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Das Schilddrüsencarcinom im bayerischen Struma-Endemiegebiet

Thyroid carcinoma in the bavarian endemic goiter area

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Summary

284 primary thyroid carcinomas collected in the Bavarian endemic goiter area between 1960 and 1975 were reclassified according to the WHO-classification: 45% were follicular, 26% anaplastic, 24% papillary and 3.2% medullary carcinomas, the rest were squamous cell carcinomas and other malignomas. 17.1% of the patients had been operated for benign goiter, on an average of 15.4 years before the operation for thyroid carcinoma. Of these patients, 67% had follicular carcinoma. An analysis based on the TNM-system of 249 cases and the 5-year survival rate of 96 patients revealed unfavourable biological tumour behaviour and bad prognosis in patients operated on before 1970. Only 30% of the women and 25% of the men were alive 5 years p.op. Biological tumour behaviour and prognosis were most unfavourable in patients with anaplastic carcinoma, and were clearly correlated with the grade of histological differentiation of follicular carcinoma, since 52% of patients with well differentiated and 25% of patients with moderately differentiated follicular carcinomas were alive 5 years after operation. A high percentage of papillary carcinomas was at an advanced stage and 21% had distant metastases at the time of operation, probably due to delayed detection of papillary carcinomas in goitrous glands. Accordingly, the 5-years survival rate of patients with papillary carcinoma was only 60%. Comparison with middle European areas without endemic goiter and those with longterm iodine-prophylaxis showed significant differences in distribution of the main histological types of thyroid carcinoma. The reasons for the predominance of the prognostically more unfavourable follicular and anaplastic carcinomas in 71% of our own material and the relatively bad survival rates of the patients from the Bavarian endemic goiter area are discussed with regard to iodine deficiency, TSH-stimulation and the late detection of carcinomas in goitrous thyroid glands.

Zusammenfassung

Die 284 in der Zeit von 1960 bis 1975 im Pathologischen Institut der Universität München als Zentrum des Bayerischen Struma-Endemiegebietes diagnostizierten Schilddrüsenmalignome wurden nach der WHO-Klassifikation neu eingeteilt. In 249 Fällen war eine TNM-Einteilung durchführbar, die 5-Jahres-Überlebensrate in Abhängigkeit vom Tumortyp konnte bei 96 Patienten ermittelt werden. Ein Vergleich mit Nicht-Endemiegebieten und Regionen mit jahrzehntelanger Jodsalzprophylaxe ergibt in dem bayerischen Endemiegebiet ein Überwiegen der prognostisch ungünstigeren Carcinom-Formen mit 45% follikulären, 26% anaplastischen und nur 24% papillären Carcinomen. Nur 30% der Frauen und 25% der Männer waren 5 Jahre postoperativ am Leben, die Überlebensrate ist im internationalen Vergleich schlecht. Die schlechteste Prognose bietet das anaplastische Carcinom, beim follikulären Carcinom ergibt sich eine deutliche Abhängigkeit des biologischen Wachstumsverhaltens vom Differenzierungsgrad. Generell lag bei der Operation bereits in einem hohen Prozentsatz aller SD-Ca-Fälle ein fortgeschrittenes TNM-Stadium vor. Besonders die mit 60% niedrige 5-Jahres-Überlebensrate bei Patienten mit papillären Carcinomen werden dadurch erklärt. Diese zeigten bei der Operation in 45% ein organüberschreitendes Wachstum, in 65% regionäre Lymphknotenmetastasen und mit 21% eine für diesen Carcinomtyp hohe Rate an Fernmetastasen. Anhand einer detaillierten Aufschlüsselung des Untersuchungsmaterials werden als Ursachen dafür die in einem Kropfgebiet zu späte Entdeckung des Carcinoms bei in 96% präexistenter Struma benigna, der Jodmangel und eine chronisch erhöhte TSH-Stimulation diskutiert.

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Literatur

  1. Beaugié JM, Brown CL, Doniach I, Richardson JE (1976) Primary malignant tumors of the thyroid: the relationship between histological classification and clinical behaviour. Br J Surg 63:173–181

    Google Scholar 

  2. Beitinger M (1977) Die Struma maligna. Inaugural-Dissertation, LMU München

    Google Scholar 

  3. Berichte über das Bayerische Gesundheitswesen 1976, Bd. 84

  4. Böcker W (1979) Funktionelle Pathomorphologie der menschlichen Schilddrüsentumoren. (Habil-Schrift, Hamburg 1976) und Bd 110, Veröffentlichungen aus der Pathologie. Gustav Fischer, Stuttgart New York

    Google Scholar 

  5. Brooks JR (1973) The solitary thyroid nodule. Am J Surg 125:477–481

    Google Scholar 

  6. Bubenhofer R, Hedinger Chr (1977) Schilddrüsenmalignome vor und nach Einführung der Jodsalzprophylaxe. Schweiz Med Wochenschr 107:733–741

    Google Scholar 

  7. Cady B, Sedgwick CE, Meissner WA, Bookwalter JR, Romagosa V, Werber J (1976) Changing clinical pathological, therapeutic and survival patterns in differentiated thyroid carcinoma. Ann Surg 184:541–553

    Google Scholar 

  8. Correa P, Cuello C, Eisenberg H (1969) Epidemiology of different types of thyroid cancer. In: Hedinger ChrE (ed), Thyroid Cancer. Springer, Berlin Heidelberg New York, p 81

    Google Scholar 

  9. Cuello C, Correa P, Eisenberg H (1969) Geographic pathology of thyroid cancer. Cancer 23:230–239

    Google Scholar 

  10. Frazell EL, Foote FW jr (1958) Papillary cancer of the thyroid; a review of 25 years of experience. Cancer 11:895–922

