Summary
A follow-up study of 149 pediatric fractures of the femoral shaft (146 patients had a radiographic control) demonstrated a significant influence of multiple reductions and residual axial deviations on the incidence and extent of post-traumatic overgrowth. The presented group of patients did not show a positive correlation between therapeutic shortening at the time of the initial reduction and reduced incidence of long term overgrowth. Neither extent nor incidence of overgrowth could be prevented by this method. We therefore recommend to reduce fractures of the femoral shaft without forshortening, because it stimulates repair mechanisms at the growth plate and enhances overgrowth.
In contradiction to the current concept of therapeutic recommendations it could be shown that post-traumatic rotational deformities will correct themselves in the course of physiologic detorsion of the femoral neck. In 67% of the studied group of patients initial errors of rotation corrected themselves by this mechanism.
According to our results the therapeutic concept of pediatric femoral shaft fractures is revised and a new concept of initial and long term treatment is proposed.
Zusammenfassung
An Hand einer Spätuntersuchung von 149 kindlichen Oberschenkelschaftfrakturen (146 radiologisch kontrolliert) wurde nachgewiesen, daß gehäufte Repositionsmanöver und verbleibende Achsenfehler einen signifikanten Einfluß auf die Häufigkeit und das Ausmaß der posttraumatischen Verlängerung haben.
Die weitverbreitete Empfehlung der therapeutischen Verkürzungsfehlstellung, um die spätere Verlängerung zu vermeiden, zeigte im vorliegenden Krankengut keinen positiven Effekt. Weder Ausmaß noch Häufigkeit der Verlängerung konnte durch diese Maßnahme vermindert werden. Da sie vermehrte Anforderung an die Reparationsvorgänge stellt und damit eine verlängerte Stimulierung der Fugen zur Folge hat, sollten die Oberschenkelfrakturen ohne Verkürzung eingerichtet werden.
Es wurde entgegen der herrschenden Lehrmeinung nachgewiesen, daß sich posttraumatische Rotationsfehler im Rahmen der physiologischen Detorsionsvorgänge am Schenkelhals spontan während des weiteren Wachstums korrigieren können. Im vorliegenden Krankengut wurden 67% der bei Konsolidierung festgestellten Rotationsfehler auf diese Weise korrigiert.
Aufgrund der vorliegenden Ergebnisse wird die Behandlung der kindlichen Oberschenkelschaftfraktur überprüft und neue Gesichtspunkte für die Therapie und Nachbehandlung aufgezeigt.
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von Laer, L. Beinlängendifferenzen und Rotationsfehler nach Oberschenkelschaftfrakturen im Kindesalter. Arch orthop Unfall-Chir 89, 121–137 (1977). https://doi.org/10.1007/BF00415337
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DOI: https://doi.org/10.1007/BF00415337