Skip to main content

›Das ewige Dreieck‹ — Sängerhierarchie, Werkbegriff, Gesangsästhetik, Stimmtypologie, Personenkonstellationen und Rollencharaktere

  • Chapter
Verdi Handbuch
  • 530 Accesses

Zusammenfassung

»Eine Oper, das ist die Geschichte von einem Sopran und einem Tenor, die miteinander schlafen wollen, und von einem Bariton, der sie daran hindert.« Mit dieser satirisch zugespitzten Formulierung — René Leibowitz weist sie dem Schriftsteller und Musikkritiker George Bernard Shaw zu, gibt aber keinen Nachweis — lassen sich so gut wie alle Opern Verdis als Dreiecksgeschichten lesen. Verdi steht damit freilich nicht allein, denn in der Geschichte des melodramma wird die Handlung von Vincenzo Bellinis Il pirata (1827) bis hin zu Giacomo Puccinis La fanciulla del West (1910) und Il tabarro (1918) für fast ein Jahrhundert lang vom ›ewigen Dreieck‹ beherrscht.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

eBook
USD 24.99
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
Hardcover Book
USD 29.99
Price excludes VAT (USA)
  • Durable hardcover edition
  • Dispatched in 3 to 5 business days
  • Free shipping worldwide - see info

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Preview

Unable to display preview. Download preview PDF.

Unable to display preview. Download preview PDF.

Literatur

  • Adami, Giuseppe, Giulio Ricordi e i suoi musicisti, Milano: Treves 1933.

    Google Scholar 

  • [Anonymus], Verdi in Wien, in: Neue Freie Presse. Abendblatt. Nr. 3874, Wien, Mittwoch, den 9. Juni 1875, S. 1.

    Google Scholar 

  • Ashbrook, William, Opernsänger, in: Illustrierte Geschichte der Oper, hrsg. von Roger Parker, Stuttgart/Weimar: Metzler 1998, S. 474–506.

    Google Scholar 

  • Baldacci, Luigi, Padri e figli, in: Baldacci, Libretti d’opera e altri saggi, Firenze: Vallecchi 1974, S. 177–202.

    Google Scholar 

  • Baldini, Gabriele, Abitare la battaglia. La storia di Giuseppe Verdi, Milano: Garzanti 1983.

    Google Scholar 

  • Beghelli, Marco, Sulle tracce del baritono, in: Tra le note: studi di lessicologia musicale, hrsg. von Fiamma Niccolodi und Paolo Trovato, Fiesole: Cadmo 1996, S. 57–91.

    Google Scholar 

  • Beghelli, Marco, Per fedeltà a una nota, in: Il saggiatore musicale 8 (2001), S. 295–316.

    Google Scholar 

  • Bekker, Paul, Wandlungen der Oper, Zürich/Leipzig: Orell Füssli 1934.

    Google Scholar 

  • Berne, Peter, Belcanto. Historische Aufführungspraxis in der italienischen Oper von Rossini bis Verdi. Ein praktisches Lehrbuch für Sänger, Dirigenten und Korrepetitoren, [Worms]: Werner 2008.

    Google Scholar 

  • Budden, Julian, The Operas of Verdi, 3 Bde., London: Cassell 1973–1981.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, La vocalità dello »Stiffelio«, in: Stiffelio (Quaderni dell’Istituto di studi verdiani, 3), Parma 1968, S. 74–87.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, L’interpretazione di Verdi nel secolo XIX, in: Atti del I° congresso internazionale di studi verdiani, Parma: Istituto di studi verdiani 1969, S. 308–313.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, Il vocalismo italiano da Rossini a Donizetti: Parte II: Bellini e Donizetti, in: Analecta musicologica 7 (1969), S. 214–247.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, Lo stile vocale di Verdi e di Wagner, in: Analecta musicologica 11 (1972), S. 328–342.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, Caratteri della vocalità di Verdi, in: Atti del III° congresso internazionale di studi verdiani, Parma: Istituto di studi verdiani 1974, S. 81–88.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, On Verdi’s Vocal Writing, in: The Verdi Companion, hrsg. von William Weaver und Martin Chusid, London: Gollancz 1980, S. 216–238.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, Geschichte des Belcanto, Kassel/Basel: Bärenreiter 1989.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, Il canto: storia e tecnica, stile e interpretazione, Milano: Vallardi 1989.

    Google Scholar 

  • Celletti, Rodolfo, Voce di tenore, Milano: Idealibri 1989.

    Google Scholar 

  • Chiappini, Simonetta, O patria mia: passione e identità nazionale nel melodramma italiano dell’Ottocento, Firenze: Le Lettere 2011.

    Google Scholar 

  • Chorley, Henry F[othergill], Thirty Years’ Musical Recollections, Bd. I, London: Hurst and Blackett 1862.

