975) 349–359.

    Google Scholar 

  11. Dhawan, V. J., Marso, E., Martin, W. J., Young, L. S. In vitro studies with netilmicin (SCH 20569) compared to amikacin, gentamicin, and tobramycin. Antimicrob. Ag. Chemother. 11 (1977) 64–73.

    Google Scholar 

  12. Young, L. S. Amikacin: Experience in a comparative clinical trial with gentamicin in the leukopenic subject. In press, Proceedings of the International Congress of Chemotherapy (1978), Washington, American Society for Microbiology.

    Google Scholar 

  13. Dahlgren, J. G., Anderson, E. T., Hewitt, W. L. Gentamicin blood levels: A guide to nephrotoxicity. Antimicrob. Ag. Chemother. 8 (1975) 58–62.

    Google Scholar 

  14. Anderson, E. T., Young, L. S., Hewitt, W. L. Simultaneous antibiotic levels in “breakthrough” gram-negative rod bacteremia. Am. J. Med. 61 (1976) 493–497.

    Google Scholar 

  15. Klastersky, J., Daneau, D., Swings, G., Weerts, D. Antibacterial activity in serum and urine as a therapeutic guide in bacterial infections. J. Infect. Dis. 129 (1974) 187–193.

    Google Scholar 

  16. Klastersky, J., Meunier-Carpentier, F., Prevost, J-M. Significance of antimicrobial synergism for the outcome of gram-negative sepsis. Am. J. Med. Sci. 273 (1977) 157–167.

    Google Scholar 

  17. Lacey, B. W. Mechanisms of chemotherapeutic synergy. Symp. Soc. Gen. Microbiol. 8 (1958) 247–288.

    Google Scholar 

  18. Jawetz, E. The use of combinations of antimicrobial drugs. Annu. Rev. Pharmacol. 8 (1968) 151–170.

    Google Scholar 

  19. Winston, D. J., Sidell, J., Hairston, J., Young, L. S.: Antimicrobial therapy ofKlebsiella pneumoniae septicemia in neutropenic rats. Submitted for publication.

  20. Winston, D. J., Wang, D., Young, L. S., Martin, W. J., Hewitt, W. L.: In vitro studies of piperacillin, a new semisynthetic penicillin.

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Young, L.S. Review of clinical significance of synergy in gram-negative infections at the university of California Los Angeles hospital. Infection 6 (Suppl 1), S47–S52 (1978). https://doi.org/10.1007/BF01646065

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01646065

Keywords

Navigation