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The treatment of gram-negative bacillary septicemia with cefoperazone

Behandlung der gramnegativen bakteriellen Sepsis mit Cefoperazon

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Summary

Therapy with cefoperazone (4 g/day i. v.) was successful in 11 of 14 cases of gram-negative bacillary septicemia (78%). The three failures were related toBacteroides fragilis andAcinetobacter sp. infections, and to one episode of endocarditis caused byEscherichia coli. Minimal bactericidal concentrations of cefoperazone for the causative pathogens were similar to those of gentamicin. A serum bactericidal activity of greater than 1:8 was achieved in 11 of 12 patients one hour after the administration of cefoperazone. Continuous infusion of cefoperazone maintained the serum bactericidal activity at a constant value of greater than 1:8. The clinical results, however, were equally good with intermittent and continuous therapy. Side-effects were minor, rare and most likely not related to cefoperazone.

Zusammenfassung

Die Therapie mit Cefoperazon (4 g/Tag i. v.) war erfolgreich bei 11 von 14 gramnegativen bakteriellen Septikämien (78%). Bei drei Fällen stand das Therapieversagen in Zusammenhang mit Infektionen durchBacteroides fragilis undAcinetobacter sp., in einem Fall mit einer Endocarditis durchEscherichia coli. Die minimalen bakteriziden Konzentrationen von Cefoperazon für die verantwortlichen Erreger waren ähnlich wie die für Gentamicin. Bei 11 von 12 Patienten wurde eine Stunde nach der Gabe von Cefoperazon eine bakterizide Serumaktivität von über 1:8 erreicht. Die kontinuierliche Infusion von Cefoperazon führte zu einer konstant hohen bakteriziden Serumaktivität von über 1:8, doch waren die klinischen Ergebnisse mit intermittierender und kontinuierlicher Therapie gleich gut. Es traten nur geringgradige Nebenwirkungen auf, sie waren selten und standen wahrscheinlich nicht in Beziehung zu Cefoperazon.

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Lagast, H., Klastersky, J. The treatment of gram-negative bacillary septicemia with cefoperazone. Infection 9 (Suppl 1), S58–S60 (1981). https://doi.org/10.1007/BF01641042

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01641042

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