Summary
Four main groups of gastroduodenal ulcers are known: gastric ulcer, duodenal ulcer, stomal ulcer and the group of acute ulcers (stress ulcer, steroid ulcer, bleeding erosive gastritis). Decrease of mucous-resistance play a major role in gastric ulcers and acute ulcers, increase of peptic activity in duodenal and stomal ulcer. On the basis of differences in pathophysiology a selective treatment seems to be indicated. Functional tests including assays for motility and secretion of the stomach will aid selection of different surgical methods, as vagotomy and resections. Out of the various tests for gastric acid secretion the basic acid output and the maximal acid output after pentagastrine stimulation are most important for clinical use.
Zusammenfassung
Aufgrund der Pathogenese und Pathophysiologie von Ulcerationen im Magen-Duodenalbereich lassen sich 4 Hauptgruppen unterscheiden: Ulcus ventriculi, Ulcus duodeni, Anastomosenulcus und die Gruppe der akuten Ulcerationen (Stressulcus, Cortison-Ulcus, akute Erosionen). Veränderungen der Schleimhautresistenz stehen beim Uleus ventriculi und bei den akuten Ulcerationen, Erhöhung der peptischen Aktivität beim Ulcus duodeni und beim Anastomosenuleus im Vordergrund. Eine gezielte Operationsweise erscheint bei der unterschiedlichen, wenn auch nicht voll geklärten Pathogenese der einzelnen Ulcusformen, indiziert. Die Funktionsuntersuchung, bestehend aus Prüfung der Motilität und der Sekretion, können Anhaltspunkte für das jeweilige Vorgehen geben. Unter den Sekretionstests ist für die klinische Routine die Bestimmung der Salzsäureproduktion in nüchternem Zustand und nach Pentagastrinstimulation am wichtigsten.
Similar content being viewed by others
Literatur
Capper, W. M.: Factors in the pathogenesis of gastric ulcer. Ann. roy. Coll. Surg. Engl.40, 21 (1967).
Dragstedt, L. R., Woodward, E. R., Linares, C. A., de la Rosa, C.: The pathogenesis of gastric ulcer. Ann. Surg.160, 497 (1964).
Eder, M.: Die Bedeutung des “turn over” von Epithelersatz und -differenzierung für die Orthologie und Pathologie der Dünndarmfunktion. Verh. dtsch. Ges. Path.53, 45 (1969).
Hart, W.: Physiologie und Pathophysiologie des Magens. In: F. Holle: Spezielle Magenchirurgie. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1968.
Hart, W., Lick, R.: Die Bedeutung der Etagen-pH-metrie für die Magenchirurgie. Langenbecks Arch. klin. Chir.303, 333–344 (1963).
Hollander, F.: The insulin test for the presence of intact nerve fibers after vagal operations for peptic ulcer. Gastroenterology7, 607 (1946).
Hollander, F.: The physiology and chemistry of the secretion of gastric mucus. Gastroenterology43, 304 (1962).
Holle, F.: Spezielle Magenchirurgie. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1968.
Holle, F.: Form- und funktionsgerechte Chirurgie des Gastro-Duodenalulcus. Ergebn. Chir.54, 1–44 (1971).
Kay, A. W.: Effect of large doses of histamin on gastric secretion of HCl- an augmented histamin test. Brit. med. J.1953 II, 77.
Kay, A. W.: The physiology of duodenal ulcer with emphasis on gastric acid secretion. In: H. Bürkle de la Camp, F. Linder and M. Trede: American College of Surgeons, Deutsche Gesellschaft für Chirurgie, Joint Meeting 1968, pp. 168–172. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1969.
Lorenz, W., Feifel, G.: Neue Gesichtspunkte zur Pathogenese des Stress- und Steroidulcus. Dtsch. med. Wschr.95, 1848 (1970).
McGuigan, J. E., Trudeau, W. L.: Immunochemical measurement of elevated levels of gastrin in the serum of patients with pancreatic tumors of the Zollinger-Ellison variety. New Engl. J. Med.278, 1308 (1968).
Menguy, R., Masters, Y. F.: Effect on cortisone on mucoprotein secretion by gastric antrum of dogs: pathogenesis of steroid ulcer. Surgery54, 19 (1963).
Nöller, H. G., Die elektrische Ermittlung von klinisch bedeutenden chemischen und physikalischen Werten im Intestinaltrakt des Kindes. Med. Fakultät. Heidelberg 1961. Habilitationsschrift.
Plessis, D. J. Du: Pathogenesis of gastric ulceration. Lancet1965 I, 974.
Reichel, K.: Untersuchungen an Mensch und Tier zur Hemmung der Magensekretion. Habilitationsarbeit, Hannover 1970.
Reichel, K., Gisbertz, A.: Vagotomie oder Resektion beim Ulcus pepticum. Vereinigung Nordwestdeutscher Chirurgen 1971 (im Druck).
Schreiber, H. W., van Ackeren, H., Rehner, M.: Zur Vagotomie: Definition, Indikationsstellung, Technik und Ergebnisse. Chirurg43, 174 (1972).
Schütz, H. B., Reizenstein, P.: Radiovitamin B12 as a delution indicator in gastrointestinal research. Amer. J. dig. Dis., N. S.8, 904 (1963).
Stelzner, F.: Die Bedeutung der Leber bei der Entstehung des Magenduodenalulcus. Langenbecks Arch. klin. Chir.305, 371 (1964).
Wanke, M.: Magen. In: W. Doerr, G. Seifert u. E. Uehlinger: Spezielle pathologische Anatomie, Bd. 2, Teil 1, S. 380–431. Berlin-Heidelberg-New York: Springer 1971.
Zukschwerdt, L.: Über Veränderungen der Magensaftsekretion als Folge verzögerter Entleerung Z. ges. exp. Med.79, 578 (1931).
Author information
Authors and Affiliations
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Pichlmayr, R. 16. Magen- und Duodenalulcus. Langenbecks Arch Chiv 332, 187–196 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01282628
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/BF01282628