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Neurovegetative system and circulating eosinophils

II. A working hypothesis and its experimental confirmation for the explanation of the alterations of the number of the circulating eosinophils

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Summary

On the basis of the observed facts in our former investigations, we assumed that the alterations of the number of the circulating eosinophils follow a curve. The peak value of this curve lies somewhere in the normal pressor response range to adrenaline. From this point the curve descends toward low and high pressor response values. The alterations of the number of the circulating eosinophils depend on two factors: on the location of the individual on his eosinophil curve when the observation was begun, and on the direction toward which the patient travels (or is shifted by drugs, etc.). This theory explains our results obtained with adrenaline, amphetamine sulphate and atropine sulphate as well as the observations of others. The theory appeals to be the right one also with regard to the application of other drugs, as physostigmine and Gynergène. The eosinophil curve seems to exist also in cases where there is a pathologically high eosinophil number. This fact suggests that the eosinophil curve is not a static constant, but a dynamic one, which alters its place (and shape?) according to altered conditions.

Zusammenfassung

Auf Grund unserer Beobachtungen während einer früheren Arbeit, haben wir angenommen, daß die Änderungen der zirkulierenden Eosinophilenzahl eine Kurve durchläuft. Der Gipfel dieser Kurve liegt irgendwo im Bereich der normalen Pressionsreaktion auf Adrenalin. Von diesem Punkt aus fällt die Kurve einerseits ins Bereich der niedrigen und anderseits ins Gebiet der hohen Pressionsreaktionen ab. Die Änderung der zirkulierenden Eosinophilenzahl hängt von 2 Faktoren ab: von der Stelle der Eosinophilenkurve; an welcher sich das Individuum am Anfang der Beobachtung befindet und von der Richtung in welche sich die neurovegetative Sensibilität ändert (oder durch Medikamente verschoben ist). Diese Theorie erklärt ebenso unsere Resultate, welche wir mit Adrenalin, Amphetaminsulfat und Atropin erhalten haben, wie auch die Beobachtungen anderer Autoren. Die Theorie scheint auch in bezug auf andere Medikamente, wie Physostigmin und Gynergène, die richtige zu sein. Die Eosinophilenkurve ist scheinbar auch in solchen Fällen vorhanden, wo die Eosinophilenzahl pathologisch hoch ist. Diese Auffassung deutet daraufhin, daß die Eosinophilenkurve keine statische, sondern eine dynamische Konstante ist, welche ihre Stellung (und Form?) bei verschiedenen Konditionen ändert.

Résumé

Nous basant sur des observations d'une étude précédente, nous avons supposé que l'altération du nombre des éosinophiles circulantes suit une courbe. Le sommet de cette courbe est situé quelque part dans le domaine de la «pression-réponse» normale d'adrénaline. Partant de ce point sur la courbe, elle présente deux pentes, d'une part vers le domaine de la «pression-réponse» basse et d'autre part vers le terrain de la «pression-réponse» haute. L'altération du nombre des éosinophiles circulantes dépend de deux facteurs: du point de la courbe éosinophilique où l'individu se trouve au début de l'observation et de la direction que l'individu suit (ou dans laquelle il est poussé par des médicaments). Cette théorie explique tout aussi bien nos résultats obtenus avec l'adrénaline, du sulphate d'amphétamine et de l'atropine, que les observations d'autres auteurs. La théorie paraît être la véritable aussi en relation avec d'autres médicaments, tels que la physostigmine et la gynergène. La courbe éosinophilique paraît exister aussi dans les cas où le nombre des éosinophiles circulantes est pathologiquement élevé. Ces éléments suggèrent que la courbe éosinophilique n'est pas un constant statique, mais dynamique, qui change sa place (et sa forme?) selon les conditions altérées.

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Lengyel, L. Neurovegetative system and circulating eosinophils. Acta Neurovegetativa 27, 212–218 (1965). https://doi.org/10.1007/BF01226879

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