Summary
In an unselected series of 272 appendices removed by operation 100 showed signs of appendicitis. In 31 cases the inflammation was serofibrinous, in 8 cases ulcerous, in 11 cases subacute and in 50 cases ulcero-phlegmonous.
Apparently sero-fibrinous, ulcerous and subacute appendicitis are frequent forms of intestinal inflammation with an excellent tendency to heal spontaneously and accordingly of good prognosis. This is demonstrated by appendical sears in more than 80% of adults and by acute but clinically inapparent appendical inflammation when the appendix was removed prophylactically during gynecological laparatomies.
In all 50 cases of ulcero-phlegmonous appendicitis hemorrhagic necroses of the intestinal wall and 48 times microthromboses were found. These are regarded as morphological equivalents of severe capillary damage comparable to those seen in cases of Shwartzman phenomenon. The disease often develops within a few hours and is but rarely reversible. Only in these cases is perforation to be feared.
Thus ulcero-phlegmonous appendicitis and the other forms of appendicitis do not represent gradual degrees of one and the same pathological process but are of different pathogenesis.
Zusammenfassung
Von 272 operativ entfernten unausgelesenen Wurmfortsätzen weisen 100 (37%) eine Appendicitis auf. Die Entzündung ist 31mal katarrhalisch, 8mal ulcerös, 11mal subakut und 50mal ulcerös-phlegmonös.
Bei der katarrhalischen, ulcerösen und subakuten Appendicitis liegt ein umschriebener Schleimhautschaden von geringer klinischer Relevanz vor. Seine Heilungstendenz ist ausgezeichnet, die Prognose stets günstig. Dafür sprechen die Wurmfortsatznarben bei über 80% aller älteren Erwachsenen und die klinisch inapparenten Entzündungsprozesse in Appendices, die anläßlich gynäkologischer Operationen prophylaktisch entfernt wurden.
Bei der ulcerös-phlegmonösen Appendicitis findet man regelmäßig Mikrothromben und hämorrhagische Darmwandnekrosen. Sie sind als morphologisches Äquivalent einer Schädigung der Endstrombahn im Sinne eines Shwartzman-Phänomens aufzufassen. Die Erkrankung entwickelt sich oft innerhalb weniger Stunden und ist kaum reversibel. Nur bei ihr ist eine Perforation zu befürchten.
Katarrhalische bzw. ulceröse und ulcerös-phlegmonöse Appendicitis sind somit nicht nur quantitative Abstufungen des gleichen pathogenetischen Prozesses. Durch das Hinzutreten allergischer Vorgänge unterscheiden sie sich vielmehr qualitativ voneinander.
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Ziegler, HK. Zur Ätiologie und Pathogenese der Appendicitis. Langenbecks Arch Chiv 330, 209–219 (1972). https://doi.org/10.1007/BF01261700
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