    Google Scholar 

  • Conati, Marcello (Hrsg.), Interviste e incontri con Verdi, Milano: Formichiere 1980; Trento: Emme Edizioni 21981; erweitert: Torino: edt 2000.

    Google Scholar 

  • Conati, Marcello, Il cantante in scena, in: La realizzazione scenica dello spettacolo verdiano. Atti del Congresso internazionale di studi verdiani, Parma 1996, S. 265–272.

    Google Scholar 

  • Corri, Domenico, A Select Collection of the Most Admired Songs, Duetts, &c: From Operas in the Highest Esteem, and From Other Works, in Italian, English, French, Scotch, Irish, &c. &c.: in Three Books, Bd. I, Edinburg: Corri 1779.

    Google Scholar 

  • Cowgill, Rachel/Poriss, Hilary (Hrsg.), The Arts of the Prima Donna in the Long Nineteenth Century, Oxford: Oxford University Press 2012.

    Google Scholar 

  • Crutchfield, Will, Vocal Ornamentation in Verdi: The Phonographic Evidence, in: Nineteenth-Century Music 7 (1983/84), S. 3–54.

    Article  Google Scholar 

  • Crutchfield, Will, Authenticity in Verdi: The Recorded Legacy, in: Opera 36 (1985), S. 858–866.

    Google Scholar 

  • Crutchfield, Will, Voices (The Classical Era, The 19thCentury), in: Performance Practice, Music After 1600, hrsg. von Howard Mayer Brown und Stanley Sadie (The New Grove Handbooks in Music), London: Norton 1989, S. 292–322.

    Google Scholar 

  • Dahlhaus, Carl, Dramaturgie der italienischen Oper, in: Geschichte der italienischen Oper, hrsg. von Lorenzo Bianconi und Giorgo Pestelli, Laaber: Laaber 1992, Bd. VI, S. 75–145.

    Google Scholar 

  • Della Seta, Fabrizio, Introduzione, in: Verdi, Giuseppe, La traviata, hrsg. von Fabrizio Della Seta (The Works of Giuseppe Verdi, I/19), Chicago: The University of Chicago Press 1996, S. XLV–LXXV.

    Google Scholar 

  • Della Seta, Fabrizio, Verdi, Giuseppe (Fortunino Francesco), in: Die Musik in Geschichte und Gegenwart., hrsg. von Ludwig Finscher, Personenteil Bd. XVI, Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler 22006, Sp. 1437–1483.

    Google Scholar 

  • Donati-Petténi, Giuliano, Donizetti, Milano: Treves 21939.

    Google Scholar 

  • Durante, Sergio, Der Sänger, in: Geschichte der italienischen Oper, hrsg. von Lorenzo Bianconi und Giorgio Pestelli, Laaber: Laaber 1990, Bd. IV, S. 359–400.

    Google Scholar 

  • Garcia, Manuel, A Complete Treatise on the Art of Singing: Part One/Part Two. Complete and Unabridged. The Editions of 1847 and 1872 collated, edited and translated by Donald V. Paschke, New York: Da Capo 1975.

    Google Scholar 

  • Gallico, Claudio, Introduzione, in: Verdi, Giuseppe, Ernani, hrsg. von Claudio Gallico (The Works of Giuseppe Verdi, I/5), Chicago: The University of Chicago Press 1985, S. XXXV–LIII.

    Google Scholar 

  • Garibaldi, Luigi Agostino, Giuseppe Verdi nelle lettere di Emanuele Muzio ad Antonio Barezzi, Milano: Treves 1931.

    Google Scholar 

  • Gerhard, Anselm, Rollenhierarchie und dramaturgische Hierarchien in der italienischen Oper des 18. Jahrhunderts, in: Opernheld und Opernheldin im 18. Jahrhundert. Aspekte der Librettoforschung. Ein Tagungsbericht, hrsg. von Klaus Hortschansky, Hamburg/Eisenach: Wagner 1991, S. 35–55.

    Google Scholar 

  • Gigliucci, Valeria, Clara Novello’s Reminiscences Compiled by Her Daughter, London: Arnold 1910.

    Google Scholar 

  • Ghislanzoni, Antonio, L’arte di far libretti: Opera seriobuffa in tre atti, in: Antonio Ghislanzoni, Capricci letterari (Beilage zur Gazzetta musicale di Milano 1870) — Reprint: Ghislanzoni, Wie macht man eine italienische Oper? Italienisch/deutsch, hrsg. von Anselm Gerhard, Bern: Institut für Musikwissenschaft 2006.

    Google Scholar 

  • Göpfert, Bernd, Handbuch der Gesangskunst, Wilhelmshaven: Noetzel 31994.

