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Zur Verteilung von Kohlenoxid zwischen Blut und Gewebe

Contribution to the problem of carbon monoxide distribution between blood and tissue

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Summary

The uptake, distribution and elimination of carbon monoxide (CO) was investigated in experiments with rabbits by analysing samples of expired air, blood and a pneumoperitoneum of nitrogen set the day before.

The partial pressure of CO in a pneumoperitoneum first reaches equilibrium after approx. 15 hours of breathing a constant mixture of CO and air. The excretion of CO from this area also requires more than 10 hours.

The partial pressure of CO in the tissues reaches 64% of that of the air inspired at a CO pressure of 0.212 Torr (CO concentration of 300 ppm); it attains only 47% of the CO partial pressure of the inspired air if the animals breathe a. mixture with 0.708 Torr CO (CO concentration of 1,000 ppm).

The less affinity the hemoglobin of individual animals has for carbon monoxide, the higher the CO partial pressure in the tissues, once diffusion equilibrium has been achieved. This correlation holds also true for different animal species.

It has been proven by experimentation and by application of the law of mass action that the competition between carbon monoxide and oxygen for the receptor hemoglobin also represents an essential factor in the determination of CO partial pressure in the tissues.

Zusammenfassung

In Versuchen an Kaninchen wird die Aufnahme, Verteilung und Abgabe von Kohlenoxid untersucht und zwar durch Analysen von Proben der Ausatmungsluft, des Blutes und eines künstlich angelegten intraperitonealen Stickstoffdepots.

Im Pneumoperitoneum stellt sich während der Beatmung mit konstanten CO-Luftgemischen der Gleichgewichtspartialdruck für CO erst nach etwa 15 Std ein, und auch die Ausscheidung aus dem Depot dauert länger als 10 Std.

Der Gleichgewichtspartialdruck für CO im Gewebe beträgt bei Beatmung mit 0,212 Torr CO (CO-Konzentration = 300 ppm) nur 64% des CO-Partialdrucks in der Einatmungsluft, bei Beatmung mit 0,708 Torr CO (CO-Konzentration = 1000 ppm) sogar nur 47% des CO-Partialdrucks in der Einatmungsluft.

Nach Einstellung des Diffusionsgleichgewichts liegt der CO-Partialdruck im Gewebe bei den einzelnen Tieren um so höher, je geringer die Affinität des Hämoglobins zum Kohlenoxid ist. Diese Beziehung gilt auch für verschiedene Tierspezies.

Experimentell und an Hand des Massenwirkungsgesetzes wird bewiesen, daß die Konkurrenz des Kohlenoxids und des Sauerstoffs um den Receptor Hämoglobin auch für den CO-Partialdruck im Gewebe ein wesentlicher determinierender Faktor ist.

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Wir danken der Deutschen Forschungsgemeinschaft, Bad Godesberg, für die gewährte Unterstützung.

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Göthert, M., Malorny, G. Zur Verteilung von Kohlenoxid zwischen Blut und Gewebe. Arch. Toxikol. 24, 260–270 (1969). https://doi.org/10.1007/BF00577574

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