Summary
50 patients with complaints of the iliosacral joint, static faults and arthrosis have been investigated, especially the symptoms caused by these changes and the results of therapy. The complaints started acute in some cases and more chronically in others. There is always paincaused by pressure on the iliosacral joint from dorsal. In many cases pain is caused by lifting the stretched leg (local iliosacral pain, not radiating as in sciatica) and by hyperextension of the femur. There is a paincaused scoliosis in some cases and loss of movement of the spine. Neurologic symptoms are lacking. X-rays reveal arthrosis only in a small number of cases. Therapy consists of injections of corticoids in the iliosacral joint. The results are good in acute cases. Improvement is usually seen also in chronic cases.
Résumé
Cette étude fait état des symptômes et des résultats de traîtement de 50 patients, qui ont monstré une bloquade aigue de l'articulation sacro-iliaque, une malposition statique, suivi d'une surmenage, ou une arthrose. Le douleur ateit d'une part aigu d'autre part chronique. Les symtômes importants sont le douleur de pression au-desus l'articulation sacroiliaque, dans le trigonum de Michaelis, douleur en extension forcée du dos ou en examinant le signe de Lasègue. Autrement ce sont les scolioses de douleur et des immobilisations de la colonne vertebral lombaire, jemais des symtômes neurologique. Radiologiquement on ne trouve que rârement des modifications dans l'articulation sacro iliaque. En traitement des injections intraarticulaires avec corticostéroides ont montrées des bommes résultats.
Zusammenfassung
Es wird über die Symptomatik und über die Behandlungsergebnisse von 50 Patienten berichtet, bei denen akute Gelenkblockierungen des Iliosacralgelenkes, statische Fehlstellungen, die zur Überlastung geführt hatten, und arthrotische Veränderungen vorlagen. Die Beschwerden traten teils akut, teils chronisch auf. Die Symptomatik ist gekennzeichnet durch einen Druckschmerz über dem Iliosacralgelenk in der Mischaelisschen Raute, Schmerz bei forciertem Rückstrecken oder auch beim Lasègueschen Versuch, gelegentlich auch Schmerzskoliosen und Bewegungseinschränkung der Lendenwirbelsäule, neurologische Ausfälle fehlen. Röntgenologische Veränderungen des Iliosacralgelenkes sind nur in einem kleinen Prozentsatz festzustellen, Bei der Behandlung haben sich Cortisoninjektionen in das Iliosacralgelenk besonders bewährt.
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Tönnis, D., Hördegen, K. & Bär, HW. Reizzustände des Iliosacralgelenkes, ihre Symptomatik und Behandlung. Arch orthop Unfall-Chir 68, 358–369 (1970). https://doi.org/10.1007/BF00416309
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