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Mezlocillin prophylaxis in biliary tract surgery. Results of a retrospective and a prospective trial

Mezlocillinprophylaxe bei Gallenwegsoperationen. Ergebnisse einer retrospektiven und einer prospektiven Studie

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Summary

We have evaluated the case histories of all patients who underwent surgery of the biliary tract in 1979. In that year every surgeon was able to administer antibiotics postoperatively whenever he considered it necessary. Of the 71 patients, 39% received postoperative antibiotic treatment. In 1980, 50 patients over the age of 50 received a 36-hour course of mezlocillin prophylaxis when they underwent surgery of the biliary tract, either as an elective or emergency operation. Only 8% of these patients required antibiotics postoperatively. In comparison to the 39% from 1979, this difference is highly significant statistically. This pilot study justifies further investigations to determine whether single-dose mezlocillin prophylaxis is able to reduce the incidence of infectious complications, the duration of the hospital stay and the total amount of antibiotics administered.

Zusammenfassung

Alle Patienten, die im Jahre 1979 einer Gallenoperation unterzogen wurden, sind in die Studie einbezogen. In diesem Jahr konnte jeder Operateur postoperativ Antibiotika verabreichen, wenn er es für nötig erachtete. 39% von 71 Kranken erhielten postoperativ Antibiotika. 1980 erhielten 50 über 50 Jahre alte Patienten 36 Stunden lang prophylaktisch Mezlocillin, wenn sie einer Gallenoperation elektiv oder als Noteingriff unterzogen wurden. Lediglich 8% von ihnen benötigten postoperativ Antibiotika. Verglichen mit den 39% des Jahres 1979 ist diese Differenz statistisch hochsignifikant. Diese Pilot-Studie rechtfertigt weitere Untersuchungen, ob eine Mezlocillin-Einmaldosis-Prophylaxe infektiöse Komplikationen, die Zeit des Hospitalaufenthalts und den Antibiotika-Gesamtverbrauch reduzieren kann.

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Gruber, U.F., Elke, R. & Widmer, M. Mezlocillin prophylaxis in biliary tract surgery. Results of a retrospective and a prospective trial. Infection 10 (Suppl 3), S144–S147 (1982). https://doi.org/10.1007/BF01640659

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