Skip to main content
Log in

Ultraschallgezielte Stanzbiopsie der Mamma: Technik, Ergebnisse, Indikationen

  • Biopsie der weiblichen Brust
  • Published:
Der Radiologe Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Fragestellung. Anhand einer retrospektiven Analyse sollten die Verlässlichkeit und Komplikationsrate der ultraschallgestützten Stanzbiopsie der Mamma bei palpablen Herden, unklaren Mammographiebefunden mit sonographischem Korrelat und inzidentellen Ultraschallbefunden untersucht werden.

Methodik. 590 Einzelläsionen bei 572 Patientinnen wurden unter Ultraschallkontrolle mit einer automatischen Biopsiepistole und einer 14-G-Biopsienadel über eine 13-G-Koaxialnadel punktiert. Die histologischen Ergebnisse wurden in 265 Fällen durch chirurgische Exzision und in 325 Fällen durch Verlaufskontrollen von mindestens 18 Monaten verifiziert.

Ergebnisse. Die Stanzbiopsie erreichte bei 234 malignen und 356 benignen Läsionen eine Sensitivität von 98,7% bei einer Spezifität von 99,7%. Fünf von 12 DCIS wurden als ADH, 3 von 180 invasiven duktalen Karzinomen als DCIS und eines als ADH unterschätzt. Von 3 falsch-negativen Ergebnissen wurden 2 aufgrund eines diskrepanten bildgebenden Befundes sofort und eines im Verlauf entdeckt. Die Komplikationsrate lag mit einer therapiebedürftigen Blutung bei 0,2%.

Schlussfolgerungen. Die ultraschallgesteuerte 14-G-Stanzbiopsie ist eine sicherere, verlässliche und kostengünstige Methode zur Abklärung aller sonographisch sichtbaren suspekten Veränderungen der Brustdrüse.

Abstract

Purpose. The purpose of this retrospective analysis was to assess the diagnostic accuracy and complication rate of sonographically guided core needle biopsy in palpable breast masses, mammographically detected nonpalpable lesions, and sonographically detected clinically and mammographically occult lesions.

Patients and methods. Sonographically guided core needle biopsy was performed in 590 lesions in 572 patients, by using an automated biopsy gun with a 14-gauge large core needle and a coaxial system. Core needle biopsy results were compared with surgical biopsy in 265 cases. 325 lesions with benign histologic diagnoses were followed up for at least 18 months.

Results. 234 carcinomas and 356 benign abnormalities were found in the 572 patients. Core needle biopsy reached a sensitivity of 98.7% at a specificity of 99.7%. Understimation rates for lesions initially diagnosed as DCIS and for lesions initially diagnosed as ADH were 3/10 and 6/14, respectively. Of three false-negative results, two were immediately recognized, and one was identfied at follow-up. Serious bleeding occured in one patient (0.2% complication rate).

Conclusions. This report confirms that sonographically guided large core needle biopsy is a safe, reliable and cost-effective method for the assessment of both palpable and nonpalpable, mammographically and sonographically detected breast abnormalities.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Buchberger, W., Niehoff, A., Obrist, P. et al. Ultraschallgezielte Stanzbiopsie der Mamma: Technik, Ergebnisse, Indikationen. Radiologe 42, 25–32 (2002). https://doi.org/10.1007/s117-002-8113-9

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s117-002-8113-9

Navigation