Summary
The insufficiency of the esophageal anastomosis heads the fatal complications after gastrectomy and cardiectomy. This can be attributed primarily to the tissue structure of the esophagus. Among 429 esophageal anastomosis 13,3% had a dehiscence of a suture with a fatal course. The esophago-gastrostomy seems to have a greater risk than the esophago-jejunostomy. An exact anastomotic technique is decisive to prevent the dehiscence of a suture. Clinical symptomatology, diagnostics and therapy of anastomotic insufficiency are discussed and hints to prevent this complication are given.
Zusammenfassung
Die Insuffizienz der oesophagealen Anastomose steht an der Spitze der tödlichen Komplikationen nach Gastrektomie und Kardiaresektion. Die Ursachen hierfür sind in erster Linie in der geweblichen Struktur der Speiseröhre zu suchen. Bei 429 Oesophagusanastomosierungen trat in 13,3% eine tödliche Nahtinsuffizienz auf. Die Oesophago-Gastrektomie erscheint gefährdeter als die Oesophago-Jejunostomie. Entscheidend für die Verhütung der Nahtinsuffizienz ist eine exakte Anastomosentechnik. An Hand des Krankengutes werden Klinik, Diagnostik und Therapie der Nahtinsuffizienz diskutier und Hinweise für die Verhütung dieser Komplikation gegeben.
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Häring, R., Eckart, J., St. John et al. Die Nahtinsuffizienz der oesophagealen Anastomose nach Gastrektomie und Kardiaresektion. Langenbecks Arch Chiv 328, 295–310 (1971). https://doi.org/10.1007/BF01251349
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF01251349