    Google Scholar 

  11. Gemsenjäger E (1978) Zur chirurgischen Therapie der differenzierten Schilddrüsen-Carcinome. Dtsch Med Wochenschr 103:749–752

    Google Scholar 

  12. Georgii A (1977) Die epithelialen Tumoren der Schilddrüse. Verh Dtsch Ges Pathol 61:191–208

    Google Scholar 

  13. Gesundheitswesen (1976) Fallserie 12/Reihe 4. Kohlhammer, Stuttgart Mainz

    Google Scholar 

  14. Hedinger Chr (ed) (1969) Thyroid cancer. UICC Monograph series, Vol 12. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  15. Hedinger Chr, Sobin LH (1974) Histological typing of thyroid tumours. WHO Genf

  16. Heinze HG, Scriba P (1976) Struma maligna; Endokrinologie und Diagnostik. Chirurg 47:422–428

    Google Scholar 

  17. Heitz P, Moser H, Staub JJ (1976) Thyroid cancer, a study of 573 thyroid tumours and 161 autopsy cases observed over a thirty-year period. Cancer 37:2329–2337

    Google Scholar 

  18. Horster FA, Klusmann G, Wildmeister W (1975) Der Kropf: Eine endemische Krankheit in der Bundesrepublik? Dtsch Med Wochenschr 100:8–9

    Google Scholar 

  19. Keminger K, Dinstl K, Depisch D (1975) Struma maligna. In: Krebsbehandlung als interdisziplinäre Aufgabe. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 350

    Google Scholar 

  20. Kind HP (1966) Die Häufigkeit der Struma maligna im Sektions- und Operationsgut des Pathologischen Institutes der Universität Zürich von 1900 bis Mitte 1964. Schweiz Med Wochenschr 96:560–568

    Google Scholar 

  21. Klein E, Kracht I, Krüskemper H-L, Reinwein D, Scriba C: (1973) Klassifikation der Schilddrüsenkrankheiten. Dtsch Med Wochenschr 98:2249–2251

    Google Scholar 

  22. Krisch K, Depisch D, Kakesz R, Keminger K (1977) Karzinome der Schilddrüse. Eine klinisch-pathologische Studie anhand von 311 Fällen. Verh Dtsch Ges Pathol 61:265–268

    Google Scholar 

  23. Löhrs U (1976) Die pathologische Anatomie der Struma maligna. Chirurg 47:413–421

    Google Scholar 

  24. Meissner WA, Warren S (1969) Tumors of the thyroid gland. Armed Forces Institute of Pathology, Washington

    Google Scholar 

  25. Neracher H, Hedinger Chr (1975) Klassifizierung der Schilddrüsengeschwülste nach der Nomenklatur der WHO. Histologische Nachkontrolle von 327 bösartigen Schilddrüsentumoren. Schweiz Med Wochenschr 105:1000–1006, 1052–1056

    Google Scholar 

  26. Pendergast WJ, Milmore BK, Marcus SC (1961) Thyroid cancer and thyreotoxicosis in the United States: Their relation to endemic goiter. J Chron Dis 13:22–38

    Google Scholar 

  27. Pickardt CA, Erhardt FW, Horn K, Lehnert P, Scriba P (1974) Therapeutische Suppression der TSH-Sekretion bei blander Struma, Rezidivstruma und zur Rezidivprophylaxe nach Strumaresektion. Verh Dtsch Ges Inn Med 80:1352

    Google Scholar 

  28. Ramalingaswami V (1969) Iodine and thyroid cancer in man. In: ChrE Hedinger (ed) Thyroid Cancer. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 111

    Google Scholar 

  29. Riccabona G (1972) Die endemische Struma. Urban u. Schwarzenberg, München Berlin Wien

    Google Scholar 

  30. Thomas C, Bollmann R, Christov K (1975) Pathogenese und Morphologie der Schilddrüsentumoren bei der Ratte. In: Hdb Allg Pathol Bd VI/7, Springer, Berlin Heidelberg New York S 769

    Google Scholar 

  31. Thomas C (1977) Experimentelle Schilddrüsentumoren. Verh Dtsch Ges Pathol 61:225–235

    Google Scholar 

  32. Thalmann A (1954) Die Häufigkeit der Struma maligna am Berner Pathologischen Institut von 1910–1950 und ihre Beziehung zur Jodprophylaxe des endemischen Kropfes. Schweiz Med Wochenschr 84:473–478

    Google Scholar 

  33. UICC (1976) TNM-Klassifizierung der malignen Tumoren, 2. Aufl. Springer, Berlin Heidelberg New York

    Google Scholar 

  34. Wahner HW, Cuello C, Correa C, Uribe LF, Gaitan E (1966) Thyroid carcinoma in an endemic goiter area: Cali, Columbia. Amer J Med 40:58–66

    Google Scholar 

  35. Walthard B (1963) Der Gestaltwandel der Struma maligna mit Bezug auf die Jodprophylaxe des Kropfes. Schweiz Med Wochenschr 93:809–814

    Google Scholar 

  36. Winschip T, Rosvoll RV (1969) Papillary carcinoma of the thyroid. In: ChrE Hedinger (ed) Thyroid cancer. Springer, Berlin Heidelberg New York S 32

    Google Scholar 

  37. Woolner LB, Beahrs OH, Black BM, McConahey WM, Keating FR jr (1961) Classification and prognosis of thyroid carcinoma. A study of 885 cases observed in a thirty years period. Am J Surg 102:354–387

    Google Scholar 

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Löhrs, U., Permanetter, W., Spelsberg, F. et al. Das Schilddrüsencarcinom im bayerischen Struma-Endemiegebiet. Klin Wochenschr 58, 415–424 (1980). https://doi.org/10.1007/BF01477507

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