Summary
A survey of 1006 surgical clinics in the Federal Republic of Germany in 1984 showed that the general surgical procedure for duodenal ulcers was vagotomy in 65.9%. 21.9% of the clinics checked the effectiveness of vagotomy intraoperatively by either performing electrostimulation (69.6%), leucomethylene-blue staining (20.9%), monitoring of the intragastric pH-value (7.3%), or Congo-red test (1.4%). Postoperative vagotomy controls were performed in 51 % of the hospitals. Judging by the present results, application of intraoperative effectiveness control is not necessarily advisable. Evaluating the pre- and postoperative acid production allows the establishment of a quality control, however without any prognostic relevance.
Zusammenfassung
Nach einer Umfrage unter 1006 chirurgischen Kliniken der Bundesrepublik Deutschland 1984 zur operativen Behandlung des Duodenalulcus führten 65,9% die Vagotomie als Regeleingriff durch. Eine intraoperative Vagotomiekontrolle wendeten 21,9% der Kliniken an, wobei der Elektrostimulationstest mit 69,6% bevorzugt wurde, gefolgt von der Leukomethylenblaufärbung (20,9%), der intragastralen pH-Metrie (7,3%) und dem Kongorottest (1,4%). Eine postoperative Vagotomiekontrolle wurde bei 51 % der Kliniken angewendet, in 77% mittels Sekretionsanalysen. Nach den vorliegenden Erfahrungen ist die Zurückhaltung bei der Anwendung einer intraoperativen Vagotomiekontrolle berechtigt. Die Bestimmung der prä- und postoperativen Säureproduktion ermöglicht eine Qualitätskontrolle, ohne jedoch prognostische Bedeutung zu besitzen.
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Junginger, T., Pichlmaier, H. Vagotomie und Vagotomiekontrolle —Ergebnisse einer Umfrage. Langenbecks Arch Chiv 367, 155–166 (1986). https://doi.org/10.1007/BF01258934
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01258934