    Google Scholar 

  • Gossett, Philip, Divas and Scholars: Performing Italian Opera, Chicago/London: The University of Chicago Press 2006.

    Book  Google Scholar 

  • Guckeisen, August, Vierundfünfzigstes Niederrheinisches Musikfest unter der Leitung von Dr. Ferd. Hiller. Gefeiert in Köln am 20., 21. und 22. Mai. Zweiter [bzw. Dritter] Tag, in: Kölnische Zeitung vom 22. und 23. Mai 1877.

    Google Scholar 

  • Hajtas, Franz, Studien zur frühen Verdi-Interpretation: Schalldokumente bis 1926 (Europäische Hochschulschriften, Reihe XXXVI: Musikwissenschaft, 47), Frankfurt am Main: Lang 1990.

    Google Scholar 

  • Hanslick, Eduard, Musikalisches und Literarisches. Kritiken und Schilderungen (Die moderne Oper, 5), Berlin: Allgemeiner Verein für Deutsche Literatur 31890.

    Google Scholar 

  • Humburg, Will, Zur musikalischen Interpretation von Verdis »Il trovatore«, in: Musik und Szene Münster 1992–2004. Musiktheater — Szenische Konzerte — Symphoniekonzerte, hrsg. von Uwe Schweikert und Berthold Warnecke, Münster: agenda 2004, S. 157–159.

    Google Scholar 

  • Kallberg, Jeffrey, Introduction, in: Verdi, Giuseppe, Luisa Miller, hrsg. von Jeffrey Kallberg (The Works of Giuseppe Verdi, I/15), Chicago: The University of Chicago Press 1991, S. XI–XXIX.

    Google Scholar 

  • Kesting, Jürgen, Die großen Sänger, Hamburg: Hoffmann und Campe 2008.

    Google Scholar 

  • Kimbell, David R. B., Verdi in the Age of Italian Romanticism, Cambridge: Cambridge University Press 1981.

    Google Scholar 

  • Kimbell, David [R. B.], Italian Opera, Cambridge: Cambridge University Press 1991.

    Google Scholar 

  • Lawton, David, Introduction, in: Verdi, Giuseppe, Il trovatore, hrsg. von David Lawton (The Works of Giuseppe Verdi, I/18), Chicago: The University of Chicago Press 1992, S. XI–XXXIV.

    Google Scholar 

  • Lawton, David, Ornamenting Verdi’s Arias: The Continuity of a Tradition, in: Verdi in Performance, hrsg. von Alison Latham und Roger Parker, Oxford: Oxford University Press 2001, S. 49–87.

    Google Scholar 

  • Leibowitz, René, Vérisme, véracité, et vérité de l’interpretation de Verdi, in: Atti del I° congresso internazionale di studi verdiani, Parma: Istituto di studi verdiani 1969, S. 145–156; auch in: Leibowitz, Le compositeur et son double: essais sur l’interprétation musicale, Paris: Gallimard 1971, 1986.

    Google Scholar 

  • Ott, Karin und Eugen, Handbuch der Verzierungskunst in der Musik, Bd. IV, München: Ricordi 1999, S. 447–564.

    Google Scholar 

  • Parker, Roger, The Influence of the Singer in Early Verdi Opera, in: Parker, Studies in Early Verdi, 1832–1844: New Information and Perspectives on the Milanese Musical Milieu and the Operas From »Oberto« to »Ernani« (Outstanding Dissertations in Music From British Universities), New York/London: Garland 1989, S. 143–170.

    Google Scholar 

  • Petrobelli, Pierluigi, La fedeltà al testo: una lettera verdiana, in: Festschrift Wolfgang Rehm, hrsg. von Dietrich Berke und Harald Heckmann, Kassel: Bärenreiter 1989, S. 234–237.

    Google Scholar 

  • Potter, John, Tenor: History of a Voice, New Haven/London: Yale University Press 2009.

    Google Scholar 

  • Powers, Harold S[tone], »La solita forma« and »The Uses of Convention«, in: Acta musicologica 59 (1987), S. 65–90; auch in: Nuove prospettive nella ricerca verdiana: Atti del convegno internazionale in occasione della prima del »Rigoletto« in edizione critica, Vienna, 12/13 marzo 1983, hrsg. von Marisa Di Gregorio Ca-sati und Marcello Pavarani, Parma: Istituto di studi verdiani/Milano: Ricordi 1987, S. 74–109; deutsch: »La solita forma« und »Der Gebrauch der Konvention«, in: Oper heute 12 (1990), S. 147–185.

    Article  Google Scholar 

  • Prod’homme, Jacques-Gabriel, Lettres inédites de G. Verdi à Léon Escudier, in: Rivista musicale italiana 35 (1928), S. 1–28, 171–197 und 519–552.

