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Dynamische Magnetresonanztomographie des Beckenbodens: Klinische Anwendung

Dynamic magnetic resonance imaging of the pelvic floor: clinical application

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die dynamische Magnetresonanztomographie (MRT) des Beckenbodens hat sich als maßgebliche Bildgebung bei komplexer Beckenbodendysfunktion etabliert. Die Analyse und klinische Interpretation sind aufgrund der Vielzahl möglicher, simultan erfasster Befunde und der komplexen Anatomie herausfordernd.

Ziel der Arbeit

Die wichtigsten Aspekte (Anatomie des Beckenbodens, 3‑Kompartimente-Modell, morphologische und funktionelle Analyse, Befundbericht) zur erfolgreichen klinischen Anwendung der dynamischen Beckenboden-MRT werden dargestellt.

Material und Methoden

Recherche und Zusammenfassung der wissenschaftlichen Literatur zur dynamischen Beckenboden-MRT unter besonderer Berücksichtigung der Expertenempfehlungen der ESUR/ESGAR (European Society of Urogenital Radiology/European Society of Gastrointestinal and Abdominal Radiology) von 2016.

Ergebnisse

Der Levator-ani-Komplex, der urethrale Stützapparat und die endopelvine Faszie stellen die zentralen Bestandteile des Beckenbodens dar. Diese werden bezüglich typischer Strukturveränderungen in den statischen Sequenzen zunächst morphologisch evaluiert. Im 3‑Kompartimente-Modell folgt die funktionelle Analyse der dynamischen Sequenzen mit Bestimmung der Beckenorganmobilität und des Beckenorganprolapses (zur pubokokzygealen Linie), des anorektalen Winkels sowie der Beckenbodenrelaxation (durch H‑ und M‑Linie) unter Belastung. Zystozelen, Enterozelen, Peritoneozelen, Rektozelen, uterovaginaler und anorektaler Deszensus werden quantifiziert und graduiert sowie assoziierte Pathologien (hypermobile Urethra, Intussuszeption, dyssynergische Defäkation) evaluiert. Die strukturierte Befunddokumentation ist ratsam.

Diskussion

Die umfassende qualitative und quantitative Analyse der Befunde in der dynamischen Beckenboden-MRT kann gegenüber anderen Bildgebungsmodalitäten therapierelevante Zusatzinformationen liefern und somit die (interdisziplinäre) Behandlung der Beckenbodendysfunktion verbessern.

Abstract

Background

Dynamic magnetic resonance imaging (MRI) of the pelvic floor plays a key role in imaging complex pelvic floor dysfunction. The simultaneous detection of multiple findings in a complex anatomic setting renders correct analysis and clinical interpretation challenging.

Objectives

The most important aspects (anatomy of the pelvic floor, three compartment model, morphological and functional analysis, reporting) for a successful clinical use of dynamic MRI of the pelvic floor are summarized.

Materials and methods

Review of the scientific literature on dynamic pelvic MR imaging with special consideration of the joint recommendations provided by the expert panel of ESUR/ESGAR in 2016.

Results

The pelvic floor is a complex anatomic structure, mainly formed by the levator ani muscle, the urethral support system and the endopelvic fascia. Firstly, morphological changes of these structures are analysed on the static sequences. Secondly, the functional analysis using the three compartment model is performed on the dynamic sequences during squeezing, straining and defecation. Pelvic organ mobility, pelvic organ prolapse, the anorectal angle and pelvic floor relaxation are measured and graded. The diagnosis of cystoceles, enteroceles, rectoceles, the uterovaginal as well as anorectal decent, intussusceptions and dyssynergic defecation should be reported using a structured report form.

Conclusions

A comprehensive analysis of all morphological and functional findings during dynamic MRI of the pelvic floor can provide information missed by other imaging modalities and hence alter therapeutic strategies.

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Literatur

  1. Alt CD, Benner L, Mokry T et al (2018) Five-year outcome after pelvic floor reconstructive surgery: evaluation using dynamic magnetic resonance imaging compared to clinical examination and quality-of-life questionnaire. Acta Radiol 10:1264–1273. https://doi.org/10.1177/0284185118756459

    Article  Google Scholar 

  2. Alt CD (2022) Funktionelle MRT des Beckenbodens. Radiologie 62:523–534. https://doi.org/10.1007/s00117-022-01003-9

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Attenberger UI, Morelli JN, Budjan J et al (2015) The value of dynamic magnetic resonance imaging in interdisciplinary treatment of pelvic floor dysfunction. Abdom Imaging 40:2242–2247. https://doi.org/10.1007/s00261-015-0476-y

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Bharucha AE, Wald A, Enck P, Rao S (2006) Functional anorectal disorders. Gastroenterology 130:1510–1518. https://doi.org/10.1053/j.gastro.2005.11.064

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Boyadzhyan L, Raman SS, Raz S (2008) Role of static and dynamic MR imaging in surgical pelvic floor dysfunction. Radiographics 28:949–967. https://doi.org/10.1148/rg.284075139

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Comiter CV, Vasavada SP, Barbaric ZL et al (1999) Grading pelvic prolapse and pelvic floor relaxation using dynamic magnetic resonance imaging. Urology 54:454–457. https://doi.org/10.1016/s0090-4295(99)00165-x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. DeLancey JO (1994) The anatomy of the pelvic floor. Curr Opin Obstet Gynecol 6:313–316

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  8. Dvorkin LS, Hetzer F, Scott SM et al (2004) Open-magnet MR defaecography compared with evacuation proctography in the diagnosis and management of patients with rectal intussusception. Colorectal Dis 6:45–53. https://doi.org/10.1111/j.1463-1318.2004.00577.x

