Summary
In hepatic transplantation complications of the biliary drainage were frequently observed. Ischemia of the extrahepatic bile duct which occurs for anatomical reasons can cause necrosis of the bile duct. The reconstruction of biliary drainage by biliodigestive anastomosis results in ascending infections of the graft. Biliary sludge could obstruct the intra- or extrahepatic bile duct. Recently, operation methods are mainly applied in which the function of Oddi's sphincter is preserved, i. e. choledocho-choledochostomy or gallbladder conduit method. If it is not possible to perform these methods the Roux-y jejunum loop is used. Finally, an immediate operative revision of the biliary drainage is indicated if its complication is diagnosed.
Zusammenfassung
Komplikationen bei der Gallenwegsrekonstruktion treten nach der Lebertransplantation häufig auf. Eine anatomisch bedingte unzureichende Blutversorgung der extrahepatischen Gallenwege führt postoperativ zur Gallengangsnekrose. Biliodigestive Anastomosen haben ein erhöhtes Risiko für ascendierende Infektionen im Transplantat. Gallensludgebildung verursacht eine intra- und extrahepatische Gallenwegsobstruktion. Heute werden hauptsächlich die Sphincterfunktion erhaltende Methoden zur Gallendrainage angewandt, entweder Choledocho-Choledochostomie oder Gallenblasen-Conduit-Methode. Falls dies anatomisch nicht möglich ist, verwendet man eine biliodigestive Anastomose mit einer ausgeschalteten Jejunumschlinge nach Roux. Wird eine Gallenwegskomplikation festgestellt, ist die sofortige operative Revision der Gallendrainage lebensrettend.
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Höfer, M., Höhnke, C., Lee, K.S. et al. Probleme der Rekonstruktion des Gallenabflusses bei der orthotopen Lebertransplantation. Langenbecks Arch Chiv 371, 49–58 (1987). https://doi.org/10.1007/BF01259243
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01259243