Skip to main content
Log in

Blut- und Gewebsspiegelkurven sowie renale Ausscheidung von α-Acetyldigoxin bei i.v. Darreichung am Hund

Blood and tissue levels and renal excretion of α-acetyldigoxine following i.v. administration in dogs

  • Published:
Naunyn-Schmiedebergs Archiv für Pharmakologie und experimentelle Pathologie Aims and scope Submit manuscript

Summary

Blood and tissue levels of α-acetyldigoxine were investigated in mongrel dogs at different intervals following the intravenous administration of 0.4 mg/kg of the glycoside, using a chromatographic separation and a fluorometric determination method. The following results were obtained:

  1. 1.

    During the phase of distribution (up to 5 min post. inj.) a blood elimination rate with a half-life of 105 sec was observed.

  2. 2.

    In organs with a high blood flow rate the following maxima of tissue glycoside levels were reached 5–10 min after the administration of α-acetyldigoxine: kidney (2.98), adrenal (1.31), heart (1.02), liver (0.76) and skeletal muscle (0,59 μg/g). In adipose tissue, maximal tissue levels were reached significantly later (approximately 30 min after the inj.).

  3. 3.

    Following the phase of distribution an exponential decline of the glycoside tissue levels was observed in all organs with marked differences in rate and half-life between the different organs. Especially the difference between half-live values of heart (75 min) and adipose tissue (167 min) indicated a redistribution from organs with a high blood flow to organs with a high lipid content.

  4. 4.

    Within the first two hours α-acetyldigoxine was excreted mainly by the kidneys. The average recovery for this period was 5% of the administered dose.

In all animals the i.v. administration of 0.4 mg/kg α-acetyldigoxine leads to increasing toxic alterations of the ECG even during the period of decreasing cardiac glycoside levels. Most animals died 1–2 hours post inj. from ventricular fibrillation.

Zusammenfassung

α-Acetyldigoxin wurde an Hunden in einer Dosis von 0,4 mg/kg i.v. verabreicht und die Blut- und Gewebsspiegel zu verschiedenen Zeitpunkten nach der Injektion mittels chromatographischer Auftrennung und nachfolgender fluorometrischer Messung bestimmt. Es wurden die folgenden Ergebnisse erhalten.

  1. 1.

    In der Verteilungsphase (bis 5 min post inj.) erfolgte die Elimination aus dem Blut mit einer Halbwertszeit von 105 sec.

  2. 2.

    In den gut durchbluteten Organen wurden 5–10 min nach der Injektion folgende Mittelwerte für die Maximal-Konzentrationen von α-Acetyldigoxin erreicht: Niere (2,98), Nebenniere (1,31), Herz (1,02), Leber (0,76) und Skeletmuskulatur (0,59 μg/g). Im Fettgewebe wurden die Konzentrationsmaxima erst nach 30 min erreicht.

  3. 3.

    In allen untersuchten Organen erfolgte nach Erreichen der Maxima ein exponentieller Abfall der α-Acetyldigoxin-Spiegel, wobei zum Teil stark unterschiedliche Halbwertszeiten bestimmt werden konnten. Extremwerte: Herz (75 min), Fettgewebe (167 min). Aus diesen Befunden wurde auf eine Rückverteilung aus den Organen mit hoher Durchblutung in solche mit hohem Lipoidgehalt geschlossen.

  4. 4.

    Innerhalb der ersten beiden Stunden nach der i.v. Zufuhr wurde α-Acetyldigoxin im wesentlichen durch die Niere ausgeschieden, wobei bis zu 5% der verabreichten Dosis wiedergefunden werden konnten.

  5. 5.

    Die Verabreichung von 0,4 mg/kg α-Acetyldigoxin führte bei allen Tieren zu toxischen EKG-Veränderungen, die auch in der Phase des exponentiellen Abfalls der Glykosidkonzentration im Herzen ständig an Schwere und Häufigkeit zunahmen, wobei die meisten Tiere 1–2 Std post inj. durch Kammerflimmern endeten.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Similar content being viewed by others

Literatur

  • Abel, R. M., R. J. Luchi, W. Peskin, H. L. Conn, and L. D. Miller: Metabolism of Digoxin: Role of the Liver in tritiated Digoxin degradation. J. Pharmacol. exp. Ther. 150, 463–468 (1965).

    Google Scholar 

  • Bauer, H.: Zur Kenntnis der Ursachen der Kumulierungserscheinungen der Digitalisglycoside. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak. 176, 74–77 (1934).

    Google Scholar 

  • Benthe, H. F., u. K. Chenpanich: Vergleich der enteralen Wirksamkeit von Digoxin, β-Acetyldigoxin und Digitoxin. Arzneimittel-Forsch. 15, 486–489 (1965).

    Google Scholar 

  • Bernoulli, M., u. Bernoulli, C., I. Danczkay u. A. Uelinger: α-Acetyldigoxin: Klinische Prüfung unter besonderer Berücksichtigung der Geriatrie. Schweiz. med. Wschr. 97, 83–88 (1967).

    Google Scholar 

  • Bine, R., M. Friedman, S. O. Byers, and C. Bland: The deposition of digitoxin in the tissues of the rat after parenteral injection. Circulation 4, 105–107 (1951).

