Skip to main content
Log in

Die diagnostische und prognostische Bedeutung der Muramidase-(Lysozym-)Bestimmung in Leukocytenlysaten, Scrum und Harn von Leukämiepatienten

The diagnostic and prognostic significance of measuring muramidase (lysozym) in lysates of blood leukocytes, serum and urine in leukemic patients

  • Originalien
  • Published:
Klinische Wochenschrift Aims and scope Submit manuscript

Summary

The activity of muramidase (MA) of lysates from peripheral blood leukocytes, serum and urine from 23 patients with various forms of leukemia were measured (by serial determinations up to one year). The values of the leukocytic MA from normal subjects varied only within a small range (1.0–2.8 µg/106 cells), whereas in patients with leukemia, high (up to 26 µg/106) as well as almost undetectable rates were observed. Variations in leukocytic MA during the course of the disease could be ascribed to the number of leukemic monocytes, promyelocytes, myclocytes and mature neutrophiles from subjects in remission. In most cases, the MA of leukocytes and serum was accordingly altered although to different degrees. Only one patient with myelomonocytic and one with chronic granulocytic leukemia had extremely high serum and urine MA although the leukocytic MA remained within the normal range. Low MA values were seen when stem cells and lymphoblasts appeared in the peripheral blood. This was more accurately observable in the leukocytic than in the serum MA. Patients with chronic granulocytic leukemia showed lower serum MA levels than those calculated from the total peripheral leukocytic MA. — Urinary MA was only observed in patients with monocytic, promyelocytic, myelomonocytic and also in a few patients with chronic granulocytic leukemia. A correlation was found only between the number of peripheral leukemic cells and the amount of urinary MA in patients with monocytic and myelomonocytic leukemia. 10 patients with a survival time of less than three months between diagnosis and death had significantly higher serum MA than 6 patients with a survival period of six months or more.

Zusammenfassung

Bei 23 Patienten mit verschiedenen Leukämieformen wurde in Verlaufsbeobachtungen bis zu einem Jahr gleichzeitig die Muramidaseaktivität (MA) von Cytolysaten peripherer Leukocyten, Serum und Harn gemessen. Die Werte der leukocytären MA schwankten bei Normalpersonen nur gering (1,0–2,8 µg/106), bei Patienten mit Leukämien zwischen kaum meßbaren Werten und 26,0. Die Leukocyten-MA-Änderungen im Krankheitsverlauf waren sowohl leukämischen Monocyten, Promyelocyten, Myelocyten als auch reifen Neutrophilen bei Patienten in Remission zuzuordnen. In den meisten untersuchten Fällen waren Leukocyten-MA und Serum-MA gleichsinnig verändert, wenn auch in unterschiedlich starkem Ausmaß. Lediglich bei je cinem Patienten mit myelomonocytärer und chronisch myeloischer Leukämie wurden extrem erhöhte Serum- und Harn-MA-Werte trotz wiederholt normaler Leukocyten-MA beobachtet. Erniedrigte MA-Werte wurden regelmäßig beim Auftreten von Stammzellen und Lymphoblasten in der Peripherie beobachtet, wobei die Leukocyten-MA empfindlicher als die Serum-MA reagierte. Patienten mit chronisch myeloischer Leukämie wiesen eine geringere Serum-MA auf als aus der Berechnung der peripheren leukocytären MA zu erwarten gewesen wäre. Eine MA im Harn wurde bei Patienten mit Monocytenleukämie, Promyelocytenleukämie, myelomonocytärer Leukämie und auch vereinzelt bei Patienten mit chronisch myeloischer Leukämie gefunden. Eine Beziehung zwischen peripherer Blastenzahl und Harn-MA konnte nur bei Patienten mit Monocytenleukämie und myelomonocytärer Leukämie erstellt werden. 10 Patienten mit einer Überlebenszeit von weniger als 3 Monaten zwischen Diagnosestellung und Tod wurden einer Gruppe von 6 Patienten mit einer Überlebenszeit von mehr als 6 Monaten gegenübergestellt. In der ersten Gruppe war der mittlere Serum-MA-Spiegel signifikant höher als in der zweiten Gruppe.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  1. Abbrederis, K., Schmalzl, F., Braunsteiner, H.: Zur Differentialdiagnose akuter Leukämien mittels zytochemischer Methoden. Schweiz. med. Wschr.99, 1425 (1969).

