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Late results of hip and knee surgery in severely handicapped cerebral palsy patients

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Summary

Seventy-three involved cerebral palsied patients were reinvestigated 10 or more years after hip and/or knee surgery. The average age was 6.3 years at operation and 18.1 years at retest. The results were valuated as to motor progress and hip position.

While preoperatively none of the patients was independently ambulatory, this was true in 18 cases after surgery. Usually free gait however was insecure (household walking). All patients that had been unable to sit independently before surgery remained strictly wheelchair bound.

The results of hip realinement differed according to degree of handicap: In 51 patients with preoperativ motor age of 8 months or more 43 hip deformities had been present, that could be improved in 29 items and remained unimproved 14 times, while five new deformities developed. This meant 19 deformed hips in this group of patients. In 22 patients, whose motor age at surgery had been below 8 months, improvement of 30 deformed hips had been possible 25 times, but there were 13 newly developed changes and 5 unimproved, so that 18 hips still were found deformed.

There was a marked tendency for a-symmetry after surgery: while the relation of unilateral to bilateral de formitiers was 21 :26 before operation, this changed to 27:5 postoperatively. 15 patients developed scoliosis of more than 25 degree, 11 of them in the group with major handicap (n=22).

Our study stresses the ill prognosis of surgery in mostly handicapped cerebral palsied children.

Zusammenfassung

Es wurden 73 schwerbehinderte Zerebralparetiker zehr. oder mehr Jahre nach einer Hüft- oder Knieoperation nachuntersucht. Das Durchschnittsalter betrug 6,3 Jahre zum Zeitpunkt der Operation, und 18,1 Jahre bei der Nachunter suchung. Die Auswertung erfolgte hinsichtlich der motorischen Fortschritte und der Hüftbefunde.

Während präoperativ keines der Kinder frei gehen konnte, war dies postoperativ bei 18 Patienten der Fall. Fast immer war das freie Gehvermögen jedoch äußerst prekär, so daß es nur innerhalb von Räumlichkeiten angewendet werden konnte. Die präoperativ schwerstbehinderten (nicht frei sitzfähigen) Patienten waren auch bei der Nachuntersuchung sämtlich streng rollstuhlgebunden.

Die Ergebnisse der Hüftkorrekturen waren unterschiedlich je nach allgemeinem Schädigungsgrad: 51 mittelschwer Behinderte wiesen präoperativ 43 Hüftsubluxationen oder -luxationen auf, von denen nur 29 gebessert waren, 14 waren nicht gebessert und es waren fünf neue Veränderungen aufgetreten, so daß sich in diesen Patientengruppen noch 19 veränderte Hüften fanden. Bei den 22 Schwerstbehinderten konnten die 30 präoperativ veränderten Hüften 25mal gebessert gefunden werden, während noch 18 veränderte Hüften bestanden (5 ungebessert, 13 neue Veränderungen).

Postoperativ war die Asymmetrieentwicklung schwerwiegend: Während sich ursprünglich doppelseitige und einseitige Veränderungen im Verhältnis 26:21 fanden, waren es postoperativ 27 einseitige gegenüber fünf (!) doppelseitigen Veränderungen. 15mal entwickelten sich Skoliosen über 25 Grad, davon 11mal bei den Schwerbehinderten.

Die Indikationsstellung zur Operation bei Schwerbehinderten sollte überdacht werden.

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Feldkamp, M. Late results of hip and knee surgery in severely handicapped cerebral palsy patients. Arch. Orth. Traum. Surg. 100, 217–224 (1982). https://doi.org/10.1007/BF00381660

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