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Multikulturelle Und Transkulturelle Erziehung: Zwei Wege Zu Kosmopolitischen Kulturellen Identitäten

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Abstract

‘Preserving cultural identity’ and ‘achieving social integration’ are among the few universally accepted objectives of educational policy and — as the article shows — support two mutually-opposing positions. As a result, there has been a gradual devaluation of universal values, which is examined by comparing educational programmes for culture minorities in the USA, Australia, and the Federal Republic of Germany.

The underlying cross-cultural dilemma is manifested in some desired and undesired effects of preserving identity and encouraging integration. On the one hand, promoting educational opportunities for cultural minorities contributes towards safe-guarding endangered cultural identities but also towards cultural segregation. On the other hand, not to adopt such promotional measures may facilitate social integration but only at the price of equality of opportunity.

As ways out of the dilemma, two strategies of intercultural education are discussed which, although they are orientated towards cosmopolitical identities, are at the same time attractive to majorities and minorities in different ways. The so-called ‘multicultural education’ is directed towards expanding cultural knowledge generally, which — in the case of minorities — is achieved through additional development of new techniques of learning. The concept of ‘transcultural education’ differs from this insofar as it aims at changing the interpretative patterns and modes of thought of members of cultural majorities and minorities alike.

In analysing the theoretical background and the educational policies behind both strategies, emphasis is placed on the ‘stigma of compensation’ which either makes multicultural education seem less attractive to the cultural majority or reduces measures to the colourful planning of curriculum. In contrast to this, further elaboration of the transcultural concepts of ‘bi-cultural’ and ‘bi-cognitive’ education, as a way out of the dilemma of identity and integration, is proposed.

Zusammenfassung

Zu den wenigen universell akzeptierten Zielen in der Bildungspolitik werden ‘Sicherung kultureller Identität’ und ‘soziale Integration’ gerechnet. Es wird gezeigt, daß sie von gegensätzlichen Positionen in Anspruch genommen werden. Der daraus resultierende Prozeß einer Erosion universeller Werte wird anhand von Bildungsprogrammen für kulturelle Minoritäten in den Vereinigten Staaten, in Australien und in der Bundesrepublik Deutschland untersucht.

Als kulturübergreifende Ursache dafür wird ein Dilemma erwünschter und unerwünschter Effekte von Identitätssicherung und Integration bestimmt: Eine gezielte Förderung der Bildungschancen kultureller Minoritäten trät zur Sicherung bedrohter kultureller Identitäten ebenso bei wie zur Segregation; ein Verzicht auf solche Förderungsmaßnahmen erleichtert soziale Integration nur um den Preis einer Verringerung von Chancengerechtigkeit.

Als mögliche Auswege werden zwei Strategien interkultureller Erziehung diskutiert, die sich beide an kosmopolitischen Identitäten orientieren, jedoch Majoritäten in unterschiedlicher Weise ansprechen. Die sogenannte ‘multikulturelle Erziehung’ wird charakterisiert durch das Ziel einer allgemeinen Erweiterung kulturellen Wissens, für Minoritäten ergänzt durch die Ausbildung neuer Techniken des Wissenserwerbs. Davon wird das Konzept einer ‘transkulturellen Erziehung’ abgehoben, das die Veränderung der Deutungsmuster und Denkstile bei Angehörigen kultureller Majoritäten wie Minoritäten zum Ziel hat.

In der Analyse der theoretischen und bildungspolitischen Hintergründe beider Strategien wird das ‘kompensatorische Stigma’ besonders untersucht, das multikulturelle Erziehung für die kulturelle Mehrheit entweder wenig attraktiv erscheinen läßt oder auf Maßnahmen zur farbigeren Curriculumplanung reduziert. Dagegen wird eine Weiterentwicklung der transkulturellen Konzepte ‘bikultureller’ und ‘bikognitiver’ Erziehung als Ausweg aus dem Dilemma von Identität und Integration vorgeschlagen.

Résumé

‘La préservation de l'identité culturelle’ et ‘l'intégration sociale’ comptent parmi les quelques objectifs de la politique de l'éducation acceptés universellement et corroborent, comme le montre l'auteur de cet article, deux positions opposées. Le résultat en est une diminution progressive des valeurs universelles, que l'on examine en s'appuyant sur les programmes éducatifs destinés aux minorités culturelles aux USA, en Australie et en République fédérale d'Allemagne.

Les conséquences désirées et non désirées de la préservation de l'identité et de l'intégration sont considérées comme dilemme trans-culturel. D'une part, la promotion des facilités d'accès à l'éducation pour les minorités culturelles contribue à la préservation des identités culturelles menacées. D'autre part, le refus de telles mesures promotionnelles peut faciliter l'intégration sociale mais seulement au prix de l'égalité des chances.

En tant que solutions possibles, on examine deux stratégies d'éducation interculturelle qui, bien qu'elles soient orientées vers des identités cosmopolites, touchent cependant de différentes façons les majorités comme les minorités. La soi-disante ‘éducation multiculturelle’ est axée sur le développement général des connaissances qui, dans le cas des minorités, est complété par le développement de nouvelles techniques d'apprentissage. Le concept ‘d'éducation trans-culturelle’ diffère de ceci dans la mesure où il vise le changement des modes d'interprétation et de la façon de penser des membres des majorités culturelles comme des minorités.

Dans l'analyse des données de base théoriques et des éléments des politiques de l'éducation des deux stratégies, on place un accent sur le ‘stigma compensatoire’ qui, soit fait paraître l'éducation multiculturelle moins attrayante pour la majorité culturelle, soit réduit les mesures prises pour une planification colorée du curriculum. En revanche, le développement des concepts trans-culturels d'éducation ‘biculturelle’ et ‘bicognitive’ est proposé en tant qu'issue du dilemme de l'identité et de l'intégration.

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Schöfthaler, T. Multikulturelle Und Transkulturelle Erziehung: Zwei Wege Zu Kosmopolitischen Kulturellen Identitäten. Int Rev Educ 30, 11–24 (1984). https://doi.org/10.1007/BF00598015

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