    Google Scholar 

  2. Asamer, H., Schmalzl, F., Braunsteiner, H.: Der immunzytologische Lysozymnachweis in menschlichen Blutzellen. Acta haemat. (Basel)41, 49 (1969).

    Google Scholar 

  3. -- -- -- Immunocytological demonstration of muramidase (lysozyme) in human leukemic cells (im Druck).

  4. Braun, O. H.: Die Bedeutung enteralen Lysozyms für den Säugling. Dtsch. med. Wschr.94, 1458 (1969).

    Google Scholar 

  5. Braunsteiner, H., Schmalzl, F., Asamer, H., Abbrederis, K., Huber, H.: Die Diagnose der Monozytenleukämie. Wien. Z. inn. Med.50, 223 (1969).

    Google Scholar 

  6. Briggs, R. S., Perillie, P. E., Finch, S. C.: Lysozyme in bone marrow and peripheral blood cells. J. Histochem. Cytochem.14, 167 (1966).

    Google Scholar 

  7. Cohn, Z. A., Hirsch, J. G.: The isolation and properties of the specific cytoplasmic granules of rabbit polymorph nuclear leucocytes. J. exp. Med.112, 983 (1960).

    Google Scholar 

  8. Ehrhart, H., Hörmann, W., Armbröster, E.: Untersuchungen über den Leukocytenstoffwechsel IV. Vergleichende quantitative Bestimmungen von NAD und ATP von isolierten Leukocyten und Erythrocyten chronischer und akuter menschlicher Leukämien. Klin. Wschr.47, 830 (1969).

    Google Scholar 

  9. Fink, M. E., Finch, S. C.: Serum muramidase and granulocytic turnover. Proc. Soc. exp. Biol. (N.Y.)127, 365 (1968).

    Google Scholar 

  10. Hansen, N. E., Karle, H., Andersen, V.: Muramidase activity of bone marrow plasma. Acta med. scand.185, 387 (1969).

    Google Scholar 

  11. Noble, R. E., Fudenberg, H. H.: Leukocyte lysozyme activity in myelocytic leukemia. Blood30, 465 (1967).

    Google Scholar 

  12. Osserman, E. F., Lawlor, D. P.: Serum and urinary lysozyme (muramidase) in monocytic and monomyelocytic leukemia. J. exp. Med.124, 921 (1966).

    Google Scholar 

  13. Perillie, P. E., Kaplan, S. S., Finch, S. C.: Significance of changes in serum muramidase activity in megaloblastic anemia. New Engl. J. Med.277, 10 (1967).

    Google Scholar 

  14. —— —— Lefkowitz, E., Rogaway, W., Finch, S. C.: Studies of muramidase (lysozyme) in leukemia. J. Amer. med. Ass.203, 317 (1968).

    Google Scholar 

  15. Prockop, D. J., Davidson, W. E.: A study of urinary and serum lysozyme in patients with renal disease. New Engl. J. Med.270, 269–274 (1964).

    Google Scholar 

  16. Pruzanski, W., Saito, S. G.: The diagnostic value of lysozyme (muramidase) estimation in biological fluids. Amer. J. med. Sci.258, 405 (1969).

    Google Scholar 

  17. Tischendorf, F. W., Osserman, E. F.: Immunochemical analyses of human lysozyme in monocytic dyscrasias. Prot. Biol. Fluids, Proc. 16th Coll., Bruges 1968, Pergamon Press 1969, p. 197–203.

  18. Wiernik, P. H., Serpick, A. A.: Clinical significance of serum and urinary muramidase activity in leukemia and other hematologic malignancies. Amer. J. Med.46, 331 (1969).

    Google Scholar 

  19. Zeya, H. I., Spitznagel, J. K.: Arginin rich proteins of polymorphnuclear leukocyte lysosomes. Antimicrobial specifity and biochemical heterogenity. J. exp. Med.127, 927 (1968).

    Google Scholar 

  20. Zucker, St., Hanes, D. J., Vogler, W. R., Eanes, R. Z.: Plasma muramidase: a study of methods and clinical applications. J. Lab. clin. Med.75, 83 (1970).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Asamer, H., Schmalzl, F. & Braunsteiner, I. Die diagnostische und prognostische Bedeutung der Muramidase-(Lysozym-)Bestimmung in Leukocytenlysaten, Scrum und Harn von Leukämiepatienten. Klin Wochenschr 49, 587–593 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01485331

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF01485331

Navigation