    Google Scholar 

  • Bretschneider, H. J., P. Doering, W. Eger, G. Haberland, K. Kochsiek, H. Merker, F. Scheler u. G. Schulze: Arterielle Konzentration, Arteriovenöse Differenz im Coronarblut und Organverteilung von C14-markierten Lanatosid C nach rascher i.v. Injektion. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak. 244, 117–144 (1962).

    Google Scholar 

  • Buchtela, K., u. H. Hackl: Arzneimittel-Forsch. (in Vorbereitung).

  • —— ——: M. Königstein u. J. Schläger: Acetyldigoxin 1 (Enterale Resorption). Wien. med. Wschr. 118, 86–93 (1968).

    Google Scholar 

  • Büchner, F.: Herzmuskelnekrosen durch hohe Dosen von Digitalisglykosiden. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak. 176, 59–64 (1934).

    Google Scholar 

  • Burger, H., u. O. Spühler: Acetyldigoxin, ein neues herzaktives Glycosid. Schweiz. med. Wschr. 96, 1389–1395 (1966).

    Google Scholar 

  • Doherty, J. E., and H. Perkins: Studies with tritiated digoxin in human subjects after i.v. administration. Amer. Heart J. 63, 528–536 (1962).

    Google Scholar 

  • —— —— Tissue concentration and turnover of tritiated digoxin in dogs. Amer. J. Cardiol. 17, 47–52 (1966).

    Google Scholar 

  • Friedman, M., S. St. George, R. Bine, S. O. Byers, and C. Bland: Deposition disappearance of digitoxin from the tissues of rat rabbit and dog after parenteral injection. Circulation 6, 367–370 (1952).

    Google Scholar 

  • George, S. St., R. Bine, M. Friedman, and C. Bland: Renal excretion of digitoxin in the rabbit and dog. Proc. Soc. exp. Biol. (N. Y.) 78, 504–505 (1951).

    Google Scholar 

  • Gonzalez, L. F., and E. C. Layne: Studies on 3H-labeled digoxin: tissue, blood and urine determinations. J. clin. Invest. 39, 1578–1583 (1960).

    Google Scholar 

  • Grauwiler, J., W. R. Schalch u. M. Taeschler: Pharmakologische Eigenschaften von Acetyldigoxin-α. Schweiz. med. Wschr. 96, 1381–1388 (1966).

    Google Scholar 

  • Herrmann, I., u. K. Repke: Entgiftungsgeschwindigkeit und Kumulation von Digitoxin bei verschiedenen Species. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak. 247, 19–34 (1964).

    Google Scholar 

  • Hueber, E. F.: Über Verwendung von Acetyldigoxin zur Digitalistherapie. Wien. med. Wschr. 117, 713–715 (1967).

    Google Scholar 

  • Jelliffe, R. W.: An ultramicro fluorescent spray reagent for detection and quantification of cardiotonic steroids on thin-layer chromatograms. J. Chromatogr. 27, 172–179 (1967).

    Google Scholar 

  • Jensen, K. B.: Fluorometric determination of digitoxignine. Acta pharmacol. (Kbh.) 9, 66–74 (1953).

    Google Scholar 

  • Marcus, F. I., A. Peterson, A. Salel, J. Soully, and G. Kapadia: The metabolism of tritiated digoxin in renal insufficiency in dogs and man. J. Pharmacol. exp. Ther. 152, 372–382 (1966).

    Google Scholar 

  • Müller, P. H., u. C. Meier: Klinische Untersuchungen zur Wirkung von α-Acetyldigoxin. Münch. med. Wschr. 3, 159–166 (1968).

    Google Scholar 

  • Okita, G. T., P. J. Talso, J. H. Curry, F. D. Smith, and E. M. K. Geiling: Metabolic fate of radioactive digitoxin in human subjects. J. Pharmacol. exp. Ther. 115, 371–379 (1955).

    Google Scholar 

  • Repke, K.: Die chemische Bestimmung von Digitoxin in Geweben und Ausscheidungen. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak. 233, 261–270 (1958).

    Google Scholar 

  • -- Metabolism of cardiac glycosides. Proceedings of the first international pharmacological meeting, Vol. 3, p. 47 (1963).

  • ——, u. L. Roth: Die Bis- und Mono-digitoxoside des Digitoxigenins und Digoxigenins: Metaboliten. Naunyn-Schmiedebergs Arch. exp. Path. Pharmak. 237, 155–170 (1959).

    Google Scholar 

  • Rothlin, E., u. R. Bircher: Pharmakodynamische Grundlagen der Therapie mit herzwirksamen Glycosiden. Ergebn. inn. Med. Kinderheilk. 5, 457–552 (1954).

    Google Scholar 

  • Siedek, H., H. Hammerl u. M. Studlar: Desglukolanatosid C, ein neues Herzglycosid. Wien. klin.Wschr. 79, 700–704 (1967).

    Google Scholar 

  • Wells, O., B. Katzung, and F. H. Meyers: Spectrofluorometric analysis of cardiotonic steroids. J. Pharm. Pharmacol. 13, 389–395 (1961).

    Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Kraupp, O., Raberger, G. & Grossmann, W. Blut- und Gewebsspiegelkurven sowie renale Ausscheidung von α-Acetyldigoxin bei i.v. Darreichung am Hund. Naunyn-Schmiedebergs Arch. Pharmak. u. Exp. Path. 260, 330–341 (1968). https://doi.org/10.1007/BF00537638

Download citation

  • Received:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/BF00537638

Key-Words

Schlüsselwörter

Navigation