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The clinical value of the effective half-time of radio-iodine, and its variations after TSH administration in the study of some thyroid diseases

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Summary

The Authors emphasize the value of the effective half-time of radioiodine uptaken by the thyroid as a measure of intrathyroidal iodine turnover and then of thyroid function.

Studying the variations induced on this parameter by TSH in patients without goiter and with high per cent uptake and short effective half-time, the Authors have selected two groups of patients. In the first are classified the patients with a significant shortening of T 1/2 after TSH; in the second group are classified the patients without any change of T 1/2 after stimulation test.

The Authors, trying to elucidate the different behaviour of the patients of two groups, suggest the hypothesis that in the first group the secretion of TSH may be normal or decreased and the high thyroid uptake may be due to non-pituitaric stimulation, whereas in patients of second group the secretion of TSH may be increased with thyroid function modified toward goiter.

Zusammenfassung

Die Autoren haben die Wichtigkeit der Schätzung der effektiven Halbzeit — d. h., daß die Radioaktivität der Schilddrüse nach Darreichung einer Spurendosis radioaktiven Jods um die Hälfte abnehme — als Maß der Schilddrüsenfunktion aufgezeigt.

Sie haben daher die durch Verabreichung des TSH hervorgerufene Variation bei Personen, die klinisch offenkundig keine Kropfträger waren, aber hohe Werte abgelagerten J131 und verlängerte Halbzeit aufwiesen, studiert.

Nachdem konstatiert wurde, daß bei einigen Personen nach Einverleibung des TSH sich die Halbzeit verkürzte, bei anderen diese aber gleich blieb oder sich sogar verlängerte, haben die Autoren die Ursachen dieses verschiedenen Verhaltens zu analysieren versucht.

Demzufolge haben sie die Hypothese aufgestellt, daß bei den Personen der ersten Gruppe — mit Halbzeiten-Reduktion nach Einverleibung von TSH — die Sekretion des TSH normal oder auch vermindert in Abhängigkeit von nicht pituitären Reizen wäre, bei jenen der zweiten Gruppe die Sekretion des TSH hingegen erhöht wäre, welcher Reiz auf eine Aktivität der Schilddrüse hinwiese, die als preoder substrumigen anzusehen sein dürfte.

Résumé

Les auteurs ont démontré l'importance de la valeur du demi-temps effectif de l'iode radioactif fixé par la glande thyroïde, après l'administration d'une dose-trace, comme mesure de la fonction thyroïdienne.

Ensuite ils ont étudié les variations provoquées par l'administration de la TSH chez des sujets sans constatation évidente d'un goitre, mais qui pourtant montrèrent des valeurs considérables de la fixation de l'I131 et une prolongation du demitemps.

Comme on a trouvé chez quelques sujets, après l'administration de la TSH, une diminution du demi-temps, qui, au contraire, ne changeait pas en d'autres cas, les auteurs ont essayé d'analyser les causes de ces différentes observations.

Pour cela ils ont évalué l'hypothèse que, chez les malades du premier groupe, la sécrétion de la TSH pourrait être normale ou même diminuée, l'augmentation de l'iode radioactif fixé par la glande thyroïde ayant dépendu de stimulations non pituitaires, tandis que, chez les malades du deuxième groupe, la sécrétion de la TSH pourrait être augmentée avec une fonction thyroïdienne orientée vers la goitregenèse.

Riassunto

Gli autori affermano l'importanza del tempo di dimezzamento effettivo del radioiodio fissato dalla tiroide come misura del rinnovamento intratiroideo dello iodio e quindi come parametro di funzionalità tiroidea.

Studiando le modificazioni indotte su questa misura per mezzo del TSH in soggetti senza struma apprezzabile e con valori aumentati sia della percentuale massima di captazione e del tempo di dimezzamento, gli autori hanno osservato due modalità di risposta che individuano due diversi gruppi di pazienti. Il primo comprende i soggetti in cui il TSH determina un significativo accorciamento del T 1/2, il secondo invece comprende i pazienti in cui il test di stimolazione non determina alcuna modificazione del T 1/2.

Nel tentativo di interpretare questo diverso comportamento gli autori hanno avanzato l'ipotesi che nei pazienti del primo gruppo l'increzione di TSH sia normale o diminuita e la elevata captazione tiroidea sia da attribuire a stimolazioni non pituitariche; nei pazienti del secondo gruppo invece l'increzione di TSH sarebbe aumentata con variazione dell'attività tiroidea in senso gozzigeno.

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Salvini, L., Grandonico, F., Sassi, R. et al. The clinical value of the effective half-time of radio-iodine, and its variations after TSH administration in the study of some thyroid diseases. Acta Neurovegetativa 29, 587–596 (1967). https://doi.org/10.1007/BF01231309

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