Summary
In an uncontrolled trial on 77 patients we investigated the results of different surgical procedures in stenosis secondary to duodenal ulcer. The assignment to a procedure was dependent on the preference of the surgeon. The follow-up investigation after a mean observation time of 40–42 months was performed without knowledge of the surgical procedure. The postoperative mortality was 6.6% after resection, 0% after vagotomy and drainage. Postoperative sequelae were lowest in highly selective vagotomy + gastroduodenostomy (Visick I in 15 out of 17). After resection only 15 out of 33 had Visick 1. The worst result was obtained after selective vagotomy and pyloric dilatation (4 out of 9 Visick IV). This procedure has been given up.
Zusammenfassung
In einer unkontrollierten Vergleichsstudie an 77 Patienten wurden die Ergebnisse verschiedener Operationsverfahren beim stenosierenden Ulcus duodeni untersucht. Die Zuordnung zu den Verfahren erfolgte nach Präferenz des Operateurs. Die Nachuntersuchung erfolgte ohne Kenntnis des Operationsverfahrens im Median 40–42 Monate nach dem Eingriff. Die postoperative Letalität betrug nach Resektion 6,6%, nach Vagotomie + Drainage 0%. Hinsichtlich der postoperativen Folgeerscheinungen schnitt die selektiv proximale Vagotomie + Gastroduodenostomie mit 15 von 17 Visick I am besten ab. Bei der Resektion hatten nur 15 von 33 Visick 1. Am schlechtesten was das Ergebnis nach selektiv proximaler Vagotomie mit Pylorusbougierung, wo 4 von 9 Visick IV hatten. Dieses Verfahren wurde aufgegeben.
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Kwasny, O., Starlinger, M. & Schiessel, R. Die chirurgische Therapie des stenosierenden Ulcus duodeni —Ergebnis einer unkontrollierten Vergleichsstudie. Langenbecks Arch Chiv 368, 233–239 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01263212
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01263212