Abstract
This chapter probes potential synergies between comparative children’s literature, imagology and digital humanities by discussing two research projects with an imagological focus. The first is a diachronic study of British children’s fiction with a German theme published between 1870 and 1990, which traces the interdependence of political and cultural relations between the two nations asking, for instance, how the depiction and valorisation of German characters in narratives with a specific time setting varied according to their dates of publication. The second, current, project examines images of nations, cultures and ethnic groups in picturebooks from a double perspective: it investigates the mental images of such groups formed by the imagination and how these are represented in the material images of the picturebook. The chapter asks whether or rather how these projects might profit – or have profited – from the new possibilities offered by digital technology. It concludes with a critical appraisal of what digital humanities currently has to offer, but also what it cannot yet accomplish, pointing out that hermeneutic and interpretative processes are still indispensable in order to identify and engage with specifically literary devices such as rhetorical devices, schemes and tropes.
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Notes
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https://www.kinderundjugendmedien.de/ (22.04.2020).
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http://www.victorianweb.org/ (22.04.2020).
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https://schatzbehalter.aleki.uni-koeln.de (22.04.2020).
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http://bibadmin.ub.uni-bielefeld.de (22.04.2020).
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https://www.clcd.com (22.04.2020).
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Auf der einen Seite gab es im Katalog der Renier Collection of Historic and Contemporary Childrenʼs Books (Bethnal Green Museum of Childhood) eine exzellente Verschlagwortung, auf der anderen Seite standen Suchen, die nur über das goodwill der angeschriebenen Personen zum Erfolg führte. So lieferte das Londoner Imperial Museum nicht nur eine beeindruckende Anzahl von Primärtexten, sondern auch einen besonderen Service: Bei meinem Besuch fand ich von der Bibliothekarin zusammengestellte Bücher auf einem für mich reservierten Tisch – ein für (Kinder-)Literaturforscher/innen eher ungewohnter, aber höchst willkommener Anblick.
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https://getalternative.net/software/harvard-graphics (22.04.2020). Rückblickend stelle ich überrascht fest, dass ich offensichtlich zur ersten Generation der Nutzer/innen dieses Programmes gehörte.
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Eine ausführliche Darstellung der Ergebnisse findet sich in O’Sullivan 1990, eine zusammenfassende Einschätzung, die das Projekt in den Kontext Literatur und Krieg einordnet, in O’Sullivan 2008.
- 12.
Vgl. als Überblick über das Projekt auch O’Sullivan 2014.
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Die Kleiderordnung weist außerdem auf die Frühe Neuzeit hin; diese Repräsentation in einem 1821 erschienenen Buch ist also eine anachronistische (vgl. dazu O’Sullivan 2009, 337).
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Das Buch wirke, so Matthew Grenby, wie ein Träger des Kulturimperialismus, sogar als Legitimierung für das Empire, sei aber zugleich ein unterhaltsames Reisebuch, das mit Vergnügen das Exotische präsentiere: „it was a book which could be presented as educational, but which was really designed to offer the thrill of the new, the decorative, and the outlandish to its readers, not to mention the pleasure to be derived from its high-quality woodcuts and the light-hearted verses themselves“ (Grenby 2001).
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Der Ursprung und die Entwicklung des Spanien-Bildes in der britischen Kinder- und Jugendliteratur werden in OʼSullivan 2009 nachgezeichnet.
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https://www.dmvi.org.uk/ (22.04.2020).
Literaturverzeichnis
Primärliteratur
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O’Sullivan, E. (2021). Imagologie, kinderliterarische Komparatistik und Digital Humanities – mögliche Synergien. In: Schmideler, S., Helm, W. (eds) BildWissen – KinderBuch. Studien zu Kinder- und Jugendliteratur und -medien, vol 5. J.B. Metzler, Stuttgart. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05758-7_6
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Publisher Name: J.B. Metzler, Stuttgart
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Online ISBN: 978-3-476-05758-7
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