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. El Sayed RF, El Mashed S, Farag A et al (2008) Pelvic floor dysfunction: assessment with combined analysis of static and dynamic MR imaging findings. Radiology 248:518–530. https://doi.org/10.1148/radiol.2482070974

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. El Sayed RF, Alt CD, Maccioni F et al (2016) Magnetic resonance imaging of pelvic floor dysfunction—joint recommendations of the ESUR and ESGAR pelvic floor working group. Eur Radiol 27:2067–2085. https://doi.org/10.1007/s00330-016-4471-7

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Elshazly WG, El Nekady Ael A, Hassan H (2010) Role of dynamic magnetic resonance imaging in management of obstructed defecation case series. Int J Surg 8:274–282. https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2010.02.008

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Flusberg M, Sahni VA, Erturk SM et al (2011) Dynamic MR defecography: assessment of the usefulness of the defecation phase. AJR Am J Roentgenol 196:W394–W399. https://doi.org/10.2214/AJR.10.4445

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Goeschen G, Petros K (2009) Der weibliche Beckenboden. Springer, Berlin, Heidelberg

    Google Scholar 

  14. Halligan S, Malouf A, Bartram CI et al (2001) Predictive value of impaired evacuation at proctography in diagnosing anismus. AJR Am J Roentgenol 177:633–636. https://doi.org/10.2214/ajr.177.3.1770633

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Hallock JL, Handa VL (2016) The epidemiology of pelvic floor disorders and childbirth: an update. Obstet Gynecol Clin North Am 43:1–13. https://doi.org/10.1016/j.ogc.2015.10.008

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  16. Hassan HH, Elnekiedy AM, Elshazly WG et al (2016) Modified MR defecography without rectal filling in obstructed defecation syndrome: initial experience. Eur J Radiol 85:1673–1681. https://doi.org/10.1016/j.ejrad.2016.06.014

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Hetzer FH, Andreisek G, Tsagari C et al (2006) MR defecography in patients with fecal incontinence: imaging findings and their effect on surgical management. Radiology 240:449–457. https://doi.org/10.1148/radiol.2401050648

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Kanmaniraja D, Arif-Tiwari H, Palmer SL et al (2021) MR defecography review. Abdom Radiol 46:1334–1350. https://doi.org/10.1007/s00261-019-02228-4

    Article  Google Scholar 

  19. Kenne KA, Wendt L, Brooks JJ (2022) Prevalence of pelvic floor disorders in adult women being seen in a primary care setting and associated risk factors. Sci Rep 12:9878. https://doi.org/10.1038/s41598-022-13501-w

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Khatri G, de Leon AD, Lockhart ME (2017) MR imaging of the pelvic floor. Magn Reson Imaging Clin N Am 25:457–480. https://doi.org/10.1016/j.mric.2017.03.003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Kirby AC, Luber KM, Menefee SA (2013) An update on the current and future demand for care of pelvic floor disorders in the United States. Am J Obstet Gynecol 209:584.e1–584.e5. https://doi.org/10.1016/j.ajog.2013.09.011

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Kobi M, Flusberg M, Paroder V et al (2018) Practical guide to dynamic pelvic floor MRI. J Magn Reson Imaging 47:1155–1170. https://doi.org/10.1002/jmri.25998

    Article  PubMed  Google Scholar 

  23. Lalwani N, Khatri G, El Sayed RF et al (2021) MR defecography technique: recommendations of the society of abdominal radiology’s disease-focused panel on pelvic floor imaging. Abdom Radiol 46:1351–1361. https://doi.org/10.1007/s00261-019-02160-7

    Article  Google Scholar 

  24. Maccioni F (2013) Functional disorders of the ano-rectal compartment of the pelvic floor: clinical and diagnostic value of dynamic MRI. Abdom Imaging 38:930–951. https://doi.org/10.1007/s00261-012-9955-6

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Maccioni F, Alt CD (2018) MRI of the pelvic floor and MR-defecography. In: Hodler J, Kubik-Huch R, von Schulthess G (Hrsg) Diseases of abdomen pelvis 2018–2021 diagnostic imaging. IDKD springer series, S 13–20

    Chapter  Google Scholar 

  26. Nygaard I, Barber MD, Burgio KL et al (2008) Prevalence of symptomatic pelvic floor disorders in US women. JAMA 300:1311–1316. https://doi.org/10.1001/jama.300.11.1311

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  27. Reiner CS, Tutuian R, Solopova AE et al (2011) MR defecography in patients with dyssynergic defecation: spectrum of imaging findings and diagnostic value. Br J Radiol 84:136–144. https://doi.org/10.1259/bjr/28989463

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Reiner CS (2012) Beckenboden. In: Scheffel H et al (Hrsg) Praxisbuch MRT Abdomen und Becken. Springer, Berlin, Heidelberg, S 125–136

    Chapter  Google Scholar 

  29. Roos JE, Weishaupt D, Wildermuth S et al (2002) Experience of 4 years with openMR defecography: pictorial review of anorectal anatomy and disease. Radiographics 22:817–832. https://doi.org/10.1148/radiographics.22.4.g02jl02817

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Woodfield CA, Hampton BS, Sung V et al (2009) Magnetic resonance imaging of pelvic organ prolapse: comparing pubococcygeal and midpubic lines with clinical staging. Int Urogynecol J 20:695–701. https://doi.org/10.1007/s00192-009-0865-2

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to C. Kämpfer.

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C. Kämpfer und C.C. Pieper geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autor/-innen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Kämpfer, C., Pieper, C.C. Dynamische Magnetresonanztomographie des Beckenbodens: Klinische Anwendung. Radiologie 63, 799–807 (2023). https://doi.org/10.1007/s00117-023-01223-7

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