    Google Scholar 

  • Raaben, L[ev] N[ikolajevič] (Hrsg.), Pis’ma zarubežnych muzykantov iz russkich archivov, Leningrad: Muzyka 1967.

    Google Scholar 

  • Ritorni, Carlo, Ammaestramenti alla composizione d’ogni poema e d’ogni opera appartenente alla musica, Milano: Pirola 1841.

    Google Scholar 

  • Rosen, David, und Porter, Andrew (Hrsg.), Verdi’s »Macbeth«: A Sourcebook, Cambridge: Cambridge University Press 1984.

    Google Scholar 

  • Rosselli, John, The Opera Industry in Italy From Cimarosa to Verdi: The Role of the Impresario, Cambridge: Cambridge University Press 1984.

    Google Scholar 

  • Rosselli, John, Das Produktionssystem 1780–1880, in: Geschichte der italienischen Oper, hrsg. von Lorenzo Bianconi und Giorgio Pestelli, Laaber: Laaber 1990, Bd. IV, S. 97–174.

    Google Scholar 

  • Rosselli, John, Music and Musicians in Nineteenth-Century Italy, London: Batsford 1991.

    Google Scholar 

  • Rosselli, John, Singers of Italian Opera: The History of a Profession, Cambridge: Cambridge University Press 1992.

    Google Scholar 

  • Rutherford, Susan, »Il grido dell’anima«, or »un modo di sentire«: Verdi, Masculinity and the Risorgimento, in: Studi verdiani 19 (2005), S. 107–121.

    Google Scholar 

  • Schaljapin, Fjodor I[vanovič], Aus meinem Leben. (Bilder aus meinem Leben. Seele und Maske), hrsg. von Lothar Fahlbusch, Leipzig: Reclam 1972.

    Google Scholar 

  • Schläder, Jürgen, Die sinnlos-süßen Opfer und ihre Verklärung. Frauenrollen in Verdis Opern seit 1850, in: »Die Wirklichkeit erfinden ist besser«. Opern des 19. Jahrhunderts von Beethoven bis Verdi, hrsg. von Hanspeter Krellmann und Jürgen Schläder, Stuttgart: Metzler 2002, S. 278–290.

    Chapter  Google Scholar 

  • Seedorf, Thomas (Hrsg.), Gesang, Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler 2001a.

    Google Scholar 

  • Seedorf, Thomas, Donzelli, Domenico, in: Die Musik in Geschichte und Gegenwart, hrsg. von Ludwig Finscher, Personenteil Bd. V, Kassel/Stuttgart: Bärenreiter/Metzler 22001b, Sp. 1294–1296.

    Google Scholar 

  • Shaw, George Bernard, Shaw’s Music: The Complete Musical Criticism in Three Volumes, hrsg. von Dan H. Laurence, Bd. III, London: Bodley Head 1981.

    Google Scholar 

  • Springer, Christian, Verdi und die Interpreten seiner Zeit, Wien: Holzhausen 2000.

    Google Scholar 

  • Springer, Christian, Zur Interpretation der Werke Verdis, in: Springer, Verdi-Studien, Wien: Praesens 2005.

    Google Scholar 

  • Van, Gilles de, Verdi: un théâtre en musique, Paris: Fayard 1992.

    Google Scholar 

  • Verdi, Giuseppe, Lettere inedite, hrsg. von Giuseppe Morazzoni, Milano: La Scala e il museo teatrale 1929.

    Google Scholar 

  • Walker, Frank, L’uomo Verdi, Milano: Mursia 1964.

    Google Scholar 

  • Wedell, Friedrich, Annäherung an Verdi. Zur Melodik des jungen Verdi und ihren musiktheoretischen und ästhetischen Voraussetzungen, Kassel: Bärenreiter 1995.

    Google Scholar 

  • Ypsilon, Rassegna musicale del 1870, in: Almanacco del Fanfulla pel 1871, Firenze: Botta 1871, S. 129–142.

    Google Scholar 

Download references

Authors

Editor information

Anselm Gerhard Uwe Schweikert

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2013 Springer-Verlag GmbH Deutschland

About this chapter

Cite this chapter

Schweikert, U. (2013). ›Das ewige Dreieck‹ — Sängerhierarchie, Werkbegriff, Gesangsästhetik, Stimmtypologie, Personenkonstellationen und Rollencharaktere. In: Gerhard, A., Schweikert, U. (eds) Verdi Handbuch. J.B. Metzler, Stuttgart. https://doi.org/10.1007/978-3-476-05186-8_10

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-476-05186-8_10

  • Publisher Name: J.B. Metzler, Stuttgart

  • Print ISBN: 978-3-476-02377-3

  • Online ISBN: 978-3-476-05186-8

  • eBook Packages: J.B. Metzler Humanities (German Language)

Publish with us

